Kuluttaja markkinoijan ohjailtavissa?
Puustinen on kerännyt tutkimusaineistonsa mainonnan ja mediasuunnittelun ammattilaisilta kvalitatiivisin teemahaastatteluin. Hän identifioi markkinoinnin kohderyhmäajattelua määrittäviä diskursiivisia luokituksia ja analysoi, millaisia toimija-asemia kuluttajille ja markkinoijille luokitusten kautta rakentuu, eli miten kuluttajien toimintaan pyritään vaikuttamaan luokitusten avulla.
Puustisen metodologinen lähestymistapa on foucalt’lainen diskurssianalyysi, jossa kuluttajan ja markkinoijan suhde nähdään valtasuhteena ja mainontaa ja kulutustutkimusta tarkastellaan hallinnan välineenä. Viitekehys tarjoaa analyyttisen näkökulman, joka kohdistaa huomion niihin diskursiivisiin ja sosiaalisiin käytäntöihin, joiden kautta mainonnan ammattilaiset muokkaavat kuluttajien toimintaa. Näkökulma kiinnittää huomiota siihen tietoon, jonka avulla kuluttajia markkinoilla hallitaan sekä kuluttajaidentiteetteihin, joita markkinoijat tiedon avulla rakentavat ja kuluttajille tarjoavat. Todellisilla kuluttajilla kuitenkin on mahdollisuus käyttäytyä toisin kuin mainostaja on toivonut. Markkinoijat eivät siis voi pakottaa ihmisiä ostamaan tiettyjä tuotteita tai palveluita, mutta he pyrkivät saamaan ihmiset itse haluamaan tuotteita ja hallinnoimaan näin itseään.
Puustisen tutkimustuloksina syntyy kuusi epämuodollista diskursiivista kategoriaa, joita mainonnan ammattilaiset käyttävät kuluttajista. Kuluttajalle annettu subjektiasema voi olla rationaalinen, itseääntoteuttava, pakeneva, oikukas, manipuloitava tai tämä voi näyttäytyä mainostajia ohjailevana kuningaskuluttajana. Diskursiivisissa kuluttajaluokitteluissa ilmenee kuitenkin päällekkäisyyksiä ja ristiriitaisuuksia. Haastatteluissa mainonnan ammattilaiset rakentavat omaa erityistä asemaansa asettaen mahdolliset kuluttajat ’toisiksi’. Toisinaan haastateltavat voivat kuitenkin puhua itsestään kuluttajina.
Lopuksi Puustinen pohtii kuluttajien ja kohderyhmien asemaa mainonnan instituutioissa kauppatavaroina. Liiketalouden tuotantolinjan lopputuotteena ei ole vain tuote, vaan tuotekehittelyn tavoitteena on tuottaa samalla sen kuluttaja. Tarkastelemalla mainonnan ammattilaisten pyrkimyksiä kuluttajuuden hallintaan piirtyy esiin se, millaisissa vallan verkostoissa ihmiset toimivat kulutuskulttuurissa.
Suomalaisen viestinnän ja mediatutkimuksen piirissä mainontaa on tutkittu vähän, Puustisen väitöstutkimus tuo siihen tervetulleen lisän.
Valtiotieteiden maisteri Liina Puustinen väittelee Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa viestinnän alaan kuuluvasta aiheesta Kuluttajamuotti-Kuluttajuuden tuottamisesta mainonnan instituutioissa (Consumer Mould. Production of Consumerhood in Advertising Institutions.).
Väitöskirjan on kustantanut Gaudeamus ja sitä myy Kolmen sepän kirjakauppa, Yliopistokirjakauppa, Akateeminen kirjakauppa sekä hyvin varustetut kirjakaupat kautta maan.
Liina Puustinen toimii tällä hetkellä Helsingin yliopiston viestinnän laitoksella projektintutkijana. Hän on toimittanut yhdessä Anna Mäkelän ja Iiris Ruohon kanssa teoksen Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen (2006). Hänen tutkimuskohteisiinsa kuuluu kulutus- ja mediakulttuuri, mainonta sekä sukupuoli.
Väittelijän yhteystiedot:
Liina Puustinen, puh. (09) 191 24930, sähköposti liina.puustinen(at)helsinki.fi
Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Uusi työkalu auttaa tunnistamaan koiran epilepsiakohtauksen17.6.2025 14:07:14 EEST | Tiedote
Uusi, uraauurtava työkalu auttaa koiranomistajia tunnistamaan lemmikkinsä kohtaukset tarkemmin ja voi nostaa koirien epilepsian tutkimuksen, diagnostiikan ja hoidon uudelle tasolle.
Miksi elintapamuutosten ylläpitäminen on niin vaikeaa? Psykologiset tekijät selittävät paljon17.6.2025 12:55:18 EEST | Tiedote
Tutkimus osoittaa, että jo 10-vuotiailla lapsilla tunnesyöminen on yhteydessä epäterveelliseen ruokavalioon. Aikuisilla puolestaan stressi ja hallitsematon syöminen vaikeuttavat elintapamuutosten ylläpitämistä, kun taas syömisen tietoinen rajoittaminen näyttää tukevan painonhallintaa.
Tutkimus paljastaa haasteet inklusiivisten arvojen toteutumisessa perusopetuksessa16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Oppimisen tuen uudistukseen lähdetään tilanteessa, jossa vastuu inkluusion tulkinnasta ja toteutuksesta uhkaa valua kunnille.
Saimaannorppa on Saimaatakin vanhempi12.6.2025 14:30:24 EEST | Tiedote
Tuore tutkimus paljastaa, että saimaannorppa on evolutiivisesti selvästi eriytyneempi kuin aikaisemmin on tiedetty. Tutkijat ehdottavatkin, että alalajin sijasta saimaannorpan tulisi olla oma itsenäinen lajinsa.
Täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitomuotojen käytössä isoja maakohtaisia eroja12.6.2025 11:08:32 EEST | Tiedote
Suomessa täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen (CAM) käyttö laski yleisellä tasolla vuodesta 2014 vuoteen 2023. CAM-hoitojen käyttö on kokonaisuutena tarkastellen pysynyt suhteellisen vakaana viimeisenä vuosikymmenenä Euroopassa. CAM-hoitojen käytössä on kuitenkin jyrkkiä eroja maiden välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme