Kansainvälinen matkustajatutkimus: Keskiviikko on paras päivä lentää!

Jaa
70 miljoonaa matkustajaa on antanut palautetta suomalaisen HappyOrNotin hymiölaitteiden avulla sadalla lentokentällä ympäri maailmaa vuosien 2013–2016 aikana. Asiakkaiden mielestä keskiviikko on viikon paras päivä lentomatkustamiseen, ja kokemuksen kannalta parasta olisi matkustaa aamuvarhaisella kello 5–8 aikaan.

Matkustelu kuuluu useimpien ihmisten kesäsuunnitelmiin. Määränpäässä odottaa hauskuus ja rentous, mutta loma alkaa itse asiassa jo lentokentällä. Lentomatkustaminen vaikuttaa koko lomamatkan onnistumiseen.

”Rento lomailu voi muuttua nopeasti stressaavaksi, jos lentomatkustus on epämiellyttävää. Pitkät turvatarkastusjonot, hidas matkatavaroiden käsittely, tehottomat lähtöselvitykset ja huono palvelu vaikuttavat mielialaan ja siten koko matkaan. Lentokenttien kiireisimmät päivät saivat asiakaspalautteissa huonoimman tuloksen”, sanoo HappyOrNotin toimitusjohtaja Heikki Väänänen.

”Asiakkaamme keräävät hymiölaitteilla jatkuvaa palautetta kaikilta lentokentän toiminnallisilta alueilta, turvatarkastuksista WC-tiloihin. Negatiiviseen palautteeseen voidaan reagoida välittömästi ja tehdä nopeasti korjaavat toimenpiteet. Matkustajille voi antaa hyvän vinkin välttää stressiä: valitse matkustajien mielestä paras matkustuspäivä eli keskiviikko”, Väänänen toteaa.

"Asiakaskokemus ja tyytyväisyys ovat meille todella tärkeitä asioita", toteaa asiakaspalvelun johtaja Hannah LoBao London Southendin lentokentältä.

"Viimeisten kuuden kuukauden aikana olemme koonneet 250 000 palautetta. Niiden avulla olemme keskustelleet henkilöstön kanssa ja tehneet suunnitelmia toiminnan parantamisesta. Yksi esimerkki on saapuvien alueelta, jossa annettiin enemmän negatiivista palautetta tiettyinä kellonaikoina kuin muualla. Huomasimme, että tietyt lennot siihen aikaan vaativat tarkempia turvatarkastuksia, joten aloitimme selkeän tiedottamisen niistä. Asiakastyytyväisyys parani heti. HappyOrNot hymiölaite on ollut loistava työkalu."

Paras matkapäivä keskiviikko on myös tunnettu yhtenä edullisimmista, sillä keskellä viikkoa olevina päivinä matkustetaan vähemmän.


Ruotsi kärjessä lentomatkustajien tyytyväisyydessä

HappyOrNot hymiölaitteita käytetään lentokentillä 25 eri maassa. Seuraaviin kohteisiin matkustaessa tai konetta siellä vaihtamalla voit tulosten mukaan nauttia parhaimmista matkustuskokemuksista. Tulokset perustuvat viime vuoden tuloksiin, jolloin palautetta antoi tuhat tai enemmän matkustajaa päivässä.

1. Ruotsi
2. Norja
3. Fidzi
4. Islanti
5. Irlanti
6. Iso-Britannia
7. Espanja
8. Bahrain
9. Italia
10. USA

Vuonna 2016 näyttäisi, että top 10 säilyy samana, mutta Norja on nousemassa ensimmäiselle sijalle ja Italia parantaa sijoitustaan kuudenneksi.

Yhteensä näiden maiden lentokentiltä saatiin yli 30 miljoonaa palautetta yhden vuoden ajalta. Keskimääräinen matkustajien tyytyväisyysaste oli 80,57 %. Keskiviikko sijoittui kaikilla parhaaksi matkustuspäiväksi.

Suomalaisten suosituimmat valmismatkakohteet ovat Suomen matkatoimistoalan liiton mukaan Espanja, Kreikka ja Turkki ja liikematkustuskohteina tai välipysähdyksinä Ruotsi, Tanska ja Englanti (Lontoo) Travellinkin mukaan. Näistä Englanti ja Espanja ovat saaneet parhaat arviot asiakastyytyväisyydestä. Tanskankin lukemat ovat hienoja vuodelta 2016, jota ei ole otettu vielä mukaan vertailuun. Kreikasta ja Turkista ei ole vielä dataa.

"Jos suomalaisena lähtisin näiden tietojen perusteella etsimään rentoa alkua lomalle, varaisin lennon Fidzille keskiviikoksi vaikka Tukholman kautta", naurahtaa Väänänen.

Lomasi alkaa ja loppuu lentokentällä. Jos haluat varmistaa, että matkasi on tänä kesänä paras mahdollinen, matkusta keskiviikkona!



Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Heikki Väänänen, toimitusjohtaja, HappyOrNot
045 652 3668, heikki.vaananen@happy-or-not.com


Kirsti Laasio, kehitys- ja markkinointijohtaja,  HappyOrNot 
040 831 7658, kirsti.laasio@happy-or-not.com

Kuvat

Lataa
Lataa
Lataa
Lataa
Heikki Väänänen
Heikki Väänänen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

HappyOrNot
Vuolteenkatu 20
33100 Tampere

http://www.happy-or-not.com

 

HappyOrNot on kansainvälinen edelläkävijä asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyyden jatkuvassa mittaamisessa. Innovatiiviset palautehymiöt ja tulosten raportointipalvelut auttavat asiakkaitamme parantamaan asiakaskokemusta, ‐suhteita ja henkilöstön sitoutumista. Vuodesta 2009 lähtien olemme analysoineet tuloksia ja tyytyväisyyden paranemisen trendejä eri puolilla maailmaa, mikä hyödyttää asiakkaitamme esimerkiksi kaupan, liikennöinnin, palveluiden ja terveydenhuollon aloilla. Palvelemme yli 2000 asiakasta yli 70 maassa ja olemme raportoineet yli neljännesosa miljardia palautetta. Tutustu meihin!
www.happy-or-not.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HappyOrNot

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye