Jyväskylän yliopisto

Yliopisto-opiskelijan toimijuus vahvistuu kannustavalla ja vuorovaikutteisella pedagogiikalla

Jaa
Opiskelijan toimijuutta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Se tuo kapasiteettia viedä asioita eteenpäin ja vaikuttaa omaan opiskeluun. – Toimijuus on paitsi aktiivista osallistumista, tavoitteellista toimintaa ja vaikuttamista, myös tunnekokemus omasta osaamisesta ja toimintansa mahdollisuuksista, yliopistotutkija Päivikki Jääskelä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta kertoo.
Kuva: Martti Minkkinen
Kuva: Martti Minkkinen

– Toimijuuden myötä opiskelu on mielekästä ja tarkoituksellista myös muuttuvissa tilanteissa. Pitkällä aikavälillä on kyse siitä, miten koulutuksessa rakentuva toimijuus siirtyy työelämän isojen haasteiden ja ongelmien ratkaisuun, Jääskelä lisää. Hän on päätutkija monitieteisessä tutkimusryhmässä, joka on julkaissut artikkeleita tästä aiheesta.

Yliopisto-opiskelijoiden toimijuusprofiileissa on eroja, osa näyttää jäävän jälkeen. Erot johtuivat pitkälti siitä, missä määrin opiskelijat tunsivat oppimisympäristönsä opettajan tukemaksi ja turvalliseksi tai kuinka paljon he kokivat matalan kynnyksen osallistumisen mahdollisuuksia ja vertaistukea opintojaksoilla.

– Toimijuuden edistäminen koulutuksen aikana tarvitsee näkyvämpää huomiota opettajien pedagogisessa koulutuksessa, opetussuunnitelmatyössä sekä opetus- ja ohjauskäytänteissä. Keskeistä olisikin tunnistaa toimijuuden moniulotteisuus sekä paikantaa sitä edistäviä ja estäviä tekijöitä, Jääskelä sanoo.

Opiskelijaa sitouttavilla toimilla opintojakson tavoitteenasettelusta arviointiin saakka on myönteinen vaikutus tavoitteellisen toiminnan vahvistumiseen. Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijalähtöiset opetuskäytänteet ovat yhteydessä keskimääräistä vahvempaan toimijuuteen opintojaksolla tai kurssilla.

Jyväskylän yliopiston monitieteisessä ryhmässä toimijuuden arvioinnin ja tieteellisen tutkimuksen tueksi on kehitetty menetelmiä, joissa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa. Niiden avulla voidaan saada sekä opiskelija- että ryhmäkohtaista tietoa opiskelijan toimijuudesta. Tätä tietoa voidaan käyttää opiskelijan reflektion ja ohjauksen välineenä. Yhteistyössä on ollut mukana tutkijoita Koulutuksen tutkimuslaitokselta, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta sekä informaatioteknologian tiedekunnasta.

– Olemme onnistuneesti pystyneet liittämään kasvatustieteellisen toimijuustutkimuksen pitkän perinteen tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämiseen ymmärrettävän tilannekuvan luomiseksi. Toimijuusanalytiikka kertoo missä nyt opiskelijan kokemana mennään ja jäsentää opetuksen laatua kokonaisvaltaisesti, professori Tommi Kärkkäinen informaatioteknologian tiedekunnasta täsmentää.

Seuraavissa artikkeleissa kuvataan toimijuutta, sen menetelmällistä kehittämistyötä ja empiirisiä tuloksia.

Tutkimusartikkelit

Jääskelä, P., Poikkeus, A.-M., Häkkinen, P., Vasalampi, K., Rasku-Puttonen, H., & Tolvanen, A. (2020, in publishing process). Student agency profiles in relation to student-centred teaching practices in higher education. International Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101604

Jääskelä, P., Heilala, V., Kärkkäinen, T., & Häkkinen, P. (2020, first online). Student agency analytics: Learning analytics as a tool for analyzing student agency in higher education. Behaviour & Information Technology. https://doi.org/10.1080/0144929X.2020.1725130

Jääskelä, P., Poikkeus, A.-M., Vasalampi, K., Valleala, U. M., & Rasku-Puttonen, H. (2017). Assessing agency of university students: validation of the AUS Scale. Studies in Higher Education, 42 (11), 2061-2079. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1130693
Rinnakkaistallenne JYX-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710264070

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yliopistotutkija Päivikki Jääskelä, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 040 805 3333, paivikki.jaaskela@jyu.fi. Tutkimusartikkeleita voi tiedustella Päivikki Jääskelältä sähköpostitse.


Professori Tommi Kärkkäinen, Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta, puh. 040 805 4896, tommi.karkkainen@jyu.fi

Kuvat

Kuva: Martti Minkkinen
Kuva: Martti Minkkinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Liikuntaharjoittelun yksilöllisyys kansainvälisen konferenssin pääteemana Jyväskylässä 19.–21.11.202513.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote

Miksi toiset kehittyvät liikuntaharjoittelussa nopeammin kuin toiset? Miten harjoitteluvasteita voidaan ennustaa ja miten perimä vaikuttaa harjoittelun tuloksiin? Muun muassa näihin kysymyksiin kuullaan vastauksia Jyväskylässä järjestettävässä kansainvälisessä valmennustieteen konferenssissa, joka kokoaa yhteen yli 200 osallistujaa ja johtavat alan tutkijat ympäri maailmaa.

Väitöstutkimus: Talousjohto tarvitsee eettisissä tilanteissa selviytymiseen myös etiikkaan liittyvää koulutusta11.11.2025 10:38:04 EET | Tiedote

KTM Heljä Syrén tarkastelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään laskentatoimen ja yritysrahoituksen väitöskirjassaan talousjohdon ammattilaisen työssään kohtaamia eettisiä tilanteita ja niiden ratkaisemiseen liittyvää eettistä päätöksentekoa. Tutkimuksen mukaan selviytyäkseen eettisissä haasteissa laskentatoimen ammattilainen tarvitsee tuekseen koulutusta, jossa käsitellään ”kovan ammattiosaamisen” rinnalla myös etiikkaa. Lisäksi eettisessä päätöksenteossa auttavat organisaation sosiaalipsykologisten prosessien tunnistaminen ja eettisen arvioinnin strategioiden hallitseminen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye