Yrittäjägallup: Ay-liike on yritysten mielestä suuri investointien jarru - ”On ennen kaikkea suomalaisen duunarin etu, että Suomeen investoidaan”

Eniten investointihalukkuutta Suomeen vähentävät Venäjän toiminta, ay-liikkeen toiminta ja energian hinta, osoittaa Yrittäjägallup. Yritysten investointihalukkuutta Suomeen lisäävät toimiva logistiikka ja viranomaisten luotettavuus. - On erittäin surullista, että ay-liike heikentää yritysten investointihalukkuutta . On ennen kaikkea suomalaisen duunarin etu, että Suomeen investoidaan, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Voimakkaimmin yritysten investointihalukkuutta Suomeen lisäävät toimiva logistiikka, verojärjestelmän ennakoitavuus sekä pääomamarkkinoiden toimivuus. Eniten positiivisia mainintoja saa viranomaisten luotettavuus (39 prosenttia yrityksistä).

- Nämä vahvuudet tuovat Suomelle tällä hetkellä arvokasta kilpailuetua investointien näkökulmasta. Niitä on sitä suuremmalla syyllä vaalittava, Pentikäinen sanoo.

Tuloksista ilmenee, että isommissa yrityksissä ay-liike on merkittävin investointien jarru.

Näin arvioi kaikkiaan 46 prosenttia yrityksistä. Venäjän toiminnan investointien hidasteeksi vastaa 48 prosenttia ja energian hinnan 49 prosenttia yrityksistä.

- On surullista ja harmillista, että ay-liikkeen toiminta heikentää yrittäjien silmissä yritysten investointihalukkuutta Suomeen. Ay-liikkeen pitäisi olla investointien houkuttelija eikä este.

- Moni kantaa suurta huolta myös energian hinnasta, holtittomasti kasvavasta julkisesta velasta ja työvoiman hinnasta. Rajusti kasvava julkinen velka huolestuttaa erityisesti teollisuudessa.

- Kun maailmalla on myräkkä, meidän pitää laittaa omat asiamme kuntoon, kun Venäjän toimintaan emme voi vaikuttaa. Valitettavasti tällä hetkellä näkyvillä on paljon huonoja merkkejä.

- Ay-liike päättää itse oman linjansa. Toivon, että tämä tulos johtaa ay-liikkeen sisällä itsekriittiseen oman toiminnan arviointiin. On ennen kaikkea suomalaisen duunarin etu, että Suomeen investoidaan.

Aihetta kysyttiin nyt ensi kertaa Suomen Yrittäjien Yrittäjägallupissa.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tutkimuksen haastattelut tehtiin 1.–11.4.2022. Tutkimukseen vastasi 1 033 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.