Yrittäjät: Jokaisella oikeus työhön, lakkoon ei ole pakko osallistua

Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ovat jättäneet lakkovaroituksen neljään mekaanisen metsäteollisuuden toimialan yrityksiin. Yrittäjät muistuttaa, että jokaisella työntekijällä on halutessaan oikeus tehdä työtä. Ensimmäisen lakon on määrä alkaa mekaanisessa metsäteollisuudessa tänään torstaina 13.1.2022.

Johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Teollisuusliitto toteaa viestinnässään ja työpaikoille jakamissaan ilmoituksissaan, että lakon piirissä ovat kaikki työpaikalla sovelletun työehtosopimuksen mukaiset työt ja lakko koskee kaikkia töitä katsomatta työntekijän tehtävää tai sitä, onko henkilö Teollisuusliiton jäsen vai ei.

- Teollisuusliiton antamat tiedot ovat valitettavasti virheellisiä. Suomessa on lakko-oikeus, mutta työntekijällä ei ole velvoitetta osallistua lakkoon. Jokaisella työntekijällä on halutessaan oikeus tehdä työtä, eikä Teollisuusliitto sitä voi estää, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

- Ei ole lain vastaista, jos ei osallistu lakkoon, hän jatkaa.

Jos työntekijät haluavat tulla töihin, työpaikoilla voidaan tehdä työtä aivan normaalisti, vaikka ammattiliitto olisi lakon julistanut.

Jos ammattiliittoon kuuluva eli järjestäytynyt työntekijä ei noudata liiton julistamaa lakkoa, voi noudattamatta jättämisellä olla ainoastaan yhdistysoikeudellisia seuraamuksia eli esimerkiksi yhdistyksestä erottaminen. Liittoon kuulumattomalle työntekijälle liitto ei voi kohdistaa mitään seuraamuksia.

- On päivänselvää, että työt eivät ole lakossa. Työnantajalla on oikeus jatkaa toimintaansa myös työtaistelun aikana. Tämä voi tapahtua esimerkiksi lakon ulkopuolella olevien työntekijöiden, alihankkijoiden tai vuokratyövoiman avulla. Suomessa perusoikeuksia ovat myös elinkeinovapaus ja oikeus työhön.

“Liitto eivätkä esimerkiksi lakkovahdit voi estää ketään tulemasta töihin”

Yrittäjät korostaa, että ketään ei saa syrjiä, kohdella epätasa-arvoisesti tai kiusata sen perusteella, että käyttää lakko-oikeuttaan eikä myöskään sillä perusteella, että ei halua kyseistä oikeutta käyttää.

- Liitto eivätkä esimerkiksi lakkovahdit voi estää ketään tulemasta töihin. Jos näin toimitaan, syyllistytään lain vastaiseen toimintaan. Pitää muistaa, että lakkoon osallistuvalle työntekijälle ei makseta palkkaa.

- Mikäli työnantaja huomaa, että niihin työntekijöihin kohdistuu epäasiallista käytöstä, jotka eivät halua osallistua työtaisteluun ja haluavat tulla töihin, kuten esimerkiksi uhkailua tai kiusaamista, on työnantajalla oikeus ja velvollisuus puuttua tällaiseen toimintaan. Lakko tai siihen osallistumatta jättäminen ei oikeuta ketään käyttäytymään epäasiallisesti toisia työntekijöitä kohtaan.

Johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjägallup: Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä29.12.2021 12:02:49 EET | Tiedote

Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä. 55 prosenttia yrittäjistä tehostaisi järjestelmää yhtiöitä yhdistämällä, vain 10 prosenttia vastustaa, kertoo Yrittäjägallup. ”Sivukulujen kasvu syö yritysten kilpailukykyä. Eläkemaksut ovat tärkein sivukulu, ja ne ovat kasvamassa vauhdilla. Eläkejärjestelmää pitää tehostaa nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo.