1124 kaupan marraskuu – vapaa-ajanasuntokauppa edelleen erityisessä vedossa

Kiinteistömaailman Pulssi 2.12.2021

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki vuoden 2021 marraskuussa yhteensä 1124 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Eri asuntotyypeistä tehtiin marraskuussa kauppoja jokseenkin samassa suhteessa kuin ennen korona-aikaa – vapaa-ajanasuntokauppaa lukuun ottamatta. Niiden osalta jo lähes kaksi vuotta kestänyt buumi näyttää jatkuvan edelleen.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä marraskuussa 1029 käytettyjen sekä 95 uudiskohteiden kauppaa, yhteensä siis 1124 kauppaa. Määrä jää alle viime vuoden vilkkaan marraskuun kauppaluvun (1197 kauppaa) mutta ylittää selkeästi kahden edellisvuoden marraskuut ja pitemmän aikavälin marraskuiden keskiarvon.

”Lähes kaksi vuotta kestäneen koronapandemian aikana asuntokaupassa on nähty erilaisia vaiheita: perheasuntojen huippukysynnän aika ja esimerkiksi nyt alkusyksystä yksiökaupan uusi nousu. Marraskuuta 2021 kuvaa palautuminen koronaa edeltävän ajan painotuksiin: eri asuntotyypeistä tehtiin kauppoja jokseenkin samankaltaisessa suhteessa kuin kaksi vuotta sitten marraskuussa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n analyytikko Tony Korkala.

”Vain mökkikauppa jatkaa edelleen uusilla urillaan. Vuoden 2020 kasvulukuihin ei sentään enää ylletä, mutta marraskuussa vapaa-ajanasuntojen kauppaa tehtiin edelleen 45 prosenttia enemmän kuin kaksi vuotta sitten”, Korkala lisää.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Lisää löylyä asuntokaupan digitalisoitumiseen - Kiinteistömaailma ja Alma Mediapartners yhteistyöhön kiinteistönvälitysjärjestelmän tiimoilta14.1.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Kauppamäärällä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälitysketju Kiinteistömaailma on solminut yhteistyösopimuksen Alma Mediapartnersin kanssa uudesta kiinteistönvälitysjärjestelmästä. Kiinteistömaailma osallistuu Alma Mediapartnersin uuden järjestelmän kehitykseen ja ottaa sen lisäominaisuuksilla laajennettuna käyttöön ketjussaan Valpas-nimellä vaiheittain alkaen vuodesta 2023.

Kiinteistömaailman vuosi 2021 ja näkymät: Kiinteistömaailma kasvoi ja kansainvälistyi11.1.2022 13:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailma-ketjuun ja -konserniin kuuluvat yhtiöt tekivät v. 2021 yhteensä 77 miljoonan euron liikevaihdon. Suomen osuus liikevaihdosta oli reilut 69 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen oli yli 11 %. Kaikkiaan asunnonvaihtoja tehtiin Kiinteistömaailma-ketjussa ja -konsernissa pitkälti yli 18 000 kappaletta. Asuntokaupan odotetaan jatkuvan edellisvuoden kaltaisena myös vuonna 2022.