Yrittäjägallup: Koronan vaikutukset tuntuvat yhä yrityksissä

Korona vaikuttaa edelleen vahvasti yrityksiin, vaikka pientä positiivista kehitystä on tapahtunut alkukeväästä, Yrittäjägallup osoittaa. ”38 prosentilla yrityksistä liikevaihto on vielä alle koronakriisin alun tason. Nyt tilannetta synkistää Venäjän hyökkäys Ukrainaan”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Myynnin lisääntymisestä raportoi 13 prosenttia yrityksistä, kun yrityksiltä kysyttiin huhtikuussa, miten korona on vaikuttanut liiketoimintaan. Raaka-aineiden hintojen noususta ilmoittaa nyt 33 prosenttia.

Huhtikuussa 2022 selvästi yli puolet (61 %) yrityksistä arvioi myynnin pysyneen koronaviruksesta huolimatta ennallaan. Osuus on kasvanut melko tasaisesti huhtikuun 2020 pohjalukemista.

Myynnin vähenemisestä raportoi voimakkaimmin henkilömäärältään pienimmissä yrityksissä sekä palveluissa.

”Varsinkin kaupan ja palvelualan pienet yritykset ovat edelleen ahtaalla. Isommat yritykset näyttävät selvinneen paremmin”, Pentikäinen kertoo.

Pienet työnantajayritykset useimmiten ahtaalla

Niiden yritysten osuus, jotka uskovat varmasti selviävänsä koronakriisistä, on laskenut 70 prosenttiin. Vielä marraskuussa osuus oli 75 prosenttia. Entistä vähemmän on myös yrityksiä, joiden myynti on noussut koronakriisin pahimmista vaiheista.

Huhtikuussa 2022 yrityksen selviämiseen uskoi 70 prosenttia vastanneista. Osuus on pienentynyt loppuvuodesta 2021.

”Pienet työnantajayritykset ovat eniten ahtaalla koronakriisin vuoksi. Näiden yritysten taakan keventämiseen pitää kiinnittää huomiota.”

Yrityksen selviämiseen uskotaan useimmin teollisuudessa (75 %) ja palveluissa (73 %), vähemmän kaupassa ja rakentamisessa (65 %). Usko on muita useammin koetuksella 18–39–vuotiailla yrittäjillä.

Raaka-aineiden hintojen noususta ilmoittaa yhä useampi

Raaka-aineiden hinnan noususta ilmoittaa selvästi suurempi osuus (33 %) kuin helmikuussa (28 %). Varsinkin teollisuudessa (64 %), rakentamisessa (52 %) ja kaupassa (46 %) raportoidaan raaka-aineiden hintojen noususta.

”Ukrainan sota vaikeuttaa tilannetta. Monella on myös häiriöitä tuotantoketjuissa, mutta näiden yritysten osuus ei ole onneksi kasvanut”, Pentikäinen sanoo.

Etätöiden lisääminen on säilynyt ennallaan helmikuusta, 27 prosenttia yrityksistä ilmoittaa tehneensä niin.

”Etätyö ja monipaikkatyö ovat tulleet jäädäkseen. Jos monipaikkatyö luo arvoa työnantajalle ja työntekijöille, sitä kannattaa jatkaa. Viime kädessä työnantaja kuitenkin ratkaisee, missä ja miten töitä tehdään. Tämä on tärkeää muistaa”.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.