Yrittäjät ehdottaa: Yrittäjäksi ryhtyvälle opiskelijalle opintolainaa anteeksi, jotta yrityskauppoihin saadaan vauhtia

Suomessa pitäisi tapahtua ainakin tuhat yrityskauppaa enemmän vuodessa kuin nyt tapahtuu, jotta työpaikkoja ei menetettäisi. Siksi Suomen Yrittäjät esittää 15 konkreettista keinoa yritysten omistajanvaihdosten edistämiseksi. Räväkin ehdotus on se, että opintolaina kokonaan tai osa annettaisiin anteeksi yrittäjäksi ryhtyvälle.

- Yrittäjyys kiinnostaa nuoria. Heillä on kuitenkin usein taakkanaan opintolainat, jotka erääntyvät maksettaviksi silloin, kun rahaa tarvitaan runsaasti muuhunkin, esimerkiksi kodin perustamiseen. Tässä tilanteessa uusi velka yrityksen ostamista varten ei houkuttele, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala huomauttaa.

Siksi Suomen Yrittäjät ehdottaa, että yrityskaupalla yrittäjäksi ryhtyvän Kelan takaamien opintolainojen lyhennyseriin tulisi myöntää akordi. Se on velallisen ja velkojien välinen sopimus, jolla yleensä tarkoittaa velkojen osittaista tai täydellistä anteeksiantamista samaan tapaan kuin opintolainan osan anteeksiantaminen, mikäli valmistuu määräajassa.

- Tämä on ohjelmatyössämme ja havaintojen perusteella syntynyt ehdotus, jota olisi syytä kokeilla, Kujala huomauttaa.

Oppilaitoksiin tulee perustaa jatkajakouluja

Oppilaitosten yrittäjyysopit nojaavat suurelta osin aloittavien yritysten käynnistämiseen.

- Omistajanvaihdosvaihtoehdon esille tuonti on näissä jäänyt vähälle huomiolle. Omistajanvaihdos on kelpo reitti yrittäjyyteen uuden yrityksen perustamisen lisäksi. Yrittäjyyskasvatus on jo monessa oppilaitoksessa ja eri oppiasteilla arkipäivää, Kujala sanoo.

- Oppilaitoksiin pitäisikin perustaa erityisiä jatkajakouluja, joissa keskitytään olemassa olevien yritysten toiminnan jatkamiseen.

Nämä ja 13 muuta ehdotusta käyvät ilmi Suomen Yrittäjien julkaisemasta 15 toimenpidettä omistajanvaihdosten vauhdittamiseksi -ohjelmasta.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työpaikkasopimisen edistäminen vaatii ehdottomasti lakimuutoksia1.3.2021 09:17:25 EETBlogi

"Työpaikkasopimisen kehittämisen on rakennuttava yhdenvertaisuudelle ja demokratian kunnioittamiselle. Yritysten ja työntekijöiden on oltava lain edessä yhdenvertaisessa asemassa riippumatta siitä, kuuluvatko liittoon vai eivät", Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula kommentoi Jukka Ahtelan ja Joel Salmisen tekemää paikallista sopimista koskevaa selvitystä Yrittäjän puolella -blogissa Yrittäjät.fi:ssä.

EK ja Suomen Yrittäjät: Kustannustuen liikevaihtokriteeriä ja omavastuuta alennettava25.2.2021 03:00:00 EETTiedote

EK ja Suomen Yrittäjät esittävät parannuksia kustannustuen kolmannelle rahoituskierrokselle. Liikevaihdon laskukriteeri tulee alentaa 20 prosenttiin ja kiinteiden kustannusten omavastuuta on laskettava. Maksatuksen alaraja tulee alentaa 1 000 euroon. Lisäksi suurille työllistäjille tulee käynnistää erillinen tukiohjelma. Kustannustuen kolmas kierros on tärkeää avata viiveettä.