Yrittäjät: Veronkiristyspuheet järjettömiä investointien kannalta

Suomalaisten pk-yrityksen investointiaikeet seuraaville 12 kuukaudelle ovat huolestuttavan heikot huolimatta parantuneista suhdanne- ja kasvuodotuksista. - Investointien kannalta aivan olennaista on veropolitiikan linja. Voitonjaon verotuksen kiristäminen leikkaa investointihaluja, ja on siksi järjetön ehdotus, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Kaikilla päätoimialoilla on enemmän investointejaan vähentäviä kuin lisääviä yrityksiä. Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta investointiodotukset ovat olleet negatiiviset finanssikriisin jälkeen. Tiedot käyvät ilmi 17.2. julkistetusta Pk-yritysbarometrista.

- Heikko reaalitalouden tilanne on vaikuttanut viime vuosien heikkoon investointikehitykseen, mutta se on vain osaselitys. Investointien kannalta aivan olennaista on veropolitiikan linja, Kuismanen sanoo.

Esimerkiksi yhteisöveron kilpailukykyisyys ja taso yli ajan on tärkeä, sillä se vaikuttaa myös investointien rahoituspäätöksiin. Korkea yhteisövero suosii vierasta pääomaa suhteessa omaan pääomaan lainan korkokulujen verovähennyskelpoisuuden vuoksi.

- Eräät poliitikot ovat halukkaita edelleen kiristämään voitonjaon verotusta. Se on investointien, talouskasvun, työllisyyden ja julkisen talouden kannalta järjetön ehdotus, Kuismanen sanoo.

- Jos yrittäjä- ja investointiriskiä nostetaan veroja korottamalla, se laskee investointihalukkuutta, vaimentaa talouskasvua ja sitä kautta alentaa verotuloja.

Kuismasen mukaan keskustelu listaamattomien yritysten voitonjaon verotuksesta on puhtaasti ideologista.

- Jos oikeasti ollaan kiinnostuneita verokertymästä, keskustelun pitäisi kohdentua välilliseen verotukseen. On yleisesti tiedossa, että välitöntä verotusta tulisi kautta linjan alentaa, jos haluamme nauttia talouskasvun hedelmistä tulevaisuudessa.

Investoinnit ovat määritelmän mukaan riskipitoisia projekteja, ja riskin suuruus vaihtelee investointiperiodin ja toimialan mukaan.

- On selvää, että jos talouspolitiikka ei ole luotettavaa ja lisää epävarmuutta, yritysten into investoida vähenee tai suuntautuu Suomen rajojen ulkopuolelle, Kuismanen sanoo.

Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön toteuttamaan Pk-yritysbarometriin vastasi yli 5500 pk-yritystä. Kyseessä on kattavin ja edustavin elinkeinoelämän tilannetta luotaava kyselytutkimus.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työpaikkasopimisen edistäminen vaatii ehdottomasti lakimuutoksia1.3.2021 09:17:25 EETBlogi

"Työpaikkasopimisen kehittämisen on rakennuttava yhdenvertaisuudelle ja demokratian kunnioittamiselle. Yritysten ja työntekijöiden on oltava lain edessä yhdenvertaisessa asemassa riippumatta siitä, kuuluvatko liittoon vai eivät", Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula kommentoi Jukka Ahtelan ja Joel Salmisen tekemää paikallista sopimista koskevaa selvitystä Yrittäjän puolella -blogissa Yrittäjät.fi:ssä.

EK ja Suomen Yrittäjät: Kustannustuen liikevaihtokriteeriä ja omavastuuta alennettava25.2.2021 03:00:00 EETTiedote

EK ja Suomen Yrittäjät esittävät parannuksia kustannustuen kolmannelle rahoituskierrokselle. Liikevaihdon laskukriteeri tulee alentaa 20 prosenttiin ja kiinteiden kustannusten omavastuuta on laskettava. Maksatuksen alaraja tulee alentaa 1 000 euroon. Lisäksi suurille työllistäjille tulee käynnistää erillinen tukiohjelma. Kustannustuen kolmas kierros on tärkeää avata viiveettä.