Ylpeys suomalaisesta ruoasta ja juomasta kasvaa yhteisissä pöydissä

19.6.2017 14:00 | ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Suomi100 -juhlavuonna nähdään suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin esiinmarssi, joka huipentuu kesän ja syksyn sesonkeihin. Kesä alkaa juhannuspöydän varhaisperunalla. Mökkielämä savukaloineen, makkaroineen ja saunaoluineen kokoaa ihmisiä yhteen. Kesän ensimmäinen mansikkakakku ja mustikkapiirakka ovat hyviä syitä kutsua naapurit kahville. Myös kesän monet tapahtumat luovat meille hyvät puitteet syödä yhdessä.

Keskustelu ruoasta ja juomasta käy nyt monipuolisempana kuin koskaan. Ruoan ja juoman kyky yhdistää ihmisiä on noussut isoksi puheenaiheeksi. Mediaseurannat kertovat, että yhdessä syömisen ympärillä tapahtuu paljon. Samaan aikaan meillä myös aletaan nähdä ruokakulttuurimme rikkaudet: omintakeiset, turvalliset ruoat ja juomat, selvät sesongit, puhtaat vedet, maukkaat metsän antimet ja osaavat tekijät.

Ruoka- ja juoma-asioista syntyy välillä kiivasta väittelyä, mutta on teemoja, joista ollaan hyvinkin yksimielisiä. ”Kun ruisleipä valittiin Suomen kansallisruoaksi, ei kuulunut juuri lainkaan vastaväitteitä”, kertoo ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki. Yhtä lailla olemme samaa mieltä siitä, että kesä alkaa ensimmäisistä suomalaisista uusista perunoista ja siitä, että mustikkapiirakka maistuu maidon kanssa ja kylmä olut saunan kanssa. Yhtä mieltä ollaan myös siitä, että meidän kaikkien pitäisi syödä enemmän yhdessä (1).

Omintakeinen juomakulttuurimme – irti arjesta ja saunaolut

Toisin kuin Keski– ja Etelä-Euroopan maissa, Suomessa tavallisimmat ruokajuomat ovat maito ja vesi. Selitys löytyy siitä, että meille maito on tärkeä maataloustuote, siinä missä viini on Keski-Euroopassa. Maidon rinnalla perinteiseen juomakulttuuriimme kuuluu olut.

Tänä päivänä marjoista, yrteistä ja viljasta tehdyt alkoholijuomat ovat tärkeitä vientituotteitamme. Vastaavasti saamme nauttia esimerkiksi monipuolisesta tuontiviinivalikoimasta. Kiinnostus ruoan ja erilaisten juomien makupareihin lisääntyy. Niitäkin nautitaan ja niistä keskustellaan yhteisissä pöydissä.

Vaikka juomakulttuurimme eurooppalaistuu, on meillä kansana edelleen myös omintakeisia piirteitä.  ”Suomalaiseen juomakulttuuriin kuuluu juomisen itsesäätelyä: me emme pääsääntöisesti juo arjessa, vaan alkoholi pyritään pitämään erillään jokapäiväisestä elämästä. Sen sijaan lasillinen liittyy rentoutumiseen ja työstä irrottautumiseen. Hyvä juominen toimii yhdessäolon voiteluaineena, juomistilanteissa rakennetaan siltoja toisten ihmisten luo, sanoo yhteisöllisyystutkija Antti Maunu. Kun kesällä irrottaudutaan työstä, on monilla mahdollisuus ottaa lasillinen myös päivän aterioilla ja kesän retkillä. Meille niistä syntyy omia pieniä juhlahetkiä, kun se Keski-Euroopassa on osa myös työarkea (2).

Pitkään alkoholitutkijana toiminut Maunu tietää, että alkoholi voi myös polttaa siltoja ja syrjäyttää. ”Hyötyjen maksimointi, haittojen minimointi ja molempien puolten ymmärtäminen on hyvä ohjenuora niin meille suomalaisille kuin muillekin eurooppalaisille”, Antti Maunu muistuttaa.

Suomalaisella saunalla on sydämissämme erityinen paikka. Saunominen ja rituaali ja yhteinen saunahetki yhdistää. Saunaolut on tiivis osa juomakulttuuriamme. Kuluttajatutkimusten (3) mukaan useampi kuin joka viides olut nautitaan saunomisen yhteydessä.

Kuudennet päivät, Herkkujen Suomi ja Maailman suurimmat kyläjuhlat

Suomi 100 –juhlavuoden yksi kärkiteemoista on Syödään yhdessä. Kuukausien kuudensien päivien nimikointi erilaisilla ruokateemoilla on jo nyt innostanut suomalaisia yhteisiin pöytiin.  Nyt alkaa loppukiri ja Suomen 100-vuotisjuhlapäivä 6.12. on upean vuoden upea huipennus.

Kesä alkoi grillikauden avajaisilla 6.5., kesäkuussa 6.6. vietettiin koko Suomen kahvihetkeä. Heinäkuussa 6.7. on kansallisrunoilija Eino Leinon päivä.  Silloin on aika kutsua naapurit kylään, lausua oodi suomalaiselle ruoalle ja juomalle – ja nostaa malja Suomelle. Jokainen valitkoon oman maljansa; maitoa, mansikkamehua, olutta, kuohuviiniä vai jotakin muuta­ – kunhan ollaan yhdessä.

Loppukesällä leivotaan ja syödään yhdessä mustikkapiirakkaa, kun 6.8.vietetään ensimmäisen kerran koko kansan mustikkapiirakkapäivää. Piirakoiden teko on suomalaisilla verissä ja suomalainen mustikka on omaa luokkaansa sekä makunsa että terveysominaisuuksiensa takia.  6.9. tehdään luomupuuron syönnin maailmanennätys.

Ruoka – ja juomakulttuurimme on näyttävästi esillä Herkkujen Suomi –tapahtumassa Helsingin Rautatientorilla 3.-5.8.17. Samalla järjestetään kotimaisten oluiden Syystober –tapahtuma. Tänä vuonna Herkkujen Suomen teema on Syödään yhdessä.

Laita kalenteriisi 26.8., Maailman suurimmat kyläjuhlat! Silloin on luvassa satoja tilaisuuksia syödä ja juoda yhdessä koko Suomessa. Kuorot laulavat kansallispuistossa ja kaupunkien keskustoissa syödään yhdessä taivaan alla. Jokaisella on mahdollisuus koota oma porukka syömään yhdessä. Missä sinä olet silloin?

Lue lisää www.syödäänyhdessä.fi
Käy katsomassa myös Syödään yhdessä –kalenteri.

Lähteet:

1. Syödään yhdessä –tutkimus (2016)
  2. Humalan tällä puolen–tutkimus (2017)
  3. Oluttutkimus: Norm Shopper Decision Tree (2013)

Syödään yhdessä –hankkeen kumppanit 11.6.2017

Anton&Anton, Alko, Altia, A-Lehdet, Apetit, Atria, Arabia, Arkea, Avecra , Ammattikeittiöosaajat Ry, Asukastalo Mylläri, Ammattikorkeakoulu Savonian Restonomiopiskelijat, Boreal, Chipsters, Creatimagia, Docart, Dieta, Eat My Turku, Eläkeliitto, Elo-Säätiö, Eskimo, Etl, Evl, Espoo Catering, Euroopan Kulttuuriympäristöpäivät, Fazer, Family Matters, Finlayson, Finnair, Finpro, Fiskars, Folkhälsan Välfärd Ab, Food From Finland, Food&Fun, Fredman Group, Gastronomien Seura, Halti, Haaga-Helia, Hk, Helsingin Mylly, Helsingin Yliopiston Kotitalousopettajaopiskelijat, Hotelli- Ja Ravintolamuseo, Hyvää Suomesta, Hus, Itämeren Alueen Terveet Kaupungit Ry, Invalidisäätiö, Kalliolan Setlemettitalo, Kadia, Katalonian Suomalaisten Suomi100 –Juhlatoimikunta, Kajaanin Mamselli, Kanta-Hämeen Savolaiset Ry, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Restonomiopiskelijat, Kanresta, Kuusamon Kaupungin Ateriapalvelut, Koulutuskeskus Salpaus, Katajanokkaseura Ry, Kekkilä, Kestävän Kehityksen Toimikunta, Keittiömestarit, Keliakialiitto Ry, Kirkkohallitus, Kiddielicious Kitchen –Blogi, Kihniön Kunta, Kustavin Kunta, Kulttuurirahasto, Kotipizza, Laihian Mallas, Lamminsahti, Leijona Catering, Leipätiedotus, Liiveri Ry, Lopen Kunta, Maaseudun Tulevaisuus, Metsästäjäliitto, Metsähallituksen Luontopalvelut , Maa- Ja Kotitalousnaiset, Maaseudun Sivistysliitto, Mara, Martat, Martha Fb, MLL, MMM, Mtk, Myllyn Paras, Maito Ja Terveys Ry, Myrsky Lasten Ja Nuorten Säätiö, Naturpolis, Nurmijärven Kunta, Oph, Palmia, Paulig, Panimoliitto, Pielaveden Kunta, Pienpanimoliitto, Proagria, Pro Luomu, Prokala, Pore Ry, Polli Ry, Porvoon Kaupunki, Porvoon Vanhempainyhdistykset Ry, Pietarsaaren Kaupunki, Pty, Palvelukeskus Helsinki, Pernod Ricard Finland, Perho Liiketalousopisto, Perheet Safkaa, Päiväkoti Ankkalampi , Päiväkoti Melli, Päijät-Hämeen Sosiaali- Ja Terveysturva Ry, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymä, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy, Ravitsemustaidoilla Hyvinvointia Päijät-Hämeeseen, Rotisseurs Fi, Reilu Kauppa Ry, Ravintola ABC, Rosso Ravintolat , Rieskalähteen Vanhempainyhdistys Ry, Roihuvuoren Palvelukeskus, Ruokakulttuurikeskus Ruukku, Ruokatieto, Rudolfin Palvelutalon Majakkatiimi, Sanoma, Savukosken Kehittämisyhdistys Syty, Sinebrychoff, Svenska Kulturfonden I Björneborg, Sydänliitto, Suomi 100, SLC, Suomen Kylätoiminta Ry, Satakunnan Museo , Suomi syö ja juo, Suomen 4h Suomen Metsäyhdistys, Suomen Chaine Des Rotisseurs, Satakuntaliitto, Sauna From Finland, Ssek, Suomen Partiolaiset, Suomen Latu Suurlähetystöt, Siemenperunakeskus, Tampereen Paistinkääntäjät,Tampereen Voimia, THL, Talonpoikaiskulttuurisäätiö, Teen Ystävät, This Is Finland, Turun Messu Ja Kongressikeskus Tapiola Toimii Ry, Tampere Tutuksi Työterveyslaitos, Unicafe, UM, Vaasan, Vantaan Aikuisopisto, Vantaan Kuntalaispalvelut ja Katrinebergin Kartano Vaara-Karjalan Leader Ry, Visit Finland, Visit Helsinki, Visit Sulkava, Valio, Vr, Yhteismaa, Yksi Elämä, Yhteinen Pöytä, Ympäristöministeriö

Johtaja Seija Kurunmäki
Seija.kurunmaki@elo-saatio.fi puh.  0400 460894

Syödään yhdessä –hanke lyhyesti

Yhdessä syöminen lisää monin tavoin hyvinvointia ja on kaikille mieluisaa. Silti Suomessa syödään yhdessä vähemmän kuin missään muussa Europan maassa. Suomi 100-juhlavuonna tähän tehdään yhteisvoimin pysyvä muutos. Teemavuotta vetää ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Syödään yhdessä –hankkeessa on mukana yli 150 yritystä, yhteisöä ja järjestöä. Myös monet yksityiset ihmiset ovat lähteneet mukaan kokoamaan perhettään, tuttaviaan ja työtovereitaan yhteisten pöytien ääreen. Kuukausin kuudensina päivinä annetaan erityinen syy kokoontua yhteen. Satojen juhlavuoden tapahtumien teema on #syödäänyhdessä. 26.8. vietetään maailman suurimpia kyläjuhlia. Etsi itsellesi mieluinen tai järjestä omasi!

Lisätietoja www.syödäänyhdessä.fi tai https://www.facebook.com/syodaanyhdessa/

Vi äter tillsammans vid hundratals bord 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Veckoslutet den 25 till 27 augusti kulminerar Finland 100 aktiviteterna för temaåret Vi äter tillsammans. Hundratals föreningar, byaråd, företag och andra aktörer åstadkommer då en aldrig skådad matfest i hela landet, ja även utomlands. Det blir något för envar och mycket aktiviteter på gräsrotsnivå. Då alla mataktiviteter räknas ihop blir det rekordkalaset Världens största byfest, dit alla är inbjudna.

Hundreds of long tables invite to eat together 25-27 August 20178.8.2017 11:59Tiedote

The Finland100 anniversary year calls together a shared feast as the let's eat together festivities round up in a final weekend on 25-27 august. A never-before-seen spirit of communal activities has gotten hundreds of associations, village communities, initiatives and corporations to create an ongoing celebration in finland. The overflowing offering sets a seat at the table for every finland-lover. When all the festivities are added up together, the end result is the world’s greatest village celebration, where everyone is invited.

Sadat pitkät pöydät kutsuvat syödään yhdessä 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Suomi100 –juhlavuoden kunniaksi viritetty Syödään yhdessä –teemavuosi huipentuu viikonloppuun 25.-27.8. Ennennäkemätön kansalaisaktiivisuus on saanut sadat yhdistykset, kyläseurat, hanketoimijat ja yritykset luomaan yhteistä juhlaa ympäri Suomea. Runsaasta tarjonnasta jokainen Suomea rakastava löytää oman pöytänsä. Kun kaikki tapahtumat lasketaan yhteen, syntyy Maailman suurimmat kyläjuhlat, joihin kaikki on kutsuttu.

Att äta tillsammans väcker den finländska matkulturen19.6.2017 14:00Tiedote

Den finländska mat- och dryckeskulturen är på frammarsch. Firandet av Finland 100-år eskalerar under sommaren och hösten. Sommarsäsongen inleds med färsk potatis på midsommarbordet. På sommarvillorna samlas man kring borden med rökt fisk, grillkorv och bastuöl. Man bjuder gärna in grannarna på sommarens första jordgubbstårta eller blåbärspaj. Sommarens alla evenemang samlar också folk kring borden.

Villiinny keväästä - villiyrttiviikko venyy kuukaudeksi11.5.2017 11:29Tiedote

Villiruoan juuret ovat syvällä suomalaisessa elämäntavassa ja ruokakulttuurissa. 2010-luvulla kiinnostus villiruokaa kohtaan on kovasti kasvanut. Syynä on paitsi terveellisen syömisen ja kestävän elämäntavan suosiminen, myös laaja aktiivisten toimijoiden yhteistyö ja koulutus villiruoan ympärillä. Villiyrtit herättävät nyt erityistä kiinnostusta. Kesäkuun alkuun sijoitettu villiyrttiviikko innosti heti syntyessään neljä vuotta sitten. Jotta koko Suomi ehtii teemaan mukaan, venytetään viikko tänä vuonna villiyrttikuukaudeksi. Villiyrttikuukauden aluksi 20.5. ELO-säätiö nimittää uusia villiruokamestareita. Koossa on nyt 10 ruoka-ammattilaista levittämässä villiruokasanomaa ja kouluttamassa uusia osaajia.