YTK vastasi hakemusruuhkaan rekrytoimalla 100 uutta työntekijää

Yleinen työttömyyskassa YTK on vuoden alusta lähtien palkannut 100 uutta tekijää, jotka helpottavat koronaepidemian aiheuttamaa päivärahahakemusten ruuhkaa pääosin hakemuskäsittelyssä ja asiakaspalvelussa.

”Yllättävimmät rekrytointiin liittyvät haasteet ovat näinä aikoina aivan omanlaisiaan", kertoo YTK:n henkilöstöpäällikkö Anne Pihlava.

Maanantaina 4.5. työnsä aloittivat 65 uutta kausityöntekijää, joista suurin osa perehtyy hakemuskäsittelyyn. Osa tulee käsittelemään ensimmäisiä lomautushakemuksia ja osa soviteltavia, eli satunnaisia ja osa-aikatyöhön liittyviä hakemuksia. Lisäksi moni uusista tekijöistä aloittaa oppaina työttömyysturvan asiakaspalvelussa vastaten viesteihin ja puheluihin.

Poikkeusolot vaativat poikkeustoimia

Valmistautuminen kasvaviin hakemusmääriin aloitettiin YTK:ssa jo helmikuussa ennennäkemättömillä rekrytointisuunnitelmilla. YTK:n noin 150 hengen henkilöstö on perinteisesti ollut pysyvää ja uusia rekrytointeja on tehty enimmillään vain noin kymmenen vuodessa.

”Yllättävimmät rekrytointiin liittyvät haasteet ovat näinä aikoina aivan omanlaisiaan. Koko henkilöstö työskentelee etänä. Kun uudet työntekijät tulevat hakemaan työvälineitään Loimaalta, ryhmät on aikataulutettava tarkasti, jotta pystytään pitämään turvavälit. Onneksi olimme ajoissa liikkeellä, jotta saimme oikeat välineet kaikille”, kertoo YTK:n henkilöstöpäällikkö Anne Pihlava.

Normaalisti YTK:n perehdytys uudelle työntekijälle kestää kuukausia, koska työttömyysturvan soveltaminen on asiantuntemusta vaativaa työtä. Työn tekemisen ja kouluttamisen tapoja on mietitty uudelleen ja kokeneiden YTK:laisten apu hyödynnetään.

”Uudet tekijät koulutetaan palvelemaan jäseniämme ja käsittelemään etuusasioita samalla huolellisella työskentelyotteella, kuin mihin olemme tottuneet. Tuloksia valvotaan sisäisesti, jotta varmistutaan työn oikeellisuudesta ja lainmukaisuudesta”, toteaa lakimies Ermo Inkeroinen sisäisestä lisäresurssiprojektiryhmästä.

Uusien YTK:laisten työskentelyä ja tunnelmia voi seurata YTK:n somekanavissa Facebookissa, Instagramissa, LinkedIn:ssä ja Twitterissä.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka viidennen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.

YTK haluaa omistaa Katri Ylanderin tulkitseman kappaleen kiitokseksi kaikille Suomen hiljaisille puurtajille22.5.2020 08:01:24 EESTTiedote

Maaliskuussa YTK:ssa alettiin valmistautua kevään mittaan valtavaksi kasvavaan työmäärään. YTK:n hallitus pohti paljon sitä, miten hakemusruuhkasta selviytyminen edellyttää jokaiselta YTKlaiselta venymistä, jaksamista ja väsymätöntä puurtamista. Tänä poikkeuskeväänä valtava joukko ihmisiä puurtaa yhteisen hyvän eteen – ei vain Loimaalla vaan läpi Suomen.