Yrittäjät: Jokaisella oikeus työhön, lakkoon ei ole pakko osallistua

Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ovat jättäneet lakkovaroituksen neljään mekaanisen metsäteollisuuden toimialan yrityksiin. Yrittäjät muistuttaa, että jokaisella työntekijällä on halutessaan oikeus tehdä työtä. Ensimmäisen lakon on määrä alkaa mekaanisessa metsäteollisuudessa tänään torstaina 13.1.2022.

Johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Teollisuusliitto toteaa viestinnässään ja työpaikoille jakamissaan ilmoituksissaan, että lakon piirissä ovat kaikki työpaikalla sovelletun työehtosopimuksen mukaiset työt ja lakko koskee kaikkia töitä katsomatta työntekijän tehtävää tai sitä, onko henkilö Teollisuusliiton jäsen vai ei.

- Teollisuusliiton antamat tiedot ovat valitettavasti virheellisiä. Suomessa on lakko-oikeus, mutta työntekijällä ei ole velvoitetta osallistua lakkoon. Jokaisella työntekijällä on halutessaan oikeus tehdä työtä, eikä Teollisuusliitto sitä voi estää, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

- Ei ole lain vastaista, jos ei osallistu lakkoon, hän jatkaa.

Jos työntekijät haluavat tulla töihin, työpaikoilla voidaan tehdä työtä aivan normaalisti, vaikka ammattiliitto olisi lakon julistanut.

Jos ammattiliittoon kuuluva eli järjestäytynyt työntekijä ei noudata liiton julistamaa lakkoa, voi noudattamatta jättämisellä olla ainoastaan yhdistysoikeudellisia seuraamuksia eli esimerkiksi yhdistyksestä erottaminen. Liittoon kuulumattomalle työntekijälle liitto ei voi kohdistaa mitään seuraamuksia.

- On päivänselvää, että työt eivät ole lakossa. Työnantajalla on oikeus jatkaa toimintaansa myös työtaistelun aikana. Tämä voi tapahtua esimerkiksi lakon ulkopuolella olevien työntekijöiden, alihankkijoiden tai vuokratyövoiman avulla. Suomessa perusoikeuksia ovat myös elinkeinovapaus ja oikeus työhön.

“Liitto eivätkä esimerkiksi lakkovahdit voi estää ketään tulemasta töihin”

Yrittäjät korostaa, että ketään ei saa syrjiä, kohdella epätasa-arvoisesti tai kiusata sen perusteella, että käyttää lakko-oikeuttaan eikä myöskään sillä perusteella, että ei halua kyseistä oikeutta käyttää.

- Liitto eivätkä esimerkiksi lakkovahdit voi estää ketään tulemasta töihin. Jos näin toimitaan, syyllistytään lain vastaiseen toimintaan. Pitää muistaa, että lakkoon osallistuvalle työntekijälle ei makseta palkkaa.

- Mikäli työnantaja huomaa, että niihin työntekijöihin kohdistuu epäasiallista käytöstä, jotka eivät halua osallistua työtaisteluun ja haluavat tulla töihin, kuten esimerkiksi uhkailua tai kiusaamista, on työnantajalla oikeus ja velvollisuus puuttua tällaiseen toimintaan. Lakko tai siihen osallistumatta jättäminen ei oikeuta ketään käyttäytymään epäasiallisesti toisia työntekijöitä kohtaan.

Johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Blogi: Sähkön arvonlisäveron alentaminen on ongelmallinen, mutta sitä ei kannata tyrmätä12.8.2022 09:06:03 EEST | Blogi

Venäjän aloittaman sodan myötä kallistunut sähkön hinta ja tulevat eduskuntavaalit kirvoittavat poliitikkoja ehdottamaan toimenpiteitä sähkön kuluttajahintojen alentamiseen. Ministeri Mika Lintilän (kesk.) esittämä sähkön arvonlisäverokannan alentaminen on monelta osin pulmallinen, mutta sen suoraviivainen tyrmääminen ei ole viisasta, kirjoittaa johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.