Yrittäjät: Vienti vetämään, satamien sulkuun tolkkua

Vientiyritysten määrä ei ole viime vuosina kasvanut Suomessa. – Tarvitsemme toimia, jotka kieltävät suhteettomat työtaistelut ja vahvistavat satamien kykyä toimia työmarkkinapaineiden keskellä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

- Kansainvälisessä vertailussa olemme vientimaana korkeintaan keskitasoa. Viennin osuus bkt:stä voisi olla selvästi suurempi, Pentikäinen sanoo.

Pentikäinen puhui aiheesta lauantaina Etelä-Pohjanmaalla Vimpelissä vientiseminaarissa.

- Olisi tärkeää, jos suomalaiset yritykset suuntautuisivat rohkeammin vientiin. Yrityksen resurssit ja osaaminen eivät usein riitä, vaikka tuotteisto voisi olla kilpailukykyinen.

Suomen Yrittäjät selvitti keväällä Yrittäjägallupissa, että ay-liikkeen toiminta on yrityksille merkittävä investointien jarru.

- Suomessa on tekijöitä, jotka hidastavat vientiponnisteluja. Yksi on ay-liikkeen toiminta. Monella on karvaita kokemuksia siitä, miten ay-liike sulkee kevein perustein satamat. Siksi moni miettii, miksi panostaa vientiin.

Pentikäinen korostaa, että Pohjoismaat olisi luonteva ykkösmarkkina monelle suomalaisyritykselle.

- Siksi olisi tärkeää edistää sitä, että Pohjoismaat olisi maailman integroiduin markkina-alue. Tämä on yhteinen julkilausuttu tavoite, mutta sen puolesta ei näytä tapahtuvan mitään.

- Erityisesti pitää kiinnittää huomio liiketoimintaan, jossa kotimainen arvonlisä on suuri. Sitä kautta Suomeen syntyy eniten työtä ja hyvinvointia.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Blogi: Sähkön arvonlisäveron alentaminen on ongelmallinen, mutta sitä ei kannata tyrmätä12.8.2022 09:06:03 EEST | Blogi

Venäjän aloittaman sodan myötä kallistunut sähkön hinta ja tulevat eduskuntavaalit kirvoittavat poliitikkoja ehdottamaan toimenpiteitä sähkön kuluttajahintojen alentamiseen. Ministeri Mika Lintilän (kesk.) esittämä sähkön arvonlisäverokannan alentaminen on monelta osin pulmallinen, mutta sen suoraviivainen tyrmääminen ei ole viisasta, kirjoittaa johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.