Kiinteistömedia Oy

Ihmiset pelkäävät asuntokauppaa turhaan

Jaa
Huonon taloudellisen tilanteen vaikutukset näkyvät myös asuntokaupassa. Myyjät pelkäävät, että oma asunto ei mene kaupaksi tai siitä ei saa hyvää hintaa. Ostajat puolestaan pelkäävät tehdä suuren sijoituksen ja ottaa lainaa. Asuntokauppaa värittämä pelko on kuitenkin suureksi osaksi turhaa.

”Pelko on hämärtänyt ihmisten todellisuuden kuvan ja asuntokauppa nähdään uhkana. Ihmiset eivät ymmärrä, että asunnolle löytyy ostaja heikossakin markkinatilanteessa, kun asunnon hinta-laatusuhde on oikea”, sanoo kiinteistönvälitysalan kouluttaja ja Tampereen Seudun Asuntokauppa LKV Oy:n yrittäjä Terhi Loikkanen.

Asunnosta toivotaan usein ylihintaa

Taloudellisesti vaikeinakin aikoina asunnon myyjät ovat kiinnostuneita saamaan asunnostaan hyvän hinnan. Ylisuurella hintapyynnöllä he kuvittelevat turvaavansa omaa taloudellista selustaansa. Lopputulos on kuitenkin yleensä se, ettei ylihinnoiteltua asuntoa ei osta kukaan.

”Ostajat ovat tänä päivänä hyvin hintatietoisia. He kiertelevät asuntonäytöissä pitkään ennen kuin tekevät varsinaisen ostopäätöksen. Heille on muodostunut hyvä käsitys siitä, mitä asunnot maksavat milläkin alueella. Myyjien pitäisi muistaa tämä.”, Loikkanen kertoo.

Kiinteistönvälittäjä tärkeässä roolissa

Haastavassa markkinatilanteessa kiinteistönvälittäjän ammattitaito punnitaan. Välittäjä ei saa missään tapauksessa lähteä mukaan myyjän ylisuuriin hintatoiveisiin. Välittäjältä vaaditaan kykyä tehdä asunnosta oikea hinta-arvio.

”Oikea hinta-arvio perustuu aina kauppahintatilastoihin ja alueella myynnissä olevien asuntojen hintoihin. Kun myytävää asuntoa vertaa näihin, sille ei tule asetetuksi väärää hintaa”, Loikkanen selittää.

Välittäjän tekemä hinta-arvio voi poiketa paljonkin asunnon myyjien toivomasta hinnasta. Myyjät kuitenkin hyväksyvät välittäjän hinta-arvion, kun se perustellaan heille hyvin ja samalla esitellään kauppahintatilastot. Tämä vaatii kiinteistönvälittäjältä asiakaspalvelutaitoja.

”Asuntokauppa on monelle äärimmäisen suuri asia, ja siinä on mukana erilaisia tunteita. Jotkut joutuvat myymään asunnon pakosta esimerkiksi avioeron, läheisen kuoleman tai työttömyyden tai muun taloudellisen tilanteen takia. Välittäjällä täytyy olla aikaa ja halua kuunnella asiakkaan pelkoja ja toiveita. Jos välittäjä ei ole tarpeeksi luotettava ja aidosti kiinnostunut asiakkaan elämäntilanteesta, hän ei välttämättä saa asuntoa välitettäväkseen.”, tähdentää Loikkanen. 

Tukea kiinteistönvälittäjille

Loikkasen mukaan moni välittäjä pitää asunnon myyntiä omana yksilösuorituksenaan ja myyttiä korostavat esimerkiksi ”tähtimyyjien” nimeäminen. Tosiasia kuitenkin on, että kiinteistönvälittäjä on ennen kaikkea tiimityöntekijä ja asiakaspalvelija, ja menestyksen takana on aina yhteistyö asiakkaan ja koko myyntitiimin kanssa, asiakkaan kuuntelu ja aito kiinnostus kulloisenkin asiakkaan tarpeisiin. 

Asiakaspalvelutaidot eivät tule kenellekään valmiina, mutta niitä voi oppia ja kehittää. Siksi Loikkanen on kirjoittanut tärkeästä aiheesta oppaan kiinteistönvälittäjille. Uutuuskirjassa Kiinteistönvälittäjän selviytymisopas – Asiakaspalvelu asuntokaupassa (Kiinteistöalan Kustannus Oy, 2014) hän neuvoo, miten asiakaspalvelu pitää ottaa huomioon kiinteistönvälitystyössä. Kirjassa Loikkanen käsittelee kiinteistönvälittäjän työtä käytännön esimerkein muun muassa asiakaskäynneillä, asunnon hintaa arvioidessa, toimeksiantosopimusta tehtäessä, asuntoesittelyissä ja kaupanteossa.

”Kirjalle on alalla suuri kysyntä. Kiinteistönvälittäjille ei tarjota juurikaan etukäteiskoulutusta, vaan työ opitaan tekemällä. Monet välittäjät joutuvat ummikkoina asiakkaan eteen. Kun olen ollut useita vuosia uusien kiinteistönvälittäjien kouluttajana, esille on tullut toive tällaisesta kirjasta”, Loikkanen sanoo.

Terhi Loikkasen kirja Kiinteistönvälittäjän selviytymisopas – Asiakaspalvelu asuntokaupassa ilmestyi lokakuussa 2014. Kirjan on kustantanut Kiinteistöalan Kustannus Oy. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:


Terhi Loikkanen, yrittäjä, kouluttaja, Tampereen Seudun Asuntokauppa LKV Oy, p. 0400 333 910, terhi.loikkanen@asuntokaupankoulus.fi


Maria Kangasluoma, liiketoimintajohtaja, Kiinteistöalan Kustannus Oy, p. 044 019 9721, maria.kangasluoma@kiinkust.fi


Arvostelukappaleet: kirjamyynti@kiinkust.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kiinteistömedia Oy
Kiinteistömedia Oy
Malmin asematie 6
00700 HELSINKI

075 757 8591https://kiinteistomedia.fi
Kiinteistöalan Kustannus Oy on Suomen Kiinteistöliiton omistama kustannusyhtiö, joka julkaisee kiinteistöalan kirjallisuutta, lomakkeita sekä Suomen Kiinteistölehteä ja Locus-lehteä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kiinteistömedia Oy

Viisas varautuu ennalta yhteiskunnan häiriötilanteisiin20.6.2022 07:57:19 EEST | Tiedote

Moni ei tule ajatelleeksi, että erilaiset yhteiskunnan häiriötilanteet eivät ole Suomessakaan poikkeuksellisia. Sotilaallisen hyökkäyksen kaltaiset vakavat uhat ovat epätodennäköisiä, mutta esimerkiksi veden- ja sähkönjakelun katkoksia tapahtuu tuon tuosta. Miten meistä jokaisen tulisi varautua yhteiskunnan uhka- ja häiriötilanteisiin? Siihen perehtyy uutuusopas Turvallinen koti – Varautuminen ja väestönsuojelu taloyhtiössä (Kiinteistömedia Oy).

Taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksissä vanhentuneita määräyksiä23.6.2021 13:29:45 EEST | Tiedote

Yhtiöjärjestys on taloyhtiön oma laki, jota noudatetaan yhtiön hallinnossa asunto-osakeyhtiölain ohella. Yhtiöjärjestys laaditaan perustamisvaiheessa, ja sitä voidaan myöhemmin päivittää. Usein päivittäminen kuitenkin unohtuu, mikä voi johtaa siihen, että yhtiöjärjestyksessä on jopa lainvastaisia määräyksiä. Uusi Taloyhtiön yhtiöjärjestys – Ohjeet ja mallit -kirja (Kiinteistömedia Oy) kertoo, millaisia määräyksiä nykylain mukainen yhtiöjärjestys voi pitää sisällään.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye