Intrum Justitia Oy

Yritysten maksuviiveiden määrä pysynyt ennallaan

Yritysten maksuviiveiden määrä nousi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla, jolloin 5,9 prosentille suomalaisista yrityksistä kirjattiin maksuviivemerkintä. Määrä on pysynyt ennallaan vuoden toisella ja kolmannella kvartaalilla. Tämä on hieman enemmän kuin vastaavina ajankohtina 2015 ja 2016.

Intrum julkaisee joka kvartaalilta tutkimuksen, jossa seurataan yritysten maksuviiveiden kehittymistä. Kolmannen kvartaalin tulos kertoo, että joka kuudenella suomalaisella yrityksellä sadasta on ilmennyt maksuviiveitä. Määrä on pysynyt lähes samana edelliseen kvartaaliin verrattuna.

Maksuviivemerkintä tarkoittaa, että yritys ei ole maksanut riidatonta laskuaan määräajassa ja saatava siirtyy perintäpalvelun perittäväksi. Maksuviivemerkintä syntyy, kun tratan lähettänyt perintätoimisto ilmoittaa tratan lähettämisestä luottorekisterin ylläpitäjälle.

Suurten yritysten maksuviiveet kasvussa

- Yli 100 henkilöä työllistävissä ja suuremmissa yrityksissä maksuviiveiden määrä oli kasvussa nousten 31,9, prosentista 37, 5 prosenttiin vuoden takaisesta tilanteesta. Maksujen viivästyminen kulkee usein käsi kädessä talouden elpymisen kanssa. Kun yritysten keskinäinen kaupankäynti vilkastuu, asiakkuuksien määrä yleensä kasvaa. Mukaan mahtuu kovin erilaisia maksajia, ja osassa tapauksia asiakkuuksia yksinkertaisesti luototetaan liian pitkään. Maksuviiveiden pysyminen samalla tasolla Q2 ja Q3 ajan voi tarkoittaa sitä, että talouden elpyminen ei ole saavuttanut vielä kaikkia yrityksiä. Rakenteellisesti Suomessa valtaosa yrityksistä on alle sadan hengen yrityksiä tai pienempiä, ja näiden maksuviiveiden osuus on 62,5 prosenttia kaikista yrityksistä, toteaa myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskala Intrumista.

Toimialaryhmittäin mitattuna maksuviiveiden määrä pysynyt ennallaan

Mitattaessa toimialakohtaisia maksuviiveitä huomataan, että eniten maksuviiveitä näyttäisi olevan majoitus- ja ravitsemusaloilla, teollisuudessa, rakentamisessa sekä tukku- ja vähittäismyynnissä. Toimialakohtaiset sijoitukset ovat pysyneet melko vakiintuneita vuodesta toiseen, tosin maksuviiveet terveys- ja sosiaalialalla olivat kasvaneet Q3:n aikana suhteellisesti eniten vuodentakaisesta tilanteesta.

Asiakaskunnan hajauttaminen maantieteellisesti kannattaa

Maakunnittain maksuviiveitä tarkasteltaessa alueelliset erot maksukyvyssä nousevat esille. Kasvukeskusten imu heijastuu jonkin verran tilastoihin, vaikka Suomi näyttäytyy alueellisilta eroavaisuuksiltaan melko samanlaiselta vuodesta toiseen maksuviiveiden näkökulmasta. Pohjois-Karjalassa maksuviiveet olivat kasvaneet eniten, ja eniten ne olivat vähentyneet Etelä-Pohjanmaalla.

Maksukyvyn tarkistus yhä tärkeämpää

Maksuviiveiden jälleen yleistyessä yrityksille on yhä tärkeämpää selvittää jo etukäteen kenelle on myymässä. Maksuviiveiden on tapana kasaantua, joten aiempi maksukäyttäytyminen kertoo luotettavasti jo ennakkoon, miten asiakas tulee laskunsa hoitamaan.

- Tutustumalla yrityksen maksukäyttäytymisen jo etukäteen välttyy ikäviltä yllätyksiltä siinä vaiheessa, kun maksun aika koittaa. Intrumin luottotietorekisteri on tähän erinomainen työkalu, sillä se sisältää täysin ajantasaiset tiedot suomalaisten yritysten maksukäyttäytymisestä.

Tulosgraafit löytyvät tästä.

Tiedot perustuvat Intrumin Luottotietorekisterin tietoihin.

Juha Iskala, johtaja, Intrum Justitia Oy, juha.iskala@intrum.com, puhelin 050 370 6333
Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Justitia Oy, leena.rindell@intrum.com, puhelin 050 376 1124

Intrum Justitia Oy

Intrum-konserni on Euroopan johtava luotonhallintapalveluiden asiantuntija, joka parantaa palveluillaan toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Intrum ja Lindorff yhdistyivät 27. kesäkuuta 2017 ja muodostavat nyt yhdessä luotonhallintapalveluiden markkinajohtajan. Vuonna 1898 perustettu Lindorff tarjoaa yrityksille perintä- ja saatavien ostopalvelua sekä laskutus- ja maksutapapalveluita. Vuonna 1923 perustettu Intrum parantaa laajan palveluvalikoimansa avulla toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Yhdessä Intrum ja Lindorff toimivat 23 Euroopan maassa. Niiden palveluksessa on yhteensä 8 000 terveen talouden asiaa ajavaa työntekijää. Yhdistyneen yrityksen 12 kuukauden pro forma -liikevaihto maaliskuun 2017 loppuun oli 1 352 miljoonaa euroa ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Intrum Justitia AB on listattu pörssissä (Nasdaq Stockholm). www.intrum.fiwww.intrum.comwww.lindorff.com

Lue lisää julkaisijalta Intrum Justitia Oy