Yritysten henkilöstö kansainvälistyy – esihenkilöiden valmiuksia kehitetään mentoroinnilla

Tulevaisuudessa kaikki suomalaiset yritykset tarvitsevat menestyäkseen kansainvälisiä osaajia ja yritysten kasvu tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Muutos on väistämätön ja jokaisen työyhteisön on herättävä kehittämään sisäisiä kansainvälisyysvalmiuksiaan. Uudenlaisessa toimintaympäristössä johtamistaito korostuu, mutta kuka auttaa esihenkilöitä vastaamaan kansainvälistyvän maailman haasteisiin?

Kuva: Business Finland

Business Finland käynnistää yhteistyössä Suomen Mentorit ry:n kanssa ensi vuonna maksuttoman valmentavan mentorointiohjelman, joka on suunnattu suomalaisten pk-yritysten esihenkilöille. Ohjelma tähtää johtamisosaamisen kehittämiseen kansainvälistyvässä maailmassa.

– Johtamiskyvykkyyden kehittäminen kansainvälistyvässä maailmassa on sijoitus yrityksen kestävään tulevaisuuteen. Investointi työyhteisön sisäiseen kansainvälistymiseen antaa yritykselle valmiudet menestyä globaaleilla markkinoilla, toteaa Business Finlandiin kuuluvan Work in Finland -yksikön johtaja Laura Lindeman.

Kokemuspohjaista mentorointia ja valmennusta kansainvälistymiseen

Ohjelmaan valitaan 20 esihenkilöä suomalaisista pk-yrityksistä, jotka haluavat kasvattaa ja kansainvälistää työyhteisöjään. Osallistujan yritys voi vasta suunnitella ensimmäisten kansainvälisten osaajien palkkaamista tai hakea ohjelmasta lisätukea menestyvän ja monikulttuurisen työyhteisön rakentamiseen. Mentorit edustavat jo kansainvälistymisessä pidemmällä olevia yrityksiä.

– Yritysten toimintaympäristön muuttuessa johtajat ovat valtavien paineiden keskellä. Mentoroinnin keinoin voimme tuoda esihenkilöitä yhteen sparrailemaan todellisia johtamisen haasteita kansainvälistyvässä maailmassa. Sillä voi olla valtava merkitys, että joku muukin kertoo kokeneensa ensimmäisten kansainvälisten osaajien palkkaamisen yhteydessä esimerkiksi epävarmuutta, mutta selvinneensä siitä, kertoo Suomen Mentorit ry:n toiminnanjohtaja Niina Pitkänen.

Kansainvälisten työntekijöiden osuuden kasvu lisää yrityksen liikevaihtoa tutkimuksen* mukaan. Yritysten liikevaihtohyödyt näkyvät mm. liikevaihdon kasvuna, uusina asiakkaina ja verkostoina. Lisäksi kansainvälinen henkilöstö luo uusia mahdollisuuksia mm. markkina-alueiden laajentamiseen.

Regina Ainla
Manager, Talent Boost Network & Diversity
regina.ainla@businessfinland.fi

Heli Hemgård
Finland Promotion Services | Business Finland

Niina Pitkänen
Suomen Mentorit ry
niina.pitkanen@suomenmentorit.fi

Kuva: Business Finland

Saksan Amazon on alihyödynnetty mahdollisuus suomalaisille elintarvike- ja juomayrityksille24.11.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Saksa on Suomen neljänneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa, jonne suuntautuvan viennin arvo oli vuonna 2021 119 miljoonaa euroa. Samaan aikaan Saksan verkkokauppa kasvoi vuonna 2021 16 % ollen arvoltaan 87 mrd euroa. Voimakkainta kasvu oli elintarvikkeissa ja juomissa, joiden verkkokaupan arvo on 4,5 mrd euroa. Yli 46 miljoonaa saksalaista kuluttajaa on jo ostanut tuotteita Amazonista. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on löytänyt Saksan Amazon.de:stä potentiaalin myyntikanavana.

Internationalization Awards of the President of the Republic of Finland to Kempower, K. Hartwall, Andritz and Kasvuryhmä Suomi18.11.2022 12:02:51 EET | Press release

Sauli Niinistö, the President of the Republic of Finland, has granted the annual internationalization award to successful Finnish companies. Kempower Oyj, a provider of fast charging solutions for electric vehicles, will be awarded as the newcomer company of 2022, and K. Hartwall Oy Ab, a family-owned company focusing on logistics equipment and services, will receive the Growth Company Award. In the Long-term International Investor category, the award will go to Andritz Oy. The Community Award of the year will be granted to Kasvuryhmä Suomi ry.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Kempowerille, K. Hartwallille, Andritzille ja Kasvuryhmä Suomelle18.11.2022 11:30:00 EET | Tiedote

EMBARGO Julkaisuvapaa 18.11.2022 klo 11.30. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt vuosittaisen kansainvälistymispalkinnon menestyville suomalaisyrityksille. Vuoden 2022 tulokasyrityksenä palkitaan sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower Oyj ja kasvuyrityksen palkinnon saa logistiikan laitteisiin ja palveluihin keskittynyt perheyritys K. Hartwall Oy Ab. Pitkäaikaisen kansainvälisen investoija –kategoriassa investoijapalkinnon saa Andritz Oy. Vuoden yhteisöpalkinto annetaan Kasvuryhmä Suomi ry:lle.