Kunta kehittyy kuntalaisia ja henkilöstöä kuuntelemalla

Kuntien kehittämistoiminta onnistuu vain, jos henkilöstö ja kuntalaiset otetaan mukaan vaikuttamaan kehittämistyöhön. Tämä käy ilmi Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun, Kuntaliiton ja tutkimuskuntien tutkimushankkeesta ”Tuottava ja hallittu kehittämistoiminta kunnissa”, jonka väliraportti julkistettiin Kuntatalolla 16.5.2012.

Kuntaliitto tiedottaa
16.5.2012
Julkaisuvapaa heti

Kunta kehittyy kuntalaisia ja henkilöstöä kuuntelemalla

Oleellista kehittämisen kannalta on, miten henkilöstö saadaan osallistumaan jo kehittämisaloitteiden ideointivaiheessa. Henkilöstö sitoutuu kehittämiseen todennäköisemmin, jos kehittämisen tavoitetta muotoillaan yhdessä.

Esimiesten ja johdon merkitys korostuu uudenlaisen kehittämiskulttuurin rakentajana. Kokeiluja ja uutta salliva kehittämiskulttuuri lisää myös työhyvinvointia ja työntekijöiden motivaatiota.

Kehittämistoiminta kunnissa -tutkimuksen aineisto kerättiin Jyväskylän, Lahden, Mikkelin, Tampereen ja Turun kaupungeista.

Kuntalaisen hyvinvointi lähtökohdaksi

Myös kuntalaisten osallistuminen koetaan tutkimuskunnissa tärkeäksi. Asiakkaiden osallistumisesta palvelujen kehittämiseen voi tulla merkittävä uudenlaisen käyttäjädemokratian muoto. Tällainen yhteistyö tulee ajankohtaiseksi etenkin pian käynnistyvän kuntalain valmistelussa.

Kuntien uudenlaiset toiminta- ja organisaatiomallit haastavat kuntia uudistamaan omaa kehittämistoimintaansa. Keskeiseksi muodostuvat rajapinnat ylittävä yhteistyö ja vuorovaikutus kuntaorganisaation sisällä ja suhteessa muihin toimijoihin.  Moniammatillinen kehittämistyö on vaikuttavaa, mutta riskinä on monimutkaisuus ja suunnittelemattomuus.

Kehittämistoiminnan moninaisuus

Kehittämistyö kunnissa on moninaista. Se pitää sisällään käytännön työtä kehittäviä pienehköjä projekteja, verkostoista nousevia isoja kehittämisprojekteja sekä strategisia hankkeita. Tutkimus osoittaa, että tasapainon löytäminen keskitetyn, strategialähtöisen ja hajautetun, toimialalähtöisen kehittämisen välille on haasteellista.

Lisääntyvät ja nopeutuvat toimintaympäristömuutokset ajavat kuntia hajautettuun, toimiala- ja toimijalähtöiseen kehittämiseen. Tarvitaan kuitenkin hallittua koordinaatiota, jotta toimialarajat ylitetään ”siiloutumisen” sijaan. On myös pidettävä huolta siitä, että kehittäminen ei jää vain ajankohtaisten haasteiden ja ongelmien käsittelyksi, vaan että sillä rakennetaan pitkäjänteisesti kunnan tulevaisuutta.

Tutkimuksen päärahoittajana on Työsuojelurahasto. Tutkimushankkeella luodaan verkosto yliopistojen, Kuntaliiton ja hankkeeseen osallistuvien kaupunkien kesken sekä mahdollistetaan kuntien välinen vertailu ja vertaisoppiminen laajemmankin kuntajoukon kesken.

Hankkeen seuraavassa vaiheessa osallistujakaupungeissa pilotoidaan kehittämistoimintaa tukevia työkaluja.

kehitysjohtaja Kaija Majoinen, Kuntaliitto, P. 0500 811 239
professori Ismo Lumijärvi, Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu P. 050 4372637
tutkija Ulriika Leponiemi, Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu, p. 040 190 9806

Tutkimus on julkaistu kunnat.netissä osoitteessa

40 procent av kandidaterna i EU-valet är fullmäktigeledamöter16.5.2024 09:09:32 EEST | Tiedote

Av kandidaterna i Europaparlamentsvalet är närmare hälften, dvs. 40 procent, ledamöter i kommunfullmäktige, enligt en utredning som Kommunförbundet gjort. I valet 2019 var motsvarande andel en tredjedel, vilket innebär att fler fullmäktigeledamöter nu kandiderar till Europaparlamentet än tidigare. Sammanlagt 232 personer ställer upp i EU-valet och av dem är 92 för tillfället ledamöter i kommunfullmäktige.

EU-vaalien ehdokkaista 40 prosenttia on kunnanvaltuutettuja16.5.2024 09:03:29 EEST | Tiedote

Europarlamenttivaalien ehdokkaista lähes puolet eli 40 prosenttia istuu kuntien valtuustoissa, ilmenee Kuntaliiton selvityksestä. Vuoden 2019 vaaleissa vastaava osuus oli kolmannes eli kunnanvaltuutettuja on nyt pyrkimässä aiempaa enemmän parlamenttiin. Yhteensä europarlamenttiin hakee 232 ehdokasta, joista 92 on tällä hetkellä kunnanvaltuutettuja. Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom arvioi, että vaativien luottamustehtävien kasautuminen ja hoitaminen monella eri päätöksenteon portaalla voi olla haastavaa.