30 työnantajaa, jotka kiinnostavat eniten työnhakupalvelun kävijöitä – yksi yritys selkeä nousija

Listasimme, minkä työnantajien työpaikkailmoitukset keräävät eniten lukukertoja Suomen suurimmalla työnhakupalvelulla Duunitorilla. Katso myös, miten lista on muuttunut viime vuoteen verrattuna.
Helsingin kaupunki sijoittui jo toista vuotta peräkkäin kiinnostavimpien työnantajien listalla kärkisijoille.

Työpaikkailmoitusten määrä on kasvanut huimasti viime vuoteen verrattuna: Duunitorilla on esimerkiksi tällä hetkellä yli 42 000 työpaikkailmoitusta, kun vuosi sitten niitä oli vain reilut 24 000. Avoimia työpaikkoja on huomattavasti enemmän kuin ilmoituksia, sillä moni työnantaja hakee ilmoituksella kymmeniä tai jopa satoja työntekijöitä.

Syynä ilmoitusten 75 prosentin kasvulle on tietenkin koronakriisi: työmarkkinat ovat kuluvana syksynä elpyneet ennennäkemättömällä tavalla. Ilmoituksia on enemmän myös verrattuna vuoteen 2019.

Duunitorin työpaikkailmoituksia selaa viikoittain keskimäärin puoli miljoonaa ihmistä. Palvelun kävijämääristä siis näkee, mitkä työnantajat vetävät hakijoita.

Näiden työnantajien työpaikkailmoituksia on katsottu Duunitorilla eniten viimeisen puolen vuoden aikana*.

1. Barona
  28. Enersense
  29. OP Ryhmä
  30. Are

Ilmoitusten katselukertoihin vaikuttavat hakijoiden kiinnostuksen lisäksi myös muut tekijät. Listan kärkisijoille nousevat työnantajat, joilla on tarjolla runsaasti työpaikkoja, kuten henkilöstöpalveluyritykset sekä julkiset työnantajat, kuten suuret kaupungit. Lisäksi työnantajat käyttävät erilaisia rekrytointimarkkinoinnin palveluita, jotka lisäävät ilmoitusten näkyvyyttä.

Duunitorin työnantajakuvakonsultti ja markkinointipäällikkö Vilma Vikman kertoo, että listalle nousseita yrityksiä ja toimijoita yhdistää vakaus, brändin tunnettuus, isot rekrytointimäärät sekä panostaminen työnantajakuvan kehittämiseen.

”Listalla näemme terveydenhuoltoalan, kaupan alan ja logistiikan suurimpia työllistäjiä. Näillä aloilla rekrytointien volyymit ovat merkittäviä ja isot toimijat ovat työnhakijoille tuttuja. Tällaiset yritykset perinteisesti panostavat myös työnantajakuvaansa, sillä rekrytoinnilla on tärkeä rooli yrityksen tavoitteisiin pääsemisessä.”

Koronan vaikutukset näkyvät yhä työmarkkinoilla

Myös hiljalleen väistyvä koronapandemia vaikuttaa yhä  listaukseen.

”Vaikka olemme jo siirtymässä pikkuhiljaa normaalimpaan arkeen ja talouden kasvukäyrät ovat monilla aloilla nousussa, painaa työmarkkinoita edelleen tietty epävarmuus. Työnhakijat ovat vielä aavistuksen varovaisia työpaikan vaihtamisen kanssa, joten työnantajan varmuus on kilpailuvaltti työmarkkinoilla”, Vikman uskoo.

Monia aloja vaivaava osaajapula näkyy sekin eniten lukukertoja keräävien työnantajien listalla.

”Listalla korostuvat henkilöstöpalveluyritykset, jotka rekrytoivat etenkin kaupan alan, ravintola-alan, sosiaali- ja terveysalan, rakennusalan sekä logistiikan osaajia. Ravintola-alan rekrytoinnit ovat olleet haastavia jo ennen koronakriisiä, mutta viimeistään pandemia suisti alan pahaan osaajapulaan, kun moni tekijä on vaikean tilanteen vuoksi päätynyt vaihtamaan alaa”, Vikman kommentoi.

”Osaajapulan kanssa kärvistelevät työnantajat kääntyvät tällöin usein henkilöstöpalveluyrityksen puoleen. Lisäksi listalla nousee terveydenhuoltoalan isoja työllistäjiä niin yksityiseltä kuin julkiselta sektorilta. Terveydenhuollossa osaavien hakijoiden löytäminen on vaikeaa esimerkiksi lääkäreiden, hoitajien ja psykoterapeuttien rekrytoinneissa.”

Kovin nousija kertoo erosta viime vuoteen

Duunitori listasi 30 eniten työpaikkailmoitusten lukukertoja kerännyttä työnantajaa myös vuosi sitten, jolloin korona runteli Suomen työmarkkinoita. Tuolloinkin kärkeen sijoittui henkilöstöpalveluyrityksiä, julkisen puolen työnantajia sekä muita suuria yrityksiä.

Listauksen kovimpiin nousijoihin kuuluu HOK-Elanto, joka oli viime vuonna kymmenen kärjen ulkopuolella, mutta sijoittui tänä vuonna kuudenneksi.

”HOK-Elanto oli koronapandemian aikana näyttävästi esillä työnantajana. Se selvisi koronavuodesta ilman yhtäkään lomautusta siirtämällä henkilöstöä vain muutamassa päivässä ravintoloista HOK-Elannon kauppoihin. Teko palkittiin myös Rekrygaalassa 2020 Vuoden rekrytointitekona”, Vikman kommentoi.

”Nopealiikkeinen teko osoitti, mitä vastuullinen ja välittävä työnantajuus voi tarkoittaa poikkeavassa tilanteessa. Teko sai koronavuoden aikana paljon julkisuutta, minkä uskon vaikuttaneen positiivisesti HOK-Elannon työnantajakuvaan.”

Lisäksi kaupan alan avoimien työpaikkojen määrä on kasvanut merkittävästi verrattuna vuoden takaiseen. Esimerkiksi tämän vuoden elokuussa julkaistiin 56 prosenttia enemmän alan työpaikkoja kuin samaan aikaan vuonna 2020.

*Tiedot on kerätty 20.3.–20.9.2021 Duunitorin datasta.

Haluatko tietää lisää työmarkkinoista tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.

Duunitorin työnantajakuvakonsultti ja markkinointipäällikkö Vilma Vikman