YetiCare Oy

Yllättävä havainto erityisopetuksessa - YetiCare hyvinvointiteknologia toimii apuna lasten itsesäätelyssä

YetiCaren hyvinvointiteknologian käyttöä tutkittiin lasten erityisopetuksessa Isossa-Britanniassa osana EU-rahoitteista EPIC-hanketta. Merkittävämpänä löydöksenä havaittiin lasten käyttävän YetiCarea oma-aloitteisesti rauhoittaakseen tunteitaan tarvitsematta poistua luokkahuoneesta.
Lapsi Yetitabletin ääressä. Kuva Mill Water School -koulusta. EPIC-hanke.

Plymouthin yliopisto tutki YetiCaren käyttöä erityisopetuksessa osana EPIC (eHealth Productivity and Innovation in Cornwall and the Isles of Scilly) -hanketta marras-joulukuussa 2022. Tutkimus toteutettiin Devonissa sijaitsevassa Mill Water School erityisoppilaitoksessa.

Hyvinvointiteknologia monipuolisessa käytössä

YetiCaren toimitusjohtaja Maria Jokelainen kertoo YetiCaren roolista hankkeessa:

“YetiCaren palvelukokonaisuutta, johon kuuluu suuri Android-pohjainen Yetitablet, helppokäyttöinen käyttöliittymä sekä monipuoliset sovellukset, testattiin 6 viikon mittaisen jakson ajan eri luokissa. Koulussa oli mahdollista testata YetiCaren käytettävyyttä vapaasti ilman erillistä ohjeistusta. Arviointijakson aikana kuutta lasta havainnoitiin, kun he toimivat Yetitabletilla. Lopuksi seitsemän opettajaa arvioivat YetiCarea ja Yetitablettia.

Hankkeeseen osallistunut tutkija Nicole Thomas kuvailee kokeilua:
“YetiCarea käytettiin eri tarkoituksiin, kuten matematiikan opiskeluun, aistien tukemiseen sekä erilaisiin yhteisiin aktiviteetteihin. Arviointiraportti osoitti, että kokeiluun osallistuvat lapset rakastivat YetiCaren käyttöä.”

“Erityisesti YetiCaren oma sovellus YetiKeilailu oli lasten mieleen. Oppilaat halusivat käyttää erilaisia apuvälineitä, kuten palloja ja siveltimiä. Opettajat kuvailivat, että lapset osasivat navigoida ja löytää suosikkisovelluksensa tabletin avulla helposti. He ovat tottuneet käyttämään Android-pohjaisia laitteita, joten Yetitabletin käyttö oli helppoa”, lisää Thomas.

Lapset käyttivät YetiCarea omatoimiseen rauhoittumiseen

Tutkijoille yllättävä havainto oli, kuinka lapset käyttivät YetiCare-hyvinvointiteknologiaa itsesäätelyyn ja rauhoittumiseen voiden pysyä edelleen luokkahuoneissa.

“Käytännössä epämiellyttävän tunteen noustessa pintaan osa lapsista hakeutui omatoimisesti Yetitabletin äärelle ja alkoi käyttää esimerkiksi aistisovellusta rauhoittuakseen. Tämä tarkoitti, että he saattoivat pysyä luokkahuoneessa”, kuvailee Daniela Austin, Plymouthin yliopiston tutkija, joka toimi akateemisena johtaja tukemassa YetiCarea heidän osallistuessa EPIC-projektiin.

”Koulutuksen kannalta luokasta poistuminen aiheuttaa oppituntien ja koulutusmahdollisuuksien menetystä. Se tarkoittaa myös luokkahuoneessa käytettävissä olevan henkilökunnan määrän vähenemistä", Austin jatkaa.

“Tämä on kaiken kaikkiaan ollut merkittävä havainto, sillä suurien tunteiden kanssa kamppailevan lapsen vieminen pois luokkahuoneesta vaikuttaa sekä opettajiin että lapseen itseensä. Se esimerkiksi vähentää henkilöstön määrää luokkahuoneessa ja vaikeuttaa lapsen integroitumista takaisin luokkahuoneeseen, mikä taas saattaa vahingoittaa lapsen itsetuntoa ja emotionaalista hyvinvointia. Tämä pahentaa entisestään tunnesäätelyn haasteita”, tiivistää Nicole Thomas.

“YetiCarea arvioineet opettajat raportoivat itsesääntelyn lisäksi muista eduista. YetiCare paransi vuorovaikutusta ryhmätilanteissa. Sillä oli myös potentiaalia kehittää kognitiivisia ja motorisia taitoja sekä helpottaa sosiaalista kanssakäymistä”, jatkaa Thomas.

YetiCaren edut ovat heti käytettävissä

Maria Jokelaisen mukaan Yetitabletilla on lukuisia etuja, kuten helppo käyttö, liikuteltavuus, mukautuvat säätömahdollisuudet (kuten korkeus ja kallistus), erittäin herkkä kosketusnäyttö, joka pystyy havaitsemaan useita kosketuksia kerralla sekä laaja valikoima esiasennettuja sovelluksia. Nämä ominaisuudet tekevät Yetitabletista helposti saavutettavan myös oppilaille, joilla on liikkuvuuden sekä näön kanssa haasteita.

“Saimme tästä tutkimuksesta erittäin konkreettisen ja yllättävän löydöksen. Tämä aihe on yksi niistä, joita tutkimme mielellämme lisää”, Jokelainen jatkaa ja korostaa yhteistyön tärkeyttä eri asiantuntijatahojen kanssa jatkossakin.

Lapsi Yetitabletin ääressä. Kuva Mill Water School -koulusta. EPIC-hanke.
Lapset Yetitabletin ääressä. Kuva Mill Water School -koulusta. EPIC-hanke.
Maria Jokelainen, CEO, YetiCare Oy
Daniela Austin, MPsych, Research Associate, University of Plymouth
Nicole Thomas, PhD, Research Fellow, University of Plymouth

YetiCare Oy
Nihtisillantie 3

YETICARE OY on suomalainen teknologia-alan yritys, joka kehittää kokonaisvaltaista hyvinvointiteknologiaa sote-sektorille. Yritys sai alkunsa vuonna 2015, jolloin se oli edistyksellisiä kosketusnäyttöratkaisuja valmistavan Kuori Oy:n terveydenhuoltosektoriin keskittyvä yksikkö, Yetitablet. Vuonna 2022 YetiCare Oy eriytyi omaksi yhtiöksi. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalle suunnattu YetiCare-palvelukokonaisuus muodostuu suurikokoisesta Android-pohjaisesta Yetitablet-kosketusnäytöstä, helppokäyttöisestä käyttöjärjestelmästä sekä monipuolisista YetiCare-sovelluksista. www.yeticare.fi

EPIC on kolmevuotinen Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama hanke, joka on osa Euroopan rakenne ja investointirahaston kasvuohjelmaa 2014-2020. EPIC-hanke keskittyy vahvistamaan digiterveyden ekosysteemiä Cornwallissa ja Scillyn saarilla. Hanke tukee tutkimus- ja kehitysvetoista kasvua yrityksissä ja tekee tiivistä yhteistyötä terveydenhuollon käyttäjien, työntekijöiden ja komissaarien kanssa tunnistaakseen todellisia tarpeita, kehittääkseen hyödyllisiä ratkaisuja ja kannustaakseen teknologian kehitystä terveydenhuollon alalla. https://epicehealth.co.uk/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta YetiCare Oy

Välfärdstekniken stödjer även vårdpersonalens välbefinnande i arbetet - YetiCare del av TYÖHYVE-projektet13.3.2023 13:54:24 EET | Tiedote

YetiCare Oy deltog i projektet TYÖHYVE (Främjande av personalens välmående på äldreboenden) som genomfördes av Lapplands yrkeshögskola 2022. Baserat på resultaten från projektet, kan välfärdsteknik positivt påverka välbefinnandet för de boende och anställda på vård- och omsorgsboenden. Från enkäterna som genomfördes i projektet framgår det att tre av fyra sjuksköterskor som använde den finska YetiCares välfärdsteknik, upplevde att den också främjade personalens arbetsmiljö och välmående på jobbet.

Health technology also supports care workers' occupational well-being - YetiCare part of the TYÖHYVE project8.3.2023 12:58:10 EET | Press release

YetiCare Oy was involved in the TYÖHYVE (Promoting occupational well-being in the elderly care homes) project implemented by Lapland University of Applied Sciences in 2022. Based on the results gained during the project, health technology can positively influence the well-being of residents and employees in care homes. As stated by the survey carried out in the project, three out of four nurses who used the health technology of Finnish YetiCare felt that it also supported their occupational well-being.