Yrittäjät: Korona osoitti, että kilpailutukset on jaettava osiin

Koronakriisi osoitti, että kilpailutukset on jaettava osiin. – Valtion ja kuntien on lopetettava mammuttihankinnat, jotka keskittävät markkinaa ja näivettävät paikallistaloutta. Kotimaisia markkinoita on kehitettävä tosissaan, elinkeinopolitiikan asiantuntija Janika Tikkala Suomen Yrittäjistä vaatii.

Suomen Yrittäjien elinkeinopolitiikan asiantuntija Janika Tikkala. Kuva: Markus Sommers. Kuva vapaasti käytettävissä.

Valtiovarainministeriö ja Kuntaliitto julkistivat luonnoksen kansalliseksi hankintastrategiaksi tänään.

- Koronakriisin keskeinen opetus on, että julkisten hankintojen keskittämisen isoihin kokonaisuuksiin on loputtava, Janika Tikkala sanoo.

Yrittäjien mukaan julkisen sektorin on strategisella tasolla kehitettävä kotimaisia markkinoita hankinnoillaan.

- Koronakriisissä kilpailutuksilla on entistä tärkeämpi merkitys yrittäjän elinkeinon jatkolle, alueen elinvoimalle sekä huoltovarmuuden ja omavaraisuuden takaamiselle, Tikkala toteaa.

Julkisia hankintoja suunniteltaessa on keskeistä arvioida hankintojen pitkäaikaisia ja laaja-alaisia vaikutuksia yrityksiin ja markkinaan.

- Usein kuvitellaan, että on tehokasta ja sujuvaa koota mammuttimainen hankinta ja valita sitä tekemään yksi ainoa yritys. Tällaisilla pikavoitoilla on kielteisiä vaikutuksia paikallistalouteen, yrityksiin ja huoltovarmuuteen, Tikkala huomauttaa.

Hankintojen keskittäminen supistaa markkinaa sekä ostajien että myyjien päässä.

Tikkalan mukaan nykyinen hankintalaki on erinomainen ja joustava pienille ja keskisuurille yrityksille ja hankkijoille, eikä sitä ole syytä avata.

Hankintalain mukaan hankinnat on toteutettava siten, että pienet ja keskisuuret yritykset pääsevät tasapuolisesti muiden tarjoajien kanssa osallistumaan tarjouskilpailuihin.

- Hankinnat on jaettava osiin alueellisesti ja tuoteryhmittäin. Lain tavoite lähtee siitä, että pk-yritysten on päästävä kilpailemaan.

Strategiasta keinoja kuntapäättäjille

Onnistuessaan kansallisella hankintastrategialla parannetaan hankintojen arvostusta ja avoimuutta, edistetään hankintaosaamista ja markkinavuoropuheluja.

Paikallisesti alueilla ja kunnissa on erityisen tärkeää ottaa strategiasta käyttöön ne ratkaisut, jotka edistävät pk-yritysten pääsemistä kilpailemaan.

- Näistä aiheista on useita onnistuneita tavoitteita ja toimenpide-esityksiä strategialuonnoksessa. Kuntien kannattaa ottaa käyttöön asiakirjasta ensin ne työkalut ja ratkaisut, jotka edistävät paikallista yrittäjyyttä, Janika Tikkala sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät ei näe työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaa kansallista yritysvastuulakia tehokkaana ratkaisuna ongelmaan, joka pitää sisällään ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristöön kohdistuvien haittavaikutusten arvioimista liiketoiminnassa. Mikäli yritysvastuun osalta halutaan luoda velvoittavaa sääntelyä, tulee se toteuttaa EU-tasolla. Vain suomalaisia yrityksiä koskeva sääntely heikentää suomalaisten yritysten kilpailuasemaa eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna.

Etelä-Karjala ja Varsinais-Suomi aktiivisimpia omistajanvaihdosten edistämisessä29.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Etelä-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa omistajanvaihdospalvelut toimivat maakunnista parhaiten. Lisäksi omistajanvaihdospalvelut ovat viime vuosina kehittyneet koko maassa parempaan suuntaan. Sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen edistäminen on kuitenkin yhä edelleen liian projektiluontoista, mikä estää toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen. Tiedot käyvät ilmi evaluoinnista, jonka teki Seinäjoen ammattikorkeakoulu valtakunnallisen Omistajanvaihdosfoorumin toimeksiannosta.