HSL edistää tietovarantojen avoimuutta ja sovelluskehitystä
Kehittäjät ovat vuodesta 2009 lähtien voineet vapaasti hyödyntää HSL:n avoimia rajapintoja, esimerkiksi Reittioppaan aikatauluaineistoja. Saatavilla on myös reaaliaikaisia sijaintitietoja raitiovaunuista ja niistä bussilinjoista, jotka ovat järjestelmän piirissä.
”Joukkoliikenne selvästi kiinnostaa sovelluskehittäjiä. Aihe on näkyvä ja läheinen osa ihmisten arkipäivää, ja sitä on helppo lähestyä”, toteaa HSL:n informaatiopalvelujen projektipäällikkö Jari Honkonen.
Jo yli 30 joukkoliikennesovellusta
HSL:n avoimen datan pohjalta on kehitetty jo yli 30 matkustamista helpottavaa matkapuhelinsovellusta. Tunnettuja applikaatioita ovat esimerkiksi paikannusominaisuuksia hyödyntävät Andropas ja ReittiGPS, joista ensimmäinen toimii Android-puhelimissa ja toinen iPhonessa.
”HSL tekee kaiken kansan palvelun, selainversion. Muut voivat kehittää applikaatioita eri alustoille ja pienemmän segmentin käyttäjäryhmille. Emme voi itse tehdä kaikkea, ja yhdessä saavutamme enemmän. Hyvä vain, että informaatio leviää, sillä se edistää palvelujemme käyttöä”, Honkonen linjaa.
HSL kehittää aktiivisesti avoimia rajapintojaan, jotta sovelluskehitys olisi mahdollisimman helppoa. Kehittäjien toiveita kuunnellaan tapaamisissa. HSL on paraikaa myös rakentamassa kehittäjäyhteisöä, joka mahdollistaa toimivan vuorovaikutuksen.
Kilpailu tuo innovaatiot esiin
Viime vuonna HSL järjesti oman sovelluskilpailun. Tänä vuonna HSL on mukana rahoittamassa Suomen verkkodemokratiaseuran ja Forum Viriumin Apps4Finland-kilpailua, ja HSL:n edustaja on mukana myös tuomaristossa. Kilpailun finalistit on valittu 120 kilpailutyön joukosta, ja voittaja julkaistaan 4. joulukuuta.
”Olemme mukana kilpailussa, koska haluamme tukea kehittäjäyhteisöä ja kannustaa kokeilemaan ja tekemään uutta. Valtakunnallinen kilpailu on hyvä foorumi uusille innovaatioille, myös joukkoliikenteeseen liittyen. Kilpailu luo tietoisuutta avoimen datan hyödyllisyydestä ja tuo näkyvyyttä applikaatioille.”
Viimevuotisen visualisointisarjan voittaja, Helsinki Public Transport Visualized, käytti tietolähteenään Reittioppaan aineistoja. Visualisointi kuvaa, miten pääkaupunkiseudun joukkoliikenne herää uuteen aamuun. Tänä vuonna sovellussarjassa on mukana kolme kilpailutyötä, jotka ovat hyödyntäneet joukkoliikenteen tietovarantoja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari Honkonen, HSL:n informaatiopalvelujen projektipäällikkö, 040 501 4528
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme