Yrittäjät: Kustannustuki on hyvä alku – jakeluvelvoitteen poisto tarvitaan yhä

”Kuljetusalan kustannustuki on hallitukselta tarpeellinen vastaus akuuttiin hätätilanteeseen. Odotamme hallitukselta yhä jakeluvelvoitteesta luopumista. Lisäksi pidämme erittäin tärkeänä, että hallitus kiirehtisi ammattidieselin valmistelua”, sanoo liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjistä.

Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi

”On hyvä, että hallituksessa on ymmärretty kuljetusalan hätätilanne. Tämä on vielä alku. Lisätoimia tarvitaan. Esimerkiksi merkittävänä toimenpiteenä Yrittäjät on esittänyt jakeluvelvoitteesta luopumista määräajaksi. Sillä saataisiin dieselin hintaa nopeasti alas ja vaikutus kohdentuisi kaikille dieselautoilijoille - siis myös esimerkiksi taksiautoilijoille toisin kuin kustannustuessa.”

“Lisäksi ammattidieselin käyttöönoton valmistelua on kiirehdittävä, koska sillä huolehditaan suomalaisen logistiikkaketjun kilpailukyvystä pidemmällä tähtäimellä, jatkaa Vehmanen.

Kuljetusalan tukeen hallitus varaa 75 miljoonaa euroa. Yrittäjät edellyttää, että kustannustuen haku on saatava nopeasti auki, koska kriisi on akuutti ja yrityksillä ei ole mahdollisuutta odottaa kuukausia. Yrittäjät korostaa, että kustannustukilakia valmistellessa on otettava opiksi niistä ilmiselvistä virheistä ja puutteista, jotka koskivat aikaisempia yleisiä kustannustukikierroksia. Kilpailuvääristymää ei saa syntyä.

Hallitus aikoo lisäksi valmistella 20 miljoonan euron toimenpidekokonaisuuden, jossa tuetaan sähkö- ja kaasukäyttöisen kuorma- ja pakettiautokaluston hankintoja sekä liikennesähkön ja -kaasun julkisen jakeluinfrastruktuurin kehittämistä. Yrittäjät pitää suunnitelmaa hyvänä alkuna.

“Kuljetusyritysten investointikyky uuteen ja ympäristöystävällisempään kalustoon on merkittävästi heikentynyt polttoaineen hinnannousun takia. On tärkeää, että yrityksiä tuetaan puhtaampiin käyttövoimiin siirtymisessä”, Vehmanen sanoo.

“Liikennesähkön ja -kaasun latausinfran puutteet ovat yksi pullonkaula ammattiliikenteen sähköistymisessä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfran kehittämisessä kannattaa keskittyä erityisesti ammattiliikenteen tarpeisiin vastaamiseen, mihin hallituksen toimenpidekokonaisuus nyt osaltaan vastaa.”

“On tärkeää, että osana kuljetusalan tukitoimia hallitus huomioi myös taksialan korottamalla sairausvakuutuksen matkakorvauksia. Taksiyrittäjien ajamat Kela-taksikuljetukset ovat olennainen osa terveydenhuoltojärjestelmää ja turvaavat suomalaisten pääsyn palveluihin”, sanoo Vehmanen.

Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi

Mediakutsu: Puoluejohtajien paneelikeskustelu: Miten vauhdittaa yrittäjyyttä ja investointeja?19.5.2022 09:49:11 EEST | Kutsu

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen, keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, SDP:n varapuheenjohtaja Nina Malm ja perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Lulu Ranne kohtaavat Suomen Yrittäjien tentissä tiistaina 24.5. kello 11.15–12.30 hotelli Scandic Parkissa Helsingissä. Samalla julkistetaan Suomen Yrittäjien ratkaisut hyvinvointialueille.

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.