Ylityö- ja vuoronvaihtokielto Mehiläisen Länsi-Pohjan työpaikoille

Tehy, SuPer ja ERTO ovat julistaneet yksityiselle terveyspalvelualalle Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n toimipisteisiin ja työpaikoille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa keskiviikkona 17.06.2020 klo 14.00 ja päättyy tiistaina 30.06.2020 klo 23.59. Kyseessä ovat lailliset työtaistelutoimet.

Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa terveyspalvelualan työehtosopimusneuvotteluja, jotka ovat edelleen kesken Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa. Erityisen paljon neuvotteluissa hiertävät palkkausjärjestelmään ja työn vaativuuden arviointiin liittyvät asiat. Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n siirryttyä noudattamaan Terveyspalvelualan työehtosopimusta ei erikoissairaanhoidon työn vaativuutta ole tarpeeksi huomioitu.

– Ensimmäistä kertaa maamme historiassa erikoissairaanhoitoa on siirtynyt yksityiselle palvelun tuottajalle, Mehiläinen Länsi-Pohjalle. Meno ei näytä hyvältä – ainakaan henkilöstön kannalta, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toteaa.

Tehy, SuPer ja ERTO kuuluvat neuvottelujärjestö Sote ry:hyn, jonka eräänä keskeisenä tavoitteena on tällä neuvottelukierroksella ollut paikata palkkausjärjestelmän porsaanreiät, jotka ovat johtaneet järjestelmän kiertämiseen.

– Ei vastaa palkkausjärjestelmän tarkoitusta sijoittaa vaativan erikoissairaanhoidon tehtäviä sairaanhoitajan vähimmäispalkalle, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sanoo.

Työn vaativuuteen perustuvan palkkausjärjestelmän tarkoitus on maksaa vaativammasta työstä enemmän palkkaa. On otettava huomioon vaativan erikoissairaanhoidon osaamisvaatimukset, pitkät perehtymisajat ja työn vaativuus.

– Mehiläinen Länsi-Pohjan menettelyä määrittelevät tällä hetkellä eurot, ei henkilöstön työn vaativuuden huomiointi, ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen kertoo.

Lisäksi liittoja hiertävät työnantajaliiton vaatimat tekstiheikennykset Terveyspalvelualan työehtosopimukseen. Heikennyksiä pidetään täysin kohtuuttomina erityisesti koulutetun terveyspalvelualan henkilöstön raskaan korona-kevään jälkeen.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana järjestöjen jäsenet tekevät töitä normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, jolloin ylityötä ei tehdä eikä vuoroja muuteta.

Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri, p. 040 091 3230
SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, p. 050 385 8042
ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, p. 040 631 6521

SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita17.9.2020 06:50:00 EESTTiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toivoo epidemiatilanteissa viranomaisilta nopeita, yksiselitteisiä ohjeita, että hoitajat voivat suojata itsensä ja hoidettavansa. Koronapandemia on osoittanut konkreettisesti, kuinka suuri merkitys on sillä, että myös henkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään toista kertaa 17. syyskuuta ajankohtaisella aiheella ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta.”