YRJÖ JAHNSSONIN KANSAINVÄLINEN TALOUSTIEDEPALKINTO BOTOND KÖSZEGILLE

Vuoden 2015 Yrjö Jahnsson Award in Economics -palkinto myönnetään professori Botond Köszegille (Central European University, Unkari).

Botond Köszegi saa palkinnon taloustieteellisistä tutkimuksistaan, joita hän on tehnyt käyttäytymistaloustieteellisiin (behavioral economics) kysymyksiin liittyen. Hän on myötävaikuttanut sekä käyttäytymistaloustieteen kehitykseen että soveltanut sitä mm. sopimusteoreettisiin kysymyksiin. Hänen tutkimuksiensa ansiosta ymmärretään paremmin esimerkiksi syitä sille, miksi ihmisillä on taipumus ns. tappiokammoon (loss aversion).

Botond Köszegin kehittämiä käyttäytymistaloustieteellisiä lähestymistapoja on sovellettu mm. huutokauppojen, yritysten hinnoittelupäätösten, työn tarjonnan ja säästämispäätösten tarkasteluissa. Hänen tutkimuksiaan on julkaistu arvostetuimmissa taloustieteen aikakauskirjoissa, kuten mm. American Economic Review:ssa, Quarterly Journal of Economics:ssa ja Journal of the European Economic Association -lehdessä. Botond Köszegi on väitellyt MIT:sta vuonna 2000 ja työskennellyt aiemmin mm. Berkeleyn yliopiston professorina.

Yrjö Jahnssonin säätiö valitsee Yrjö Jahnsson Award in Economics -palkinnonsaajan yhteistyössä Euroopan taloustieteilijöiden yhdistyksen (European Economic Association, EEA) kanssa. Palkinnon valintakomitean jäseninä vuonna 2015 ovat taloustieteen professorit Mark Armstrong, Tim Besley, Helene Rey, Juuso Välimäki ja Fabrizio Zilibotti.

Palkinto myönnetään enintään 45-vuotiaalle taloustieteilijälle, jonka panos eurooppalaisessa taloustieteessä on merkittävä. Palkinto on jaettu vuodesta 1993 alkaen. Viimeksi se jaettiin vuonna 2013, jolloin sen saivat ranskalaiset taloustieteilijät Thomas Piketty ja Hélène Rey. Palkinnon suuruus on 20 000 euroa.

Yrjö Jahnssonin säätiö on yksi merkittävimmistä kansantaloustieteellisen tutkimuksen yksityisistä rahoittajista Suomessa. Säätiön perusti vuonna 1954 kouluneuvos Hilma Jahnsson.

Lisätietoja palkinnonsaajasta antavat professori Juuso Välimäki, 040 3538182, juuso.valimaki@aalto.fi ja tutkimusjohtaja Ari Hyytinen, 0400 777086, ari.hyytinen@yjs.fi. Lisätietoja palkinnosta ja säätiöstä antaa toimitusjohtaja Elli Dahl, 050 3270831, elli.dahl@yjs.fi.

Yrjönkatu 11 D 19

09 686 9100http://www.yjs.fi

Yrjö Jahnssonin säätiö: Yrjö Jahnssonin säätiön perusti kouluneuvos Hilma Jahnsson vuonna 1954 lahjoittamalla peruspääomaksi yhdessä puolisonsa kansantaloustieteen professori Yrjö Jahnssonin kanssa hankitun varallisuuden. Yrjö Jahnssonin säätiö on yksityinen säätiö. Säätiön tarkoituksena on suomalaisen kansantaloustieteellisen ja lääketieteellisen tutkimuksen edistäminen sekä suomenkielisten oppi- ja tutkimuslaitosten ylläpitäminen ja tukeminen. Lisäksi tuetaan edellä mainittujen tieteenalojen saumakohdassa olevaa suomalaista terveystaloustieteellistä tutkimusta. Tarkoitustaan säätiö toteuttaa jakamalla stipendejä tutkimustyöhön ja jatko-opintoihin. Lisäksi järjestetään ja tuetaan luento- ja seminaaritilaisuuksia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Yrjö Jahnssonin säätiö

Jukka Pekkariselle ja Pekka Sutelalle Yrjö Jahnssonin säätiön tiedepalkinto16.12.2016 19:00:00 EET | Tiedote

Yrjö Jahnssonin säätiön kotimainen tiedepalkinto myönnettiin taloustieteilijöille Jukka Pekkariselle ja Pekka Sutelalle (jaettu palkinto, 10 000 euroa kummallekin) säätiön vuosijuhlassa perjantaina. Jukka Pekkarinen ja Pekka Sutela ovat avanneet ikkunan taloustieteen maailmaan monille suomalaisille. He kirjoittivat vuonna 1980 yhdessä oppikirjan ”Kansantaloustiede”, joka toimi taloustieteen suosittuna perusoppikirjana kaksi vuosikymmentä. Molemmat ovat osallistuneet yhteiskunnalliseen keskusteluun ja olleet aktiivisia taloustieteen ja talouspolitiikan popularisoijia. He ovat tehneet merkittävän elämäntyön suomalaisen taloustieteen hyväksi.