Yrittäjägallup: 65 prosenttia työnantajayrittäjistä toivoo, että lomautusilmoitusajan ja yt-lakiprosessin lyhennys olisi pysyvä

65 prosenttia työnantajayrittäjistä toivoo, että koronakriisin takia lyhennetyistä yt-neuvotteluprosessista ja lomautusilmoitusajasta tulisi pysyvä, kertoo Yrittäjägallup. - Lomautusmekanismi ehkäisee irtisanomisia, joten sen vuoksi järjestelmää on syytä kehittää nykyistä ketterämmäksi, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers. Kuva vapaasti käytettävissä.

Kantar kysyi Suomen Yrittäjien pyynnöstä yrittäjiltä kokemuksia siitä, miten koronakriisin vuoksi määräajaksi lyhennetyt yt-neuvotteluprosessi ja lomautusilmoitusajat ovat vaikuttaneet. Molempia lyhennettiin määräajaksi viiteen päivään.

Työnantajayrittäjistä 42 prosenttia kertoo, että lakimuutoksesta on ollut hyötyä yritykselle. 46 prosentin mielestä ei ole ollut ja 12 prosenttia ei osaa sanoa.

65 prosenttia työnantajayrityksistä toivoo, että muutokset jäisivät pysyviksi. Vain 13 prosenttia työnantajayrittäjistä vastustaa ajatusta.

Yksinyrittäjistäkin 27 prosenttia kannattaa sitä, että muutokset säädettäisiin pysyviksi.

- Kriisin aikana on nähty, että mahdollisuus toteuttaa lomautus nopeasti on ollut sekä yritysten että työntekijöiden etu. Näin on vältetty irtisanomisia. Lyhyemmästä lomautusajasta on syytä tehdä pysyvä lakimuutos, Makkula sanoo.

Yt-lain rajaa nostettava 50 työntekijään

- Samalla on nostettava yhteistoimintalain soveltamisalaa 50 työntekijään turhan byrokratian karsimiseksi, Makkula vaatii.

Nyt raja menee 20 työntekijässä.

- Työlainsäädännön kehittämisen strategiseksi tavoitteeksi on asetettava työllisyysasteen nostaminen. Työ ja korkea työllisyys on parasta turvaa sekä yksilölle että kansantaloudelle, Makkula sanoo.

Näin kysyttiin

Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

Kyselyyn vastasi 1008 pk-yrityksen edustajaa.

Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.

Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.

Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Tiedot kerättiin 19. - 25. toukokuuta.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät ei näe työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaa kansallista yritysvastuulakia tehokkaana ratkaisuna ongelmaan, joka pitää sisällään ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristöön kohdistuvien haittavaikutusten arvioimista liiketoiminnassa. Mikäli yritysvastuun osalta halutaan luoda velvoittavaa sääntelyä, tulee se toteuttaa EU-tasolla. Vain suomalaisia yrityksiä koskeva sääntely heikentää suomalaisten yritysten kilpailuasemaa eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna.

Etelä-Karjala ja Varsinais-Suomi aktiivisimpia omistajanvaihdosten edistämisessä29.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Etelä-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa omistajanvaihdospalvelut toimivat maakunnista parhaiten. Lisäksi omistajanvaihdospalvelut ovat viime vuosina kehittyneet koko maassa parempaan suuntaan. Sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen edistäminen on kuitenkin yhä edelleen liian projektiluontoista, mikä estää toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen. Tiedot käyvät ilmi evaluoinnista, jonka teki Seinäjoen ammattikorkeakoulu valtakunnallisen Omistajanvaihdosfoorumin toimeksiannosta.