Yrittäjägallup: Yritysten ei pitäisi maksaa Yle-veroa

Selvä enemmistö yrittäjistä on sitä mieltä, ettei yritysten pitäisi maksaa Yle-veroa. Vain 15 prosenttia yrittäjistä arvioi, että Yleisradion palveluista on ollut hyötyä omalle yritykselle, kertoo Yrittäjägallup. “Ymmärrän yrittäjien viestin. Miksi yritysten pitää maksaa Yle-veroa, jos Ylestä ei ole niille hyötyä?”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kysyy.

Yle-veroa maksavat myös yhteisöt, joiden verovuoden verotettava tulo on vähintään 50 000 euroa. Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla on koettu Yle-verosta eniten hyötyä yritykselle ja vähiten Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Yrittäjägallupissa 74 prosenttia yrittäjistä vastasi, että Yle-veroa ei yrityksen pitäisi maksaa. Erityisesti tätä mieltä oltiin teollisuuden ja rakentamisen aloilla.

– Yritykset pitävät Yle-veroa kohtuuttomana, kun harva yritys hyötyy oikeasti Ylen palvelusta. Yrittäjä voi hyötyä, mutta yritys välttämättä ei, Pentikäinen sanoo.

– Kun eduskuntavaalit lähestyvät, Ylen rahoituksen taso on hyvä käydä läpi. Samalla on hyvä arvioida, kuuluuko Yle-veron maksaminen yrityksille, hän toteaa.

Ylelle kerätään Yle-verolla ensi vuonna noin 525 miljoonaa euroa. Vielä vuonna 2019 Yle-veron tuotto oli noin 504 miljoonaa euroa. Yritykset maksoivat Yle-verosta 2019 28,3 miljoonaa euroa.

Tutkimuslaitos Kantar selvitti Yrittäjägallupissa yrittäjien kantaa Yle-veroon Suomen Yrittäjien toimeksiannosta lokakuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1029 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.