Yli tuhat ihmistä jonotti MUJIn ovilla – ensimmäiset asiakkaat saivat “kannellisen ämpärin”

Japanilainen lifestyle-ketju MUJI avasi kauan odotetun Euroopan suurimman lippulaivamyymälänsä Helsinkiin kauppakeskus Kamppiin perjantaiaamuna klo 9.00. Paikalla oli yli 1 000 innokasta MUJI-fania odottelemassa ovien aukeamista.

Yli 1000 ihmistä jonotti MUJIin Kampin edustalla perjantaiaamuna. Kuva: Justus Hirvi / Bonzu

MUJIn uusi 3 500 neliömetrin jättimyymälä avasi ovensa asiakkaille. Avajaiset houkuttelivat paikalle ennätysmäärän ihmisiä ja ensimmäiset jonottivat Kampin kauppakeskuksen edustalla jo kello viisi aamulla. MUJI lupasi 500 ensimmäiselle asiakkaalle MUJI-tuotteita sisältävän yllätyskassin.

Koska japanilaiset ymmärtävät suomalaisten rakkauden jonottamiseen ja ilmaisiin ämpäreihin, oli yllätyskassin kylkeen painettu japaniksi teksti: “kannellinen ämpäri”.

Koska Suomi on meille erityisen rakas maa, halusimme huomioida nämä kansalliset erityispiirteet myymälämme avajaisissa”, kertoo MUJI Europen Managing Director Takuo Nagahara idean taustasta.

MUJIn oma sovellus ensimmäisenä Suomeen

Myymälän avajaisten yhteydessä MUJI lanseerasi myös oman applikaationsa ensimmäistä kertaa Euroopassa. MUJI passport on ilmainen älypuhelinsovellus, jonka avulla voi kerätä MUJI-maileja, käyttää etukuponkeja ja saada informaatiota MUJIsta. Sovellus tarjoaa uutisia ja lisätietoa myymälöistä ja tuotteista.

MUJI lanseeraa useita uusia avauksia Helsingissä

Uudessa lippulaivamyymälässä ovat edustettuina kaikki MUJIn tuotesegmentit vaatteista kodintavaroihin ja ruokatuotteista kosmetiikkaan. Erityisesti ruoka on keskeisessä osassa. Euroopan ensimmäinen MUJI-ravintola kattaa ruokaosastoineen neljäsosan koko myymälän pinta-alasta. Ravintolassa ja ruokaosastolla on tarjolla yhteensä liki sadan suomalaisen pientuottajan tarkoin valikoituja ruokatuotteita.

Helsingissä on saatavilla myös ensimmäistä kertaa Euroopassa MUJI Labo -unisex-vaatemallisto, eri kulttuureista vaikutteita ottava Found MUJI -mallisto sekä harvinaisempia ja kokeilevia sisustusesineitä yhdistelevä mallisto MUJI IDÉE.

Katso kuvia uudesta myymälästä!

MUJI-pressikansio löytyy täältä.

Tietoa MUJIsta

Japanissa 1980 perustettu MUJI tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita tuotteita, kuten kodintavaraa, vaatteita ja ruokaa. MUJI on lyhenne japanilaisesta ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita.

MUJIlla on kolme pääperiaatetta, jotka ovat pysyneet samoina tähän päivään asti:

1. Materiaalien valinta

2. Prosessien virtaviivaistaminen
3. Pakkausten yksinkertaistaminen

MUJIlla on maailmassa yli 900 myymälää ja yli 7000 tuotteen valikoima. MUJI on toiminut Euroopassa yli 25 vuoden ajan.

MUJI Labo

Unisex-mallisto MUJI Labo mahdollistaa pariskuntien, sisarusten tai lasten ja vanhempien yhteisen vaatetuskonseptin. Monipuolisen malliston vaatteita voidaan käyttää sukupuolesta, iästä ja kehon muodosta riippumatta. MUJI Labo edustaa myös paluuta yksinkertaisuuteen vaihtuvien muotitrendien vastapainoksi. Perusvärejä yhdistelevän malliston tuotteet sopivat hyvin yhteen ja kaikille sukupolville.

Found MUJI

Found MUJI tuo yhteen arvostettuja arjen käyttöesineitä ympäri maailmaa. Tuotteiden alkuperäinen olemus on säilytetty, mutta niihin on tehty joitain nykyaikaiseen elämään ja kulttuuriin sopivia muutoksia ja tuotu tuotteet markkinoille kohtuulliseen hintaan.

MUJI IDÉE

MUJI IDÉE suunnittelee, valmistaa ja myy kodin kalusteita, kuten uniikkeja huonekaluja, asusteita, antiikkiesineitä, verhoja ja mattoja. Jälleenmyynnin lisäksi MUJI IDÉE tuottaa, konsultoi ja suunnittelee asuin- ja liiketiloja.

MUJI BOOKS

Ihmiskunnan vanhimpana tiedotusvälineenä kirjat ovat tarjonneet runsaasti oivalluksia ja vinkkejä jokapäiväiseen elämään. MUJI-kirjat tuovat yhteen kaiken ikäisiä klassikoita ympäri maailmaa ja nostavat kirjallisuuden osaksi ajatonta elämäntyyliä.

Open MUJI

OPEN MUJI on tila, joka tarjoaa asiakkaille alustan oppia ja keskustella MUJIn taustalla olevista ideoista. Tilan tavoitteena on luoda paikallinen verkosto, ja siellä järjestetään säännöllisesti muun muassa näyttelyitä ja työpajoja yhdessä alueen luovien alojen ihmisten ja suunnittelijoiden kanssa.

Jenni Pöyry
050 343 2061
jenni@mellakkahelsinki.fi

MUJI-myymälän sisäänkäynti. Kuva: Justus Hirvi / Bonzu