Yrittäjägallup: Monen yrityksen tilanne vaikea, mutta yleistilanne hieman parantunut syksystä

Edelleen 63 prosenttia yrittäjistä kertoo yrityksensä kärsivän koronakriisistä. Tilanne on parantunut syksystä vain vähän, Yrittäjägallup kertoo. Maksuvaikeuksissa on 13 prosenttia, lopettamista pohtii kymmenen prosenttia ja konkurssiuhkaa kokee viisi prosenttia. “Kiristyneet rajoitustoimet pahentavat tilannetta. Yritystukia ja lakimuutoksia tarvitaan nyt nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

63 prosenttia yrityksistä kärsii koronakriisin vaikutuksista edelleen, vaikka kriisi on kestänyt jo vuoden, kertoo Yrittäjägallup.

53 prosentilla yrityksistä myynti on vähentynyt, 22 prosentilla yli 30 prosenttia. Tilanne on parantunut syksystä hieman. Kantar kysyi Yrittäjien pyynnöstä yrittäjiltä koronakriisin vaikutuksista. Kyselyyn vastasi helmikuun lopulla 1114 yrittäjää.

- Koronakriisi on kohdellut yrityksiä hyvin eri tavalla: joitakin pehmeästi, joihinkin iskenyt kuin painava moukari. Pentikäinen sanoo.

Pentikäinen kertoo, että moukarin isku osuu toistuvasti samoihin toimialoihin: ravintola-ala, majoitus, taiteet, viihde, virkistys, henkilöliikenne, koulutus ja osa kaupasta.

- Rajoitustoimien vuoksi yrittäjien mielialat ovat synkentyneet. Tulee epätoivoisiakin yhteydenottoja. Sulkutoimet ja epäselvät ohjeet suututtavat. Luottamus päättäjiin ja hallituspuolueisiin on vähentynyt, Pentikäinen kertoo.

Yrittäjät ovat pitäneet sinnikkäästi kiinni työntekijöistään

Lomautuksia on toteuttanut 18 prosenttia yrityksistä. Irtisanomisia kertoo aloittaneensa kuitenkin vain kuusi prosenttia yrittäjistä.

- Yrittäjät haluavat pitää väkensä töissä, jos vain mahdollista. Yrittäjät ja työntekijät ovat samassa veneessä tämänkin kriisin keskellä, Pentikäinen sanoo.

- Jotta yrityksiä voidaan pelastaa ja työpaikkoja säilyttää, pitää nopeuttaa lomautus- ja yt-neuvotteluprosessia viime vuoden tapaan. On kohtuutonta, että pikaisesti voimaan tuleviin sulkutoimiin on mahdoton vastata riittävällä nopeudella.

Tilapäisiä palkanalennuksia on tehty 18 prosentissa yrityksistä.

- Määrä on merkittävä ja korostuu pääkaupunkiseudun yrityksissä ja palvelualoilla, joihin kriisi on iskenyt lujaa, Pentikäinen kommentoi.

Kolmannes tarvitsee vielä tukea - eduskunnan kannattaa korjata kustannustukea

Suoraa julkista tukea kertoo tarvitsevansa 32 prosenttia vastaajista. Luku on pienentynyt syksystä hieman, mutta juuri alkanut sulkutila uhkaa muuttaa suuntaa.

- Jotkut yrittäjät kokevat, että luvataan hövelisti tukia, mutta kun tuki tulee haettavaksi, sitä joko ei saa tai saa vain vähän. Se ymmärrettävästi harmittaa.

Suomen Yrittäjien mukaan eduskunnan kannattaa ehdottomasti vielä muuttaa käsittelyssä olevan kustannustuen kolmannen kierroksen ehtoja:

- Tukikauden pituutta pitää lyhentää, jotta tuen saa ripeämmin. Toimialarajaus pitää poistaa ja minimi pudottaa tuhanteen euroon. Tukikelpoisuuteen pitää riittää 20 prosentin liikevaihdon lasku. Kustannustuen määrää pitää nostaa 90 prosenttiin korvattavista kuluista, Pentikäinen listaa.

Työttömyysturvamuutoksen jatko tärkeä

Yrittäjän työttömyysturvaa on hakenut 15 prosenttia vastaajista. Osuus on vaihdellut kriisin aikana 15 ja 22 prosentin välillä. Työttömyysturvan pidennys on paraikaa eduskunnan käsittelyssä.

- Työttömyysturva on tuonut perusturvaa. Tämä on tärkeä tuki, jota ajoimme kriisin alusta saakka.

Mitä nyt pitäisi tehdä?

• Eduskunnan kannattaa nyt ehdottomasti korjata hallituksen esitystä kustannustuen kolmanneksi kierrokseksi:
    • Tukikauden pituutta pitää lyhentää, jotta tuen saa ripeämmin.
    • Toimialarajaus pitää poistaa.
    • Tukikelpoisuuteen pitää riittää 20 prosentin liikevaihdon lasku.
    • Tuen minimi pitää pudottaa 1000 euroon.
    • Kustannustuen määrää pitää nostaa 90 prosenttiin korvattavista kuluista.
  • Pitää nopeuttaa lomautus- ja yt-neuvotteluprosessia viime vuoden tapaan.
  • Verottajan ja työeläkeyhtiöiden pitää tehdä maksuohjelmia.
  • Puoliväliriihessä pitää tehdä työllisyyttä ja yrittäjyyttä vahvistavia toimenpiteitä.
  • Pitää valjastaa työterveyshuolto rokotuksiin ja painottaa rokotuksia alueille, joilla on enemmän tautitapauksia, ja tehtäviin, joissa ollaan asiakaspalvelussa.

Näin kysyttiin

• Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.
  • Kyselyyn vastasi 1114 pk-yrityksen edustajaa.
  • Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.
  • Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.
  • Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
  • Tiedot kerättiin 17.2.–24.2.2021.

Yli puolella yrityksistä korona on vähentänyt myyntiä, viidenneksellä yli 30 prosenttia, kertoo Yrittäjägallup.
Lomautuksia on koronakriisin vuoksi käynnistetty 18 prosentissa yrityksiä, kertoo Yrittäjägallup.
32 prosenttia yrityksistä tarvitsee vielä suoraa julkista tukea koronakriisistä selviytymiseen, kertoo Yrittäjägallup.
15 prosenttia yrittäjistä on hakenut yrittäjän työttömyysturvaa, kertoo Yrittäjägallup.

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.