Yrittäjien ahdinko näkyy talousneuvonnan tarpeen valtavana kasvuna

Yrittäjän talousapu neuvoo talous- ja maksuvaikeuksissa olevia yrittäjiä. Valtakunnallinen Talousapu -puhelinpalvelu täydentyy nyt verkkopalvelulla ja alueellisilla palveluilla. Yrittäjien talousahdinko näkyy puhelinpalvelussa, jonka kysyntä kasvoi viime vuonna 350 prosenttia koronapandemian ja siitä johtuvien rajoituksien johdosta. Tavoitteena on, että yrittäjät havahtuisivat talousvaikeuksiin ajoissa ja uskaltaisivat pyytää apua.

Koronavuosi näkynyt yhteydenottojen määrässä

Monen jo ennestään vaikeassa tilanteessa olleen yrittäjän taloustilanne huononi merkittävästi viimeisen vuoden aikana. Yrittäjän talousavun puhelinpalveluun ottaa tavallisesti yhteyttä puolitoistatuhatta yrittäjää vuosittain, mutta viime vuonna yhteydenottojen määrä kasvoi yli seitsemääntuhanteen. Puhelinpalvelusta yrittäjä saa maksutonta, luottamuksellista ja puolueetonta apua tilanteeseensa yrityksen talouden ja terveyttämisen asiantuntijoilta. Asiantuntija tekee soittajalta saamiensa tietojen perusteella arvion yrityksen taloustilanteesta ja neuvoo yrittäjää. Usein apu löytyy yhden puhelinsoiton aikana. Osoitteesta yrittajantalousapu.fi yrittäjä löytää tietoa ja ohjeita yrityksen talouteen liittyen.

Toiminnan tavoitteena on myös talousvaikeuksien ennaltaehkäisy ja yleiseen asenneilmapiiriin vaikuttaminen – tilapäiset vaikeudet ovat osa monen yrittäjän elämää. Niistä tulisi voida puhua avoimesti ja häpeilemättä.

– Yrittäjän olisi tärkeää oppia tunnistamaan talous- ja maksuvaikeudet ajoissa, jolloin voidaan vielä auttaa kääntämään yrityksen toiminta kannattavaksi. Jos reagoidaan ajoissa, yritystoiminta voidaan tarvittaessa myös lopettaa mahdollisimman pienin lisäkustannuksin sekä yrittäjälle että koko yhteiskunnalle. Harva yrittäjä tietää, että yrityksen lopettamisesta voi aiheutua merkittäviä kustannuksia, kertoo palvelun taustalla olevan TE-asiakaspalvelukeskuksen kehityspäällikkö Jari Leskinen.

– Yrittäjän talousapu on erittäin tervetullut ja odotettu palvelu. Tavoitteena on ajoissa tunnistaa yrityksen taloushaasteet ja löytää niihin yrittäjän kanssa ratkaisuja. Jos tässä onnistutaan, kuten uskon, se tuo apua monen yrittäjän arkeen ja pelastaa monet yöunet, kommentoi palvelua Suomen Yrittäjistä toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Alueelliset palvelut yrittäjän tukena

Puhelin- ja verkkopalvelun lisäksi yrittäjä saa tarvittaessa tuekseen alueellisen asiantuntijaverkoston eri puolilla Suomea. Alueiden asiantuntijat tarjoavat henkilökohtaista tukea yrittäjän lähellä.

– Avun pitää olla yrittäjän lähellä. Siksi yrittäjäjärjestö on hyvä talousavun kumppani 20 aluejärjestönsä voimin. Tarjoamme käyttöön verkostomme ja kontaktimme, kiteyttää Suomen Yrittäjien Pentikäinen.

Alueellisessa verkostossa on mukana Suomen Yrittäjien lisäksi useita eri toimijoita, kuten Suomen yrityskummit ja seudulliset kehittämisyhtiöt. Lisää asiantuntijoita otetaan mielellään mukaan.

Yrittäjän talousapu palvelee

suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
ruotsiksi to klo 9–16 0295 024 881 (pvm/mpm)
englanniksi ti ja pe klo 9–16 numerossa 0295 024 882 (pvm/mpm)
yrittajantalousapu.fi

Yrittäjän talousapua koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön ohjaama ELY-keskusten ja TE-toimistojen yhteinen TE-asiakaspalvelukeskus. Palvelua kehitetään osana EU:n laajuista Early Warning -toimintamallia.

Jari Leskinen
kehityspäällikkö
Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus
jari.s.leskinen@ely-keskus.fi

Hanna Tarvainen
projektipäällikkö
Suomen Yrittäjät
hanna.tarvainen@yrittajat.fi

Rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)23.6.2021 12:07:02 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä yksi hakemus. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).

Nästan 1,6 miljoner euro från programmet för effektiviserat vattenskydd till förbättring av kvaliteten på dagvatten och avlägsnande av skadliga ämnen23.6.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax och miljöministeriet informerar: Programmet för effektiviserat vattenskydd finansierarelva dagvattenprojekt. Dagvattnens kvalitet förbättras och skadliga ämnen avlägsnas från dem i de projekt som understöds. Skadliga ämnen kommer i vattendragen från avloppsreningsverk samt dagvattnen, dvs. från städernas byggda ytor som sköljning av smält- och regnvatten. I projekten utreds bland annat mängden skadliga ämnen och utsläppskällor i dagvattnen. Dessutom utvecklas metoder för att kontinuerligt följa upp kvaliteten på och belastningen av dagvattnen samt för rengöring av dagvattnen. I projekten samlar man in ny information om kvaliteten på dagvattnen i identifierade riskområden och utreder möjligheterna för att avlägsna skadliga ämnen från dagvattnen (bland annat bygg- och rivningsplatser).Dessutom samlar man in information och utökar förståelsen för hur de naturliga dagvattenkonstruktionerna fungerar och för dagvattenhantering under byggti

Hulevesien laadun parantamiseen ja haitallisten aineiden poistamiseen lähes 1,6 miljoonaa euroa vesiensuojelun tehostamisohjelmasta23.6.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja ympäristöministeriö tiedottavat: Vesiensuojelun tehostamisohjelma rahoittaa yhtätoista hulevesihanketta. Avustettavilla hankkeilla parannetaan hulevesien laatua ja poistetaan niiden sisältämiä haitallisia aineita. Haitallisia aineita päätyy vesistöön jäteveden puhdistamoista sekä hulevesistä eli kaupunkien rakennetuilta pinnoilta sulamis- ja sadevesien huuhtomana. Hankkeissa muun muassa selvitetään hulevesien sisältämien haitallisten aineiden määriä ja päästölähteitä, kehitetään menetelmiä hulevesien laadun ja kuormituksen jatkuvatoimiseen seurantaan sekä kehitetään uusia hulevesien puhdistusmenetelmiä. Hankkeissa kerätään uutta tietoa tunnistettujen riskialueiden huleveden laadusta ja selvitetään vaarallisten aineiden poistomahdollisuuksia hulevesistä (muun muassa rakennus- ja purkutyömaat).Lisäksi hankkeissa kerätään tietoa ja lisätään ymmärrystä luonnonmukaisten hulevesirakenteiden toimivuudesta ja rakentamisen aikaisten huleve