Yli puolet suomalaisista kokee, että luotolla maksaminen tekee verkko-ostamisesta liian helppoa

Intrumin Kuluttajien maksutaparaporttiin vastanneista suomalaisista 27 prosenttia kokee, että verkkokaupan asioinnin helppous saa heidät tekemään verkkokaupassa enemmän ostoksia. 56 prosenttia puolestaan kokee, että luotolla maksaminen tekee verkko-ostamisesta liian helppoa.

Verkkokauppaostaminen jatkaa kasvuaan Euroopassa, kuten myös pikaluottojen tarjonta verkossa. Asioinnin helppous, käytettävissä olevat maksutavat, tuotteiden hinnat ja toimitusehdot vaikuttavat käyttäytymiseen verkkokaupassa.

”On varmasti niin, että verkkokaupan joustavat maksutavat ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että kuluttajat ostavat enemmän tuotteita kerrallaan ja maksavat tuotteensa myöhemmin. Joustavat maksuehdot tekee ostamisesta helppoa. Tämä saattaa houkutella asiakkaiksi myös niitä kuluttajia, joiden maksukyky ei ole riittävä. Siksi luottotietojen reaaliaikainen tarkistus tulisi olla vakiintunut toimintatapa kaikessa luotolla maksamisessa. Verkkokaupan helppous ja vaivattomuus sopii ajan henkeen, mutta samalla meidän tulee tulla entistä tietoisemmiksi omasta maksukyvystämme, pohtii Juha Iskala, Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja.

76 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista on huolissaan älypuhelinten kautta otettavista pikaluotoista, joiden he pelkäävät lisäävän entisestään maksukyvyttömien kuluttajien velkaantumista. Näin kokevien määrä kasvoi Suomessa 5 prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna. Euroopassa vastaava luku tänä vuonna on 63 %.

”Huoli velkaantumisesta on aiheellinen. Valloillaan on suuntaus, että yhä suurempi osa kuluttajista elää jatkuvasti yli varojensa. Kun vastaajilta kysyttiin heidän perheensä taloudenpidosta, 15 prosenttia vastaajista kertoi lainanneensa rahaa tai kuluttaneensa luottokortin rajan täyteen useammin kuin kerran kuluneiden 6 kuukauden aikana ostaakseen lapsilleen jotain. Luku kasvoi 4 prosenttiyksikköä viime vuoteen verrattuna. 22 prosenttia vastaajista kertoi myös sosiaalisen median luovan paineita kuluttaa yli varojen, Iskala muistuttaa.

Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja, Intrum Oy
sähköposti: juha.iskala@intrum.com, puh: +358 50 370 06 333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
sähköposti: leena.rindell@intrum.com, puh: +358 50 376 1124

Suomalaiset yritykset torjuvat maksuviiveitä perinnän ja luottotietojen tarkistamisen avulla25.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

52 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä perintätoimistoa suojautuakseen maksuviiveiltä, selviää Intrumin Euroopan laajuisesta maksutaparaportista. Perinnän lisäksi 38 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä luottotietojen tarkistusta maksuviiveiden ehkäisyssä. Suomalaiset yritykset toivovat myös lainsäädännöstä apua pitkien maksuehtojen kuriin saamisessa.

Joka neljäs suomalainen yritys arvioi luottoriskinsä kasvavan vuonna 201913.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

Yritykset ympäri Euroopan näkevät uhkakuvia maksuviiveisiin ja luottotappioihin liittyen, selviää Intrumin tuoreesta Maksutaparaportista. Tutkimuksen mukaan suomalaiset yritykset kirjaavat keskimäärin 1,0 % myyntisaatavistaan luottotappioiksi, kun vastaava luku Euroopassa on 2,3 %. Suomalaiset yritykset suhtautuvat eurooppalaisia yrityksiä pessimistisemmin luottoriskien kehitykseen. Jopa joka neljäs vastaajista arvioi luottoriskien kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana. Vastaava luku Euroopassa on 16 %.