Yrittäjät: Jakeluvelvoitteen keventäminen viisas päätös hallitukselta - tärkeä ja nopeavaikutteinen helpotus kuljetusalalle

Hallitus tiedotti tänään alentavansa liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitetta 7,5 prosenttiyksiköllä vuosina 2022 ja 2023. Päätös laskenee dieselin hintaa noin 12 senttiä litralta. Suomen Yrittäjät esitti jakeluvelvoitteen alentamista maaliskuussa. Yrittäjäjärjestö on tyytyväinen hallituksen päätökseen.

Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi

”Jakeluvelvoitteen laskeminen väliaikaisesti on tehokas keino ahdingossa olevan kuljetusalan auttamiseksi. Jakeluvelvoitteen keventäminen auttaa hyvin vaikeassa tilanteessa olevan raskaan liikenteen lisäksi myös kaikkia muita paljon dieseliä käyttäviä yrityksiä, esimerkiksi taksiautoilijoita ja pakettiautolla liikkuvia”, kiittelee Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen.

Ukrainan sodan alettua dieselin pumppuhinta on noussut nopeasti kymmeniä senttejä litralta. Polttoainekustannusten osuus voi olla yli 40 prosenttia kuljetusyrityksen kustannuksista.

Näiden kustannusten jyrkkä ja nopea nousu on aiheuttanut kuljetusalalle suuria kannattavuusongelmia ja viivästyttänyt tarvittavia investointeja uuteen ja puhtaampaan kalustoon. Moni yrittäjä on akuutissa konkurssin uhassa.

”Suomi on pitkien välimatkojen maa Euroopan laidalla, joten kustannustehokas logistiikka on aivan keskeistä maamme kilpailukyvyn näkökulmasta. Kuljetuskustannusten raju nousu heijastuu kuljetusalan lisäksi muiden sektoreiden logistiikkapalveluita käyttäviin yrityksiin ja myös niiden kuluttaja-asiakkaisiin”, Vehmanen sanoo.

“On tärkeää, että hallitus tiedostaa kilpailukykyisen kuljetussektorin merkityksen Suomen kansantaloudelle ja teki nyt tarpeellisen päätöksen jakeluvelvoitteen alentamisesta. Jakeluvelvoitteen alentamisen mahdollistava lainsäädäntö pitää saada eduskuntaan nopealla aikataululla”, Vehmanen toteaa.

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.