Mediapäivystys
palvelee toimittajia arkisin kello 9–16, paitsi kiirastorstaina ja uudenvuodenaattona kello 9–13
Tilaa tiedotteet antamalla sähköpostiosoitteesi. Voit perua tilauksen milloin tahansa.
palvelee toimittajia arkisin kello 9–16, paitsi kiirastorstaina ja uudenvuodenaattona kello 9–13
Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.
Pressmeddelande 3.6.2025 Gemensam påföljdsavgift på 1 000 000 euro till Alexandria Group Abp Finansinspektionen har påfört Alexandria Group Abp en gemensam påföljdsavgift på 1 000 000 euro på grund av försummelser i fråga om uppgifter som inhämtas om kunden för investeringsrådgivning, förvaring av uppgifterna i fråga och ordnande av det interna kontrollsystemet. Försummelserna gäller tidsperioderna 1.3.2021–30.9.2021 och 11.5.2021–30.9.2021. Alexandria Group Abp hade inte inhämtat alla de uppgifter om sina kunder som lagstiftningen kräver innan det gett en investeringsrekommendation. Bolaget hade inte skaffat tillräckliga uppgifter om kundernas kunskaper om investeringsprodukter, syftet med kundens investering och om de faktorer som påverkar kundernas förmåga att bära förluster. Dessutom hade bolaget inte sparat de uppgifter det samlat in om kundens kunskaper om de grundläggande investeringsbegreppen och uppgifter som inhämtats för att fastställa kundens riskprofil. Finansinspektionen
Lehdistötiedote 3.6.2025 Alexandria Group Oyj:lle 1 000 000 euron yhteinen seuraamusmaksu Finanssivalvonta määräsi Alexandria Group Oyj:lle 1 000 000 euron yhteisen seuraamusmaksun laiminlyönneistä, jotka koskivat sijoitusneuvontaa varten hankittavia tietoja asiakkaasta, kyseisten tietojen säilyttämistä ja sisäisen valvontajärjestelmän järjestämistä. Laiminlyönnit koskevat ajanjaksoja 1.3.2021–30.9.2021 ja 11.5.2021–30.9.2021. Alexandria Group Oyj ei ollut hankkinut kaikkia laissa säädettyjä tietoja asiakkaistaan ennen sijoitussuosituksen antamista. Yhtiö ei ollut hankkinut riittäviä tietoja asiakkaiden sijoitustuotteiden tietämyksestä, asiakkaan sijoituksen tarkoituksesta eikä heidän tappionsietokykyynsä vaikuttavista seikoista. Lisäksi yhtiö ei ollut tallentanut keräämiään tietoja asiakkaan ymmärryksestä koskien sijoittamisen peruskäsitteitä eikä asiakkaan riskiprofiilin määrittämiseksi hankittuja tietoja. Finanssivalvonta havaitsi myös, että yhtiön sisäisessä valvontajärjestelmässä
Press release 3 June 2025 Combined penalty payment of EUR 1,000,000 for Alexandria Group Plc The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has imposed a combined penalty payment of EUR 1,000,000 on Alexandria Group Plc for omissions concerning information to be obtained on clients for the provision of investment advice, the retention of said information, and the establishment of an internal control mechanism. The omissions relate to the periods from 1 March 2021 to 30 September 2021 and 11 May 2021 to 30 September 2021. Alexandria Group Plc failed to obtained all information required by law on its clients before providing investment advice. The company did not obtain sufficient information on its clients’ knowledge of investment products, the purposes of their investments and factors affecting their capacity to bear losses. Moreover, the company failed to record information collected on clients’ understanding of basic investment concepts and information obtained to determine the client
Press release 26 May 2025 A Decision Appendix has been added: Combined penalty payment of EUR 7,670,000 and public warning for S-Bank Plc The press release of 23 May 2025 has been supplemented with a Decision Appendix.//The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has imposed a combined penalty payment of EUR 7,670,000 on S-Bank Plc for omissions in the bank’s operational risk management. The FIN-FSA also issued a public warning to S-Bank Plc for omissions regarding strong customer authentication and the payer consent required for executing payment transactions. The omissions relate to a programming error that was in S-Bank Plc’s IT system between 20 April 2022 and 5 August 2022. The omissions in operational risk management were omissions in information system security and in effective incident management procedures. The bank also did not have adequate policies and processes for identifying, assessing and managing operational risks in the above-mentioned areas. Furthermore, in regard
Pressmeddelande 26.5.2025 Bilaga om beslutet har lagts till: Gemensam påföljdsavgift på 7 670 000 euro och offentlig varning till S-Banken Abp Pressmeddelandet av den 23 maj 2025 har kompletterats med en beslutsbilaga.//Finansinspektionen har påfört S-Banken Abp en gemensam påföljdsavgift på 7 670 000 euro för försummelser med bankens operativa riskhantering. Finansinspektionen har också meddelat banken en offentlig varning för försummelser att använda stark autentisering på det sätt som avses i regleringen och inhämta betalarens samtycke till genomförande av betalningstransaktioner. Försummelserna har samband med ett programmeringsfel i bankens datasystem under tiden 20.4.2022–5.8.2022. Försummelserna i den operativa riskhanteringen består i försummelser beträffande ett tryggt datasystem och ett effektivt incidenthanteringsförfarande. Banken hade inte heller tillräckliga metoder för identifiering, utvärdering och hantering av operativa risker på ovan nämnda områden. Dessutom hade bank
Lehdistötiedote 26.5.2025 Lisätty päätösliite: S-Pankki Oyj:lle 7 670 000 euron yhteinen seuraamusmaksu ja julkinen varoitus 23.5.2025 julkaistua tiedotetta täydennetty päätösliitteellä.//Finanssivalvonta määräsi S-Pankki Oyj:lle 7 670 000 euron yhteisen seuraamusmaksun laiminlyönneistä pankin operatiivisten riskien hallinnassa. Lisäksi Finanssivalvonta antoi pankille julkisen varoituksen laiminlyönneistä, jotka koskivat vahvaa tunnistamista ja maksutapahtumien toteuttamiseen tarvittavaa maksajan suostumusta. Laiminlyönnit liittyvät pankin tietojärjestelmässä 20.4.2022–5.8.2022 tuotannossa olleeseen ohjelmointivirheeseen. Operatiivisten riskien hallinnan laiminlyönnit liittyvät turvallisen tietojärjestelmän laiminlyöntiin ja tehokkaan poikkeamien hallintamenettelyn laiminlyöntiin. Pankilla ei myöskään ollut riittäviä menetelmiä operatiivisten riskien tunnistamiseksi, arvioimiseksi ja hallitsemiseksi edellä mainituilla osa-alueilla. Lisäksi pankki ei näiltä osin varautunut riittävästi u
Lehdistötiedote 23.5.2025 S-Pankki Oyj:lle 7 670 000 euron yhteinen seuraamusmaksu ja julkinen varoitus Finanssivalvonta määräsi S-Pankki Oyj:lle 7 670 000 euron yhteisen seuraamusmaksun laiminlyönneistä pankin operatiivisten riskien hallinnassa. Lisäksi Finanssivalvonta antoi pankille julkisen varoituksen laiminlyönneistä, jotka koskivat vahvaa tunnistamista ja maksutapahtumien toteuttamiseen tarvittavaa maksajan suostumusta. Laiminlyönnit liittyvät pankin tietojärjestelmässä 20.4.2022–5.8.2022 tuotannossa olleeseen ohjelmointivirheeseen. Operatiivisten riskien hallinnan laiminlyönnit liittyvät turvallisen tietojärjestelmän laiminlyöntiin ja tehokkaan poikkeamien hallintamenettelyn laiminlyöntiin. Pankilla ei myöskään ollut riittäviä menetelmiä operatiivisten riskien tunnistamiseksi, arvioimiseksi ja hallitsemiseksi edellä mainituilla osa-alueilla. Lisäksi pankki ei näiltä osin varautunut riittävästi ulkoistamiseen liittyvien riskien toteutumiseen. Laiminlyönnit kävivät ilmi Finanssiv
Pressmeddelande 23.5.2025 Gemensam påföljdsavgift på 7 670 000 euro och offentlig varning till S-Banken Abp Finansinspektionen har påfört S-Banken Abp en gemensam påföljdsavgift på 7 670 000 euro för försummelser med bankens operativa riskhantering. Finansinspektionen har också meddelat banken en offentlig varning för försummelser att använda stark autentisering på det sätt som avses i regleringen och inhämta betalarens samtycke till genomförande av betalningstransaktioner. Försummelserna har samband med ett programmeringsfel i bankens datasystem under tiden 20.4.2022–5.8.2022. Försummelserna i den operativa riskhanteringen består i försummelser beträffande ett tryggt datasystem och ett effektivt incidenthanteringsförfarande. Banken hade inte heller tillräckliga metoder för identifiering, utvärdering och hantering av operativa risker på ovan nämnda områden. Dessutom hade banken inte till dessa delar tillräcklig beredskap för risker i anslutning till utläggande på entreprenad. Försummel
Press release 23 May 2025 Combined penalty payment of EUR 7,670,000 and public warning for S-Bank Plc The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has imposed a combined penalty payment of EUR 7,670,000 on S-Bank Plc for omissions in the bank’s operational risk management. The FIN-FSA also issued a public warning to S-Bank Plc for omissions regarding strong customer authentication and the payer consent required for executing payment transactions. The omissions relate to a programming error that was in S-Bank Plc’s IT system between 20 April 2022 and 5 August 2022. The omissions in operational risk management were omissions in information system security and in effective incident management procedures. The bank also did not have adequate policies and processes for identifying, assessing and managing operational risks in the above-mentioned areas. Furthermore, in regard to these areas, the bank was not adequately prepared for the realisation of risks pertaining to outsourcing. The omiss
At its meeting on 24 March 2025, the FIN-FSA Board decided to keep the loan cap (maximum LTC ratio) at its standard level The analysis made did not indicate factors jeopardising financial stability in such a way that warrants tightening of the loan cap. The countercyclical capital buffer (CCyB) requirement for banks will also remain at zero.
Finanssivalvonnan johtokunta päätti kokouksessaan 24.3.2025 säilyttää lainakaton (enimmäisluototussuhteen) perustasollaan. Tehdyssä analyysissa ei havaittu sellaisia rahoitusjärjestelmän vakautta vaarantavia tekijöitä, jotka edellyttäisivät lainakaton kiristämistä. Myös pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus säilyy nollatasolla.
Finansinspektionens direktion beslutade på sitt sammanträde den 24 mars 2025 hålla lånetaket (den maximala belåningsgraden) på grundnivån. Under analysen observerades inga sådana faktorer som äventyrar den finansiella stabiliteten och som skulle förutsätta en skärpning av lånetaket. Det kontracykliska buffertkravet för banker ligger också kvar på 0 %.
Finanssivalvonta on määrännyt useasta laiminlyönnistä 30 000 euron yhteisen seuraamusmak-sun entiselle listayhtiölle BBS-Bioactive Bone Substitutes Oyj:lle. Yhtiö ei ilmoittanut kirjallises-ti sen kolmelle johtohenkilölle heille johtohenkilöiden liiketoimia koskevasta sääntelystä johtu-vista velvoitteista 28.2.2018–22.11.2023.
Press release 18 December 2024 Macroprudential decision: No changes to macroprudential instruments – both the housing loan cap and countercyclical capital buffer requirement for banks to remain unchanged At its meeting on 17 December 2024, the FIN-FSA Board decided to keep the loan cap at its standard level of 95% for first-home loans and 90% for other new housing loans. The countercyclical capital buffer (CCyB) requirement for banks will also remain at zero. The growth of the world economy has strengthened somewhat this year, but economic developments in the euro area have remained sluggish. Inflation in the euro area decelerated clearly, and the European Central Bank has continued to reduce its policy rates. The Finnish economy has performed weakly during the year, and according to the Bank of Finland forecast, growth will recover gradually during the immediate years ahead. However, the risks associated with weaker than anticipated growth are elevated, due to the high level of uncert
Pressmeddelande 18.12.2024 Makrotillsynsbeslut: Inga förändringar i makrotillsynsverktygen – bolånetaket och bankernas kontracykliska buffertkrav oförändrade Finansinspektionens direktion beslutade på sitt sammanträde den 17 december 2024 att hålla kvar lånetaket på grundnivån, dvs. 95 %, för nya lån för första bostad och 90 % för övriga nya bostadslån. Det kontracykliska buffertkravet för banker ligger också kvar på 0 %. Den globala ekonomiska tillväxten har stärkts något under det gångna året, men den ekonomiska utvecklingen i euroområdet har varit svag. Inflationen i euroområdet har saktat in betydligt och Europeiska centralbanken har fortsatt att sänka styrräntorna. Tillväxten i den finländska ekonomin har varit dämpad under det gångna året och enligt Finlands Banks konjunkturprognos förstärks tillväxten gradvis under de kommande åren. Riskerna att tillväxten förblir svagare än beräknat är dock stora på grund av osäkerheterna gällande den internationella och nationella ekonomin. Bo
Lehdistötiedote 18.12.2024 Makrovakauspäätös: Ei muutoksia makrovakausvälineisiin – asuntolainakatto sekä pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan Finanssivalvonnan johtokunta päätti kokouksessaan 17.12.2024 säilyttää lainakaton perustasollaan eli 95 prosentissa uusissa ensiasunnon hankintaan tarkoitetuissa lainoissa ja 90 prosentissa muissa uusissa asuntolainoissa. Myös pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus säilyy nollatasolla. Maailmantalouden kasvu on hieman vahvistunut kuluneen vuoden aikana, mutta euroalueen talouskehitys on ollut vaisua. Inflaatio hidastui euroalueella selvästi, ja Euroopan keskuspankki on jatkanut ohjauskorkojen alentamista. Suomen talous on kehittynyt vaimeasti kuluneena vuonna, ja Suomen Pankin ennusteen mukaan talouskasvu vahvistuu vähitellen lähivuosina. Riskit ennustettua heikommasta talouskasvusta ovat kuitenkin koholla, sillä sekä kansainvälisen että kotimaisen talouden kehitykseen liittyy paljon epävarmuustekijöitä. Asuntojen lainakatto edelleen per
Lehdistötiedote 1.10.2024 Makrovakauspäätös: Asuntolainakatto sekä pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan Finanssivalvonnan johtokunta on päättänyt säilyttää lainakaton perustasolla eli 95 prosentissa ensiasunnon hankintaan tarkoitetuissa lainoissa ja 90 prosentissa muissa uusissa asuntolainoissa. Pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus säilyy nollatasolla. Lisäksi johtokunta päätti hyväksyä Tanskan sektorikohtaisen järjestelmäriski-puskurivaatimuksen sovellettavaksi suomalaisten luottolaitosten Tanskaan kohdistuviin kiinteistöyhteisösaataviin. Useat maailman ja euroalueen taloudet ovat osoittaneet toipumisen merkkejä alkuvuoden aikana. Suomen talous kasvoi vaimeasti vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla, mutta lyhyen aikavälin suhdannenäkymä on edelleen vaisu. Suomen Pankin syyskuun väliennusteessa talouden odotetaan alkavan piristyä ensi vuonna. Asuntojen lainakatto säilyy perustasolla Asunto- ja asuntoluottomarkkinoilla on ollut yhä vaisua, mutta laskusuhdanteessa on tasoittumi
Press release 1 October 2024 Macroprudential decision: Housing loan cap and countercyclical capital buffer requirement for banks remain unchanged The FIN-FSA Board has decided to keep the loan cap at its standard level of 95% for first-home loans and 90% for other new housing loans. The countercyclical capital buffer (CCyB) requirement for banks will remain at zero. In addition, the Board decided to approve the application of the Danish sector-specific systemic risk buffer requirement to Finnish credit institutions’ real estate company exposures in Denmark. Many economies globally and in the euro area have shown signs of a recovery during the early part of the year. The Finnish economy saw mild growth in the first half of 2024, but the short-term cyclical outlook remains sluggish. The Bank of Finland's September interim forecast anticipates a pick-up in the economy next year. Housing loan cap remains at its standard level The housing and mortgage markets remain sluggish, but the downwa
Pressmeddelande 1.10.2024 Makrotillsynsbeslut: Bolånetaket och kontracykliska buffertkravet för bankerna oförändrade Finansinspektionens direktion har beslutat hålla kvar lånetaket på grundnivån, dvs. 95 procent för lån för första bostad och 90 procent för övriga nya bostadslån. Kontracykliska buffertkravet för banker hålls kvar på nollnivå. Direktionen beslutade dessutom att erkänna det danska sektorspecifika systemriskbuffertkravet för tillämpning på finländska kreditinstituts exponeringar mot danska fastighetssammanslutningar. Världsekonomin och flera av euroområdets ekonomier har uppvisat tecken på återhämtning under början av året. Tillväxten i Finlands ekonomi var svag under första hälften av 2024, men konjunkturutsikterna på kort sikt är fortfarande dämpade. I Finlands Banks interimsprognos i september förväntas ekonomin börja piggna till nästa år. Bostädernas lånetak ligger kvar på grundnivån Bostads- och bolånemarknaden är fortfarande dämpad men det finns vissa tecken på en st
Pressmeddelande 27.6.2024 Makrotillsynsbeslut: Bolånetaket och buffertkraven för bankerna oförändrade Finansinspektionens direktion har beslutat hålla kvar lånetaket på grundnivån (95 % för lån för första bostad och 90 % för övriga nya bostadslån). Dessutom beslutade direktionen lämna det kontracykliska buffertkravet för banker på noll. Också buffertkraven för systemviktiga kreditinstitut hålls oförändrade. Världsekonomin har under våren visat tecken på spirande återhämtning. Den amerikanska ekonomin har fortsatt att växa. Konjunkturläget i euroområdet är fortfarande rätt svagt, och också inflationen har saktat in. Konjunkturutsikterna för den finländska ekonomin är alltjämt svaga. Enligt Finlands Banks prognos i juni befinner sig Finlands ekonomi i recession och BNP krymper i år totalt sett 0,5 % från förra året. Ekonomin väntas successivt börja återhämta sig från recessionen under andra halvåret 2024. Bolånetaket ligger kvar på den lagstadgade grundnivån Bostadsmarknaden visar inga t
Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.