Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrityslainsäädäntöpäällikkö Tiina Toivonen. Valokuvaaja Markus Sommers.

Hallituksen esitys parantaisi konkurssin tehneen ja ylivelkaantuneen yrittäjän pääsemistä vapaaksi aikaisemman yritystoiminnan veloistaan ja pääsyä velkajärjestelyyn.

– Konkurssin vaikutukset ovat inhimillisesti raskaat, mutta ne vaikuttavat myös laajemmin koko yhteiskuntaan. Mitä aikaisemmin tilapäisiin talousvaikeuksiin puututaan, sitä todennäköisemmin yritys ja työpaikat pelastuvat. Samalla parantuu velkojien mahdollisuus saada perittävänsä, toteaa johtaja Janne Makkula.

Yrittäjän uutta alkua edistetään. Liiketoiminnassa velkaantunut entinen yrittäjä pääsee velkajärjestelyyn nykyistä helpommin. Velkajärjestelyhakemuksen tekeminen olisi mahdollista konkurssimenettelyn vaiheesta riippumatta.

Pääsääntöisesti entinen yrittäjä maksaisi vanhoja velkoja pois kolme vuotta. Tämän jälkeen yrittäjä pääsee aloittamaan elämäänsä taloudellisesti puhtaalta pöydältä.

- Tämä uusi Suomen malli vastaa useiden verrokkimaiden lainsäädäntöä yrittäjän henkilökohtaisesta konkurssista, Toivonen kertoo.

Suomen Yrittäjät on vaikuttanut määrätietoisesti nyt esitettyihin muutosten saamiseksi toteen.

- Esitys on myös velkojien näkökulmasta tasapainoinen, Toivonen sanoo.

Hallitus antoi esityksen eduskunnalle tänään torstaina 20.1.2022. Uudistusten on tarkoitus tulla voimaan viimeistään tämän vuoden heinäkuussa.

Myös elinkeinonharjoittajille suodaan pääsy velkajärjestelyyn

Hallitus esittää parannuksia myös yksityisen elinkeinonharjoittajan pääsyyn velkajärjestelyyn yritystoimintaa lopettamatta.

Suurimmalla osalla yksityisistä elinkeinonharjoittajista on jatkossa mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn, jos yritystoiminnassa on jouduttu merkittäviin maksuvaikeuksiin ja muut lain edellytykset täyttyvät, Makkula toteaa.

Nykyinen laki on tiukka ja epäselvä. Tämän vuoksi elinkeinonharjoittajan velkajärjestelyyn on hakeuduttu hyvin harvoin. Tähän tulee nyt muutos, Makkula jatkaa.

Jatkossa liiketoiminnan laajuutta ei katsota velkajärjestelyn esteeksi. Pääsyn esteenä ei olisi jatkossa sekään, että yrittäjä työllistäisi enintään kaksi ulkopuolista työntekijää.

Mitä esitetään?

• Velkajärjestelyn edellytyksiä ja esteperusteita muutetaan kevyemmiksi.
  • Velkajärjestelyyn voi hakeutua konkurssimenettelyn vaiheesta riippumatta.
  • Konkurssiin asetetun yrittäjän tiedonsaantia velkajärjestelymahdollisuudesta parannetaan.
  • Tämä parantaisi konkurssin tehneen yrittäjän mahdollisuutta päästä vapaaksi kohtuullisessa ajassa aikaisemman yritystoiminnan veloistaan ja pääsyä velkajärjestelyyn.
  • Samalla yrittäjän uutta alkua edistetään yritystoiminnan jatkuessa.
  • Hallitus esittää parannuksia myös elinkeinonharjoittajan mahdollisuuteen päästä velkajärjestelyyn yritystoimintaa lopettamatta.

Yrityslainsäädäntöpäällikkö Tiina Toivonen. Valokuvaaja Markus Sommers.

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.