Onnettomuustietoinstituutti

Ylinopeus usein vakavien moottoripyöräonnettomuuksien taustalla

Jaa
Valtaosa moottoripyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on moottoripyöräilijän aiheuttamia, ja usein niiden taustalla on onnettomuushetkellä ajettu ylinopeus. Noin puolet onnettomuuksista on yksittäisonnettomuuksia, kuten tieltä suistumisia. Tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2011–2020 tutkimiin kuolemaan johtaneisiin moottoriajoneuvo-onnettomuuksiin.
Puolet moottoripyöräilijöiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on yhteenajoja toisen ajoneuvon kanssa. Kuva: Mostphotos.
Puolet moottoripyöräilijöiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on yhteenajoja toisen ajoneuvon kanssa. Kuva: Mostphotos.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuvat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Vuosina 2011–2020 kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa oli osallisena yhteensä 201 moottoripyöräilijää. Onnettomuuksissa kuoli 191 moottoripyörän kuljettajaa ja 9 matkustajaa. Lisäksi moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli neljä muun ajoneuvon kuljettajaa, joista yksi oli polkupyöräilijä.

- Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keräämää tietoa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista hyödynnetään jatkuvasti onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä. Moottoripyöräilijöille tapahtuu lisäksi paljon vakaviin vammautumiseen johtaneita onnettomuuksia, ja niiden tutkintaa tulee edelleen kehittää, muistuttaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyörän kuljettajista 60 % ajoi onnettomuushetkellä vähintään 10 km/h ylinopeutta. Reilua, vähintään 30 km/h ylinopeutta ajoi 43 % aiheuttajakuljettajista. Onnettomuuden aiheuttajana olleista moottoripyöräilijöistä kolmasosa ajoi päihtyneenä.

- Kaikki päihtyneenä tai ylinopeudella ajamista ennaltaehkäisevä työ on erityisen tärkeää moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien vähentämiseksi. Moottoripyöräilijät voivat luonnollisesti vaikuttaa turvallisuuteensa paljon omilla valinnoillaan, mutta turvalliseen käyttäytymiseen on ohjattava myös tehokkaan liikennevalvonnan avulla. Muita kuljettajia pitää säännöllisesti muistuttaa siitä, että moottoripyöräilijöitä, mopoilijoita, polkupyöräilijöitä ja muita profiililtaan kapeita liikkujia voi olla vaikea havaita kääntymis- ja risteystilanteissa, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty huomauttaa.

Valtaosa onnettomuuksista moottoripyöräilijöiden itse aiheuttamia

Moottoripyöräilijän kuolemaan johtava onnettomuus oli lautakunta-aineiston perusteella 74 prosentissa tapauksista moottoripyöräilijän aiheuttama, eli joko yksittäisonnettomuus (43 %) tai motoristin aiheuttama yhteenajo (31 %). Yleisin yksittäinen onnettomuustyyppi oli tieltä suistuminen. Kymmenen vuoden aikana tapahtui myös 12 kuolemaan johtanutta eläinonnettomuutta.

Viidennes moottoripyöräilijöiden onnettomuuksista oli muiden kuljettajien aiheuttamia yhteenajoja. Toisten ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat yhteenajo-onnettomuuden tyypillisesti kääntymällä moottoripyörän eteen joko vastakkaisesta tai risteävästä ajosuunnasta.

Liikennevakuutuksesta maksettuihin korvauksiin johtaneissa tie- ja katuverkolla tapahtuneissa liikennevahingoissa oli vuosittain mukana 1 500–2 000 moottoripyöräilijää. Onnettomuuksista puolet oli yksittäisonnettomuuksia ja puolet yhteenajoja. Yleisimpiä onnettomuustyyppejä olivat tieltä suis­tumiset ja kumoonajot sekä yhteenajot risteyksis­sä ja liittymissä. Moottoripyöräilijöiden liikennevahingoista 79 % johti henkilövahinkoihin.

Lue Onnettomuustietoa tiiviisti 2/2022: Moottoripyöräilijöiden onnettomuudet 2011–2020

Lisätietoja:

Onnettomuustietoinstituutti

liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, 040 922 1365

liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884

etunimi.sukunimi(at)oti.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tietopalvelu, p. 040 450 4666, tietopalvelu(at)oti.fi

Viestintä, p. 040 450 4700

Lue lisää onnettomuustutkinnasta:

600 liikenneonnettomuustutkintaa tehnyt Harri Hyytiäinen toivoo malttia liikenteeseen

Surutaloon meneminen pysäyttää kokeneen onnettomuustutkijan

Kuvat

Puolet moottoripyöräilijöiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on yhteenajoja toisen ajoneuvon kanssa. Kuva: Mostphotos.
Puolet moottoripyöräilijöiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on yhteenajoja toisen ajoneuvon kanssa. Kuva: Mostphotos.
Lataa
Onnettomuustietoinstituutti, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.
Kuva: Eeva Murtolahti.
Onnettomuustietoinstituutti, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Kuva: Eeva Murtolahti.
Lataa
Onnettomuustietoinstituutti, liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty. Kuva: Eeva Murtolahti.
Onnettomuustietoinstituutti, liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty. Kuva: Eeva Murtolahti.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye