Yrittäjät: Yrittäjän työmarkkinatuen jatko on tärkeä ratkaisu

”Tärkeä ratkaisu”, kommentoi Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen hallituksen päätöstä yrittäjien työmarkkinatuen jatkamisesta.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Hallitus kertoi jatkavansa yrittäjän oikeutta työmarkkinatukeen kesäkuun loppuun saakka ilman, että yritystä tarvitsee lopettaa. Suomen Yrittäjät ajoi tätä muutosta koronakriisiin alussa.

- Tämä on tärkeä ratkaisu, kun koronakriisi näyttää pitkittyvän. Se keventää monen yrittäjän mieltä ja tuo perusturvaa, Pentikäinen sanoo.

Tukea on maksettu koronakriisin aikana noin 44 000 henkilölle.

- Yrittäjän työmarkkinatuki on ollut merkittävä apu monelle. Tuki on mahdollistanut sen, että yritystä ei tarvitse ajaa alas saadakseen työttömyysturvaa. Tämä auttaa talouden toipumista, kun kriisin jälkeen yritykset ovat olemassa valmiina kasvuun.

Yksinyrittäjätuella on jo kiire

- Tarvitaan pikaisesti linjaus myös yksinyrittäjätuesta. Moni yksinyrittäjä on nyt ahtaalla eikä saa myöskään kustannustukea. He tarvitsevat nopeasti oman tukensa selvitäkseen, Pentikäinen sanoo.

Suomen yrityksistä kaksi kolmasosaa on yksinyrittäjien yrityksiä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yritysten ja oppilaitosten yhteistyö odotettua yleisempää - Pohjois-Karjala ykkönen3.3.2021 05:03:00 EETTiedote

Lähes 40 prosenttia kaikista pk-yrityksistä tekee yhteistyötä oppilaitosten tai tutkimuslaitosten tai molempien kanssa. - Tämä on paljon mutta ei riittävästi. Mitä syvempää yhteistyö, sitä paremmin yritykset ja koko maakunta menestyy. Yhteistyö on tärkeää niin tuote- ja palvelukehityksen kuin työvoiman osaamisen kannalta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Työpaikkasopimisen edistäminen vaatii ehdottomasti lakimuutoksia1.3.2021 09:17:25 EETBlogi

"Työpaikkasopimisen kehittämisen on rakennuttava yhdenvertaisuudelle ja demokratian kunnioittamiselle. Yritysten ja työntekijöiden on oltava lain edessä yhdenvertaisessa asemassa riippumatta siitä, kuuluvatko liittoon vai eivät", Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula kommentoi Jukka Ahtelan ja Joel Salmisen tekemää paikallista sopimista koskevaa selvitystä Yrittäjän puolella -blogissa Yrittäjät.fi:ssä.

EK ja Suomen Yrittäjät: Kustannustuen liikevaihtokriteeriä ja omavastuuta alennettava25.2.2021 03:00:00 EETTiedote

EK ja Suomen Yrittäjät esittävät parannuksia kustannustuen kolmannelle rahoituskierrokselle. Liikevaihdon laskukriteeri tulee alentaa 20 prosenttiin ja kiinteiden kustannusten omavastuuta on laskettava. Maksatuksen alaraja tulee alentaa 1 000 euroon. Lisäksi suurille työllistäjille tulee käynnistää erillinen tukiohjelma. Kustannustuen kolmas kierros on tärkeää avata viiveettä.