Mediapäivystys
palvelee toimittajia arkisin kello 9–16, paitsi kiirastorstaina ja uudenvuodenaattona kello 9–13
Tilaa tiedotteet antamalla sähköpostiosoitteesi. Voit perua tilauksen milloin tahansa.
palvelee toimittajia arkisin kello 9–16, paitsi kiirastorstaina ja uudenvuodenaattona kello 9–13
Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.
Press release 30 March 2023 Macroprudential decision: Systemic risk buffer set for banks, loan cap remains unchanged As previously planned, the Board of the Financial Supervisory Authority (FIN-FSA), at its meeting on 29 March 2023, decided to impose a requirement on credit institutions to maintain a systemic risk buffer (SyRB) amounting to 1.0%. Higher capital buffers will strengthen the resilience of the Finnish credit institutions sector. The decision on the SyRB will enter into force after the transitional period on 1 April 2024. In addition, the FIN-FSA Board decided to keep the loan cap, i.e. the maximum loan-to-collateral (LTC) ratio, unchanged. The countercyclical capital buffer (CCyB) requirement for banks will also be kept at its standard level. High inflation, tighter financing conditions and the unusually low level of business and consumer confidence are weighing on the global economic outlook. Russia’s war in Ukraine and its impacts on the energy market are depressing econ
Pressmeddelande 30.3.2023 Makrotillsynsbeslut: Kreditinstituten påförs ett systemriskbuffertkrav, lånetaket ligger kvar på den tidigare nivån På sitt sammanträde den 29 mars 2023 beslutade Finansinspektionens direktion i enlighet med sin tidigare plan att påföra kreditinstituten ett systemriskbuffertkrav på 1,0 %. Högre kapitalkrav stärker den finländska kreditinstitutssektorns riskhanteringsförmåga. Beslutet om systemriskbuffertkravet träder i kraft den 1 april 2024 efter en övergångsperiod. Direktionen beslutade låta lånetaket, dvs. den maximala belåningsgraden, ligga kvar på den tidigare nivån och det kontracykliska buffertkravet för banker på grundnivån. De globala ekonomiska utsikterna tyngs av den höga inflationen, stramare finansiella förhållanden samt konsumenternas och företagens lägre förtroende än vanligt, i förening med den rådande osäkerheten. Rysslands anfallskrig i Ukraina och dess konsekvenser för energimarknaden har lett till svagare ekonomisk tillväxt framför allt i E
Lehdistötiedote 30.3.2023 Makrovakauspäätös: Luottolaitoksille asetetaan järjestelmäriskipuskurivaatimus, lainakatto säilytetään aiemmalla tasollaan Finanssivalvonnan johtokunta on päättänyt aiemman suunnitelman mukaisesti asettaa luottolaitoksille 1,0 prosentin suuruisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen 29.3.2023 pitämässään kokouksessa. Pääomavaatimusten kasvattaminen vahvistaa suomalaisen luottolaitossektorin riskinkantokykyä. Järjestelmäriskipuskurivaatimusta koskeva päätös tulee voimaan siirtymäajan jälkeen 1.4.2024. Johtokunta päätti säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. Nopea inflaatio, kiristyneet rahoitusolot, kuluttajien ja yritysten tavanomaista heikompi luottamus sekä epävarmuus painavat maailmantalouden näkymiä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa sekä sen vaikutukset energiamarkkinoihin heikentävät talouskasvua etenkin Euroopassa. Sodan ja energiakriisin vaikutukset nä
Press release 28 February 2023 Administrative fine imposed on Bank of Åland Plc for failures in reporting on derivatives contracts The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has imposed an administrative fine of EUR 60,000 to Bank of Åland Plc. In 2016–2021, the bank has neglected its obligation to ensure that details of all derivatives contracts it concludes are reported in accordance with regulation to a trade repository. The obligation to report derivatives contracts to a trade repository is based on the EU Regulation on OTC derivatives, central counterparties and trade repositories (European Market Infrastructure Regulation, EMIR). The objective of the Regulation is to increase transparency and reduce risks in the derivatives markets. Therefore, the Regulation requires that counterparties report the details of all derivatives contracts they conclude to trade repositories, where the information is accessible on a centralised basis and more readily to the FIN-FSA and other authori
Pressmeddelande 28.2.2023 Ålandsbanken Abp åläggs att betala en ordningsavgift för försummelser vid rapporteringen av derivatkontrakt Finansinspektionen har ålagt Ålandsbanken att betala en ordningsavgift på 60 000 euro. Banken har under 2016‒2021 försummat sin skyldighet att säkerställa att uppgifter om alla derivatkontrakt som banken har ingått rapporteras till ett transaktionsregister i enlighet med gällande regelverk. Skyldigheten att rapportera derivatkontrakt till transaktionsregistret grundar sig på EU:s förordning om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister (European Market Infrastructure Regulation, EMIR). Syftet med förordningen är att öka öppenheten och minska riskerna på derivatmarknaden. Enligt förordningen ska därför motparterna lämna uppgifter om alla ingångna derivatkontrakt till transaktionsregistren, där Finansinspektionen och andra myndigheter har centraliserad tillgång till uppgifterna. Finansinspektionen upptäckte i februari 2021 att såväl antalet s
Lehdistötiedote 28.2.2023 Ålandsbanken Abp:lle rikemaksu laiminlyönneistä johdannaissopimuksia koskevassa raportoinnissa Finanssivalvonta on määrännyt 60 000 euron suuruisen rikemaksun Ålandsbanken Abp:lle. Pankki on vuosina 2016‒2021 laiminlyönyt velvollisuutensa varmistaa, että tiedot kaikista sen tekemistä johdannaissopimuksista ilmoitetaan sääntelyn edellyttämällä tavalla kauppatietorekisteriin. Velvoite ilmoittaa johdannaissopimukset kauppatietorekisteriin perustuu EU:n asetukseen OTC-johdannaisista, keskusvastapuolista ja kauppatietorekistereistä (European Market Infrastructure Regulation, EMIR). Asetuksen tavoitteena on lisätä avoimuutta ja vähentää riskejä johdannaismarkkinoilla. Tämän vuoksi asetuksessa edellytetään, että vastapuolet ilmoittavat tiedot kaikista tekemistään johdonnaissopimuksista kauppatietorekistereihin, joista tiedot ovat siten keskitetysti helpommin Finanssivalvonnan ja muiden viranomaisten saatavilla. Finanssivalvonta havaitsi helmikuussa 2021, että Ålandsb
Press release 19 December 2022: Macroprudential decision: Loan cap and countercyclical capital buffer requirement remain unchanged, FIN-FSA preparing to activate systemic risk buffer The Board of the Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has decided to keep the loan cap, i.e. the maximum loan-to-collateral (LTC) ratio, unchanged. The countercyclical capital buffer (CCyB) requirement for banks will also be kept at its standard level. The Board is preparing to make a decision on a systemic risk buffer (SyRB) in early 2023 to strengthen the banking sector’s risk resilience. The economic outlook has deteriorated during the autumn in Finland, the euro area and globally. Europe is being strained by an energy crisis and an upsurge in cost-push inflation. The rapid tightening of monetary policy and financing conditions in all major economic areas is weakening global economic growth. In its warning issued in September 2022, the European Systemic Risk Board (ESRB) stated that the probability
Pressmeddelande 19.12.2022 Makrotillsynsbeslut: Lånetaket och det kontracykliska buffertkravet oförändrat, Finansinspektionen förbereder sig för att införa en systemriskbuffert Finansinspektionens direktion har beslutat hålla kvar lånetaket, dvs. den maximala belåningsgraden, på den tidigare nivån och det kontracykliska buffertkravet för banker på grundnivån. Direktionen förbereder sig för att i början av 2023 besluta om att införa en systemriskbuffert för att stärka banksektorns risktäckningsförmåga. Konjunkturutsikterna har under hösten försämrats såväl i Finland och euroområdet som globalt. Europa prövas av krig, energikris och kraftigt stigande kostnadsinflation. Den snabba åtstramningen av penningpolitiken och de finansiella förhållandena i alla ledande ekonomiska regioner dämpar den globala tillväxten. Enligt Europeiska systemrisknämndens (ESRB) varning i september har sannolikheten för att riskerna för den finansiella stabiliteten realiseras samtidigt ökat.[1] Den kombinerade ef
Lehdistötiedote 19.12.2022 Makrovakauspäätös: Lainakatto ja muuttuva lisäpääomavaatimus säilytetään ennallaan, Finanssivalvonta valmistautuu asettamaan järjestelmäriskipuskurin Finanssivalvonnan johtokunta on päättänyt säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. Johtokunta valmistautuu vuoden 2023 alussa päättämään järjestelmäriskipuskurin asettamisesta pankkisektorin riskinkantokyvyn vahvistamiseksi. Syksyn aikana talousnäkymät ovat heikentyneet sekä Suomessa, euroalueella että maailmantaloudessa. Eurooppaa koettelee sota, energiakriisi ja kustannusinflaation kiihtyminen. Rahapolitiikan ja rahoitusolojen nopea kiristyminen kaikilla päätalousalueilla heikentää maailmantalouden kasvua. Euroopan järjestelmäriskikomitean (ESRB) syyskuussa antaman varoituksen mukaan finanssijärjestelmän vakautta uhkaavien riskien todennäköisyys toteutua samanaikaisesti on kasvanut.[1] Riskien toteutumisen y
Press release 29 September 2022 Macroprudential decision: Loan cap remains unchanged The Board of the Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has decided to keep the loan cap, i.e. the maximum loan-to-collateral (LTC) ratio, unchanged. The loan cap was adjusted last year by lowering the maximum LTC ratio for new residential mortgage loans other than first-home loans by 5 percentage points, to 85%. The Board has also decided to keep the countercyclical capital buffer (CCyB) requirement for banks at its standard level. Economic forecasts suggest that Finnish growth will slow this year and the next. Due to the adverse geopolitical situation, forecasts are surrounded by high uncertainty, and there is a chance that economic activity will fall short of expectations. Risks may materialise if the war in Ukraine escalates further, global economic growth slows more sharply than estimated, financing conditions tighten more than projected or disruptions in energy availability become more severe.
Pressmeddelande 29.9.2022 Makrotillsynsbeslut: Lånetaket ligger kvar på den tidigare nivån Finansinspektionens direktion har beslutat hålla kvar lånetaket, dvs. den maximala belåningsgraden, på den tidigare nivån. Kravet ändrades i fjol, då den maximala belåningsgraden för andra bostadslån än förstagångslån sjönk med 5 procentenheter till 85 %. Direktionen beslutade också hålla det kontracykliska buffertkravet för banker oförändrat på grundnivån. Enligt konjunkturprognoserna bromsar den ekonomiska tillväxten i Finland in i år och nästa år. På grund av det svåra geopolitiska läget präglas prognoserna av stor osäkerhet och det är möjligt att den ekonomiska tillväxten blir svagare än väntat. Riskerna kan realiseras om kriget i Ukraina trappas upp ytterligare, den globala tillväxten bromsar in mer kraftigt än beräknat, de finansiella förhållandena stramas åt mer än väntat eller störningarna i tillgången till energi förvärras. Lånetaket oförändrat Bostadshandeln och bolåneutgivningen minska
Lehdistötiedote 29.9.2022 Makrovakauspäätös: Lainakatto säilyy aiemmalla tasolla Finanssivalvonnan johtokunta on päättänyt pitää lainakaton eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan. Vaatimusta muutettiin viime vuonna, jolloin muiden kuin ensiasunnon hankintaa varten otettujen uusien asuntoluottojen enimmäisluototussuhde laski 5 prosenttiyksiköllä 85 prosenttiin. Johtokunta päätti myös säilyttää pankkien muuttuvan lisäpääomavaatimuksen ennallaan perustasolla. Talousennusteiden mukaan Suomen talouskasvu hidastuu tänä ja ensi vuonna. Vaikean geopoliittisen tilanteen vuoksi ennusteisiin liittyy paljon epävarmuutta ja on mahdollista, että talouskehitys on ennakoitua heikompaa. Riskit voivat realisoitua, jos sota Ukrainassa kärjistyy entisestään, kansainvälisen talouden kasvu hidastuu arvioitua voimakkaammin, rahoitusolot kiristyvät ennakoitua enemmän tai häiriöt energian saatavuudessa pahenevat. Lainakatto säilyy ennallaan Asuntokauppa ja -lainananto ovat alkuvuonna 2022 vähentyneet
Press release 25 August 2022 Administrative fine imposed on S-Bank Plc for failures in reporting on derivatives contracts The FIN-FSA has imposed an administrative fine of EUR 60,000 to S-Bank Plc. In the period from June 2019 to March 2021, the bank has neglected its obligation to ensure that details of all derivatives contracts it concludes are reported to a trade repository in accordance with regulation. The obligation to report derivatives contracts to a trade repository is based on the EU Regulation on OTC derivatives, central counterparties and trade repositories (European Market Infrastructure Regulation, EMIR). The objective of the Regulation is to increase transparency and reduce risks in the derivatives markets. Therefore, the Regulation requires that counterparties report the details of all derivatives contracts they conclude to trade repositories, where the information is accessible on a centralised basis and more readily to the FIN-FSA and other authorities. In spring 2021
Pressmeddelande 25.8.2022 S-Banken Abp påförs en ordningsavgift för försummelser i rapporteringen av derivatkontrakt Finansinspektionen har påfört S-Banken Abp en ordningsavgift på 60 000 euro. Banken har mellan juni 2019 och mars 2021 försummat sin skyldighet att säkerställa att alla derivatkontrakt som banken har ingått rapporteras till ett transaktionsregister på det sätt som krävs i lagstiftningen. Skyldigheten att anmäla derivatkontrakt till transaktionsregistret grundar sig på EU:s förordning om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister (European Market Infrastructure Regulation, EMIR). Syftet med förordningen är att öka öppenheten och minska riskerna på derivatmarknaden. Enligt förordningen ska därför motparterna lämna uppgifter om alla ingångna derivatkontrakt till transaktionsregistren, där Finansinspektionen och andra myndigheter har centraliserad tillgång till uppgifterna. Finansinspektionen upptäckte på våren 2021 att såväl antalet som det sammanlagda nominel
Lehdistötiedote 25.8.2022 S-Pankki Oyj:lle rikemaksu laiminlyönneistä johdannaissopimuksia koskevassa raportoinnissa Finanssivalvonta on määrännyt 60 000 euron suuruisen rikemaksun S-Pankki Oyj:lle. Pankki on kesäkuun 2019 ja maaliskuun 2021 välisenä aikana laiminlyönyt velvollisuutensa varmistaa, että tiedot kaikista sen tekemistä johdannaissopimuksista ilmoitetaan sääntelyn edellyttämällä tavalla johonkin kauppatietorekisteriin. Velvoite ilmoittaa johdannaissopimukset kauppatietorekisteriin perustuu EU:n asetukseen OTC-johdannaisista, keskusvastapuolista ja kauppatietorekistereistä (European Market Infrastructure Regulation, EMIR). Asetuksen tavoitteena on lisätä avoimuutta ja vähentää riskejä johdannaismarkkinoilla. Tämän vuoksi asetuksessa edellytetään, että vastapuolet ilmoittavat tiedot kaikista tekemistään johdonnaissopimuksista kauppatietorekistereihin, joista tiedot ovat siten keskitetysti helpommin Finanssivalvonnan ja muiden viranomaisten saatavilla. Finanssivalvonta havaits
Pressmeddelande 6.7.2022 Finansinspektionen meddelar beslut till S-Banken Abp om fastställande av vissa grupper av kunder med inbördes anknytning Finansinspektionen ålägger S-Banken Abp att fastställa vissa grupper av kunder med inbördes anknytning på det sätt som regleringen föreskriver. S-Banken Abp har inte följt bestämmelserna om fastställande av grupper av kunder med inbördes anknytning enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 (kapitalkravsförordning, CRR) eller Europeiska bankmyndighetens (EBA) riktlinjer (EBA GL/2017/15) om fastställande av inbördes anknytning baserat på ekonomiskt beroende. För att säkerställa en tillräcklig rapportering och begränsning av kundexponeringar samt riskhanteringens kvalitet ska banken med tillräcklig noggrannhet bedöma de två eller flera fysiska eller juridiska personer som kan utgöra en helhet ur risksynpunkt för banken. Beslutet gäller endast vissa grupper av kunder med inbördes anknytning. S-Banken Abp ska senast den 31 o
Press release 6 July 2022 FIN-FSA issues decision to S-Bank Plc on establishment of certain groups of connected clients The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) obliges S-Bank Plc to establish certain groups of connected clients as required by regulation. S-Bank Plc has failed to comply with the provisions of the Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council (Capital Requirements Regulation, CRR) on the establishment of groups of connected clients and the Guidelines of the European Banking Authority (EBA GL/2017/15) on establishing connectedness based on economic dependency. To ensure adequate reporting and limiting of customer risks and the quality of risk management, the bank must carefully assess such two or more natural or legal persons that may constitute a single risk to the bank. This decision only concerns certain groups of connected clients. S-Bank Plc must establish the groups of connected clients concerned by this decision at the latest on 31
Lehdistötiedote 6.7.2022 Finanssivalvonnalta päätös S-Pankki Oyj:lle tiettyjen asiakaskokonaisuuksien muodostamisesta Finanssivalvonta velvoittaa S-Pankki Oyj:n muodostamaan tietyt asiakaskokonaisuudet sääntelyn edellyttämällä tavalla. S-Pankki Oyj ei ole noudattanut Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 575/2013 (vakavaraisuusasetus, CRR) säännöksiä asiakaskokonaisuuksien muodostamisesta eikä Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) ohjeita (EBA GL/2017/15) taloudelliseen riippuvuuteen perustuvan sidossuhteen muodostamisesta. Varmistaakseen riittävän asiakasriskien ilmoittamisen ja rajoittamisen sekä riskienhallinnan laadun pankin on huolella arvioitava niitä kahta tai useampaa luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, jotka voivat muodostaa pankille yhden riskikokonaisuuden. Päätös koskee vain tiettyjä asiakaskokonaisuuksia. S-Pankki Oyj:n on muodostettava päätöstä koskevat asiakaskokonaisuudet viimeistään 31.10.2022. Finanssivalvonta kehottaa S-Pankki Oyj:tä tunnistamaan myö
Press release 28 June 2022 Macroprudential decision: Recommendation on mortgage borrowers’ maximum debt-servicing burden – credit institutions’ capital requirements also reviewed The Board of the Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) recommends that housing loans in future be granted, as a rule, to loan applicants whose total loan-servicing costs are assessed to remain below 60% of their net income under stress conditions. The loan cap for borrowers other than first-time home buyers will be kept at 85%. The capital requirements of significant credit institutions were also reviewed. Due to the impacts of, inter alia, Russia’s war in Ukraine, credit institutions will not be subject to a systemic risk buffer requirement, but the need to raise the buffer rate will be reviewed as soon as conditions permit. At its meeting on 27 June 2022, the Board of the FIN-FSA decided to issue a recommendation that mortgage borrowers’ total loan-servicing costs should, as a rule, be no more than 60% o
Lehdistötiedote 28.06.2022 Makrovakauspäätös: Suositus asuntolainanhakijoiden lainanhoitorasituksen ylärajaksi - myös luottolaitosten pääomavaatimuksia tarkennettiin Finanssivalvonnan johtokunta suosittelee, että asuntolainoja myönnetään jatkossa pääsääntöisesti lainanhakijoille, joiden kaikkien lainanhoitokulujen arvioidaan pysyvän stressitilanteessa alle 60 prosentissa lainanhakijan nettotuloista. Muiden kuin ensiasunnon ostajien lainakatto säilyy 85 prosentissa. Lisäksi merkittävien luottolaitosten lisäpääomavaatimuksia tarkistetaan. Mm. Venäjän hyökkäyssodan vaikutusten vuoksi luottolaitoksille ei aseteta järjestelmäriskipuskuria, mutta vaatimuksen korottamista arvioidaan uudelleen heti tilanteen salliessa. Finanssivalvonnan johtokunta päätti kokouksessaan 27.6. suosituksesta, jonka mukaan asuntolainanottajien kaikkien lainanhoitokulujen tulisi pääsääntöisesti olla enintään 60 % lainanhakijan nettotuloista. Kyseessä on ns. kuormitettu lainanhoitorasitus, jonka laskennassa otetaan h
Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.