Rattijuopot aiheuttivat viime vuonna 46 kuolonkolaria

Luvut selviävät juuri julkaistusta OTIn raportista, joka perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamiin ennakkotietoihin.
Viime vuonna päihdeonnettomuuksissa menehtyi kaikkiaan 41 rattijuoppoa, seitsemän rattijuopon kyydissä matkustanutta ja kaksi sivullista henkilöä. Valtaosa rattijuopumusonnettomuuksista on yksittäisonnettomuuksia, jolloin onnettomuudessa ei ole mukana muita osapuolia.
Ennakkotietojen perusteella ainakin 14 kuolonkolarin aiheuttanutta kuljettajaa oli käyttänyt alkoholin lisäksi tai sijasta myös huumeita.
Kuolemaan johtaneista rattijuopumusonnettomuuksista suurin osa (87 %) aiheutettiin törkeän rattijuopumuksen 1,2 promillen rajan ylittäneenä. Lähes puolella kuljettajista oli taustalla aiempia tuomioita rattijuopumuksesta.
”Kuolemaan johtaneissa rattijuopumusonnettomuuksissa promillelukemat ovat kovia ja taustalla on usein aiempia rattijuopumustuomioita. Kuljettajilla on siis yleensä ollut pitkäaikaisia päihdeongelmia. Tehokas keino tällaisten paatuneiden kuljettajien pysäyttämiseksi olisi asettaa alkolukko ajo-oikeuden edellytykseksi heti ensimmäisestä rattijuopumuksesta lähtien”, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari toteaa.
Päihdeonnettomuudet painottuivat viikonloppuun (63 %) ja iltakahdeksan ja aamukuuden välille (59 %). Kuolemaan johtavia rattijuopumusonnettomuuksia on tyypillisesti sattunut eniten kesäisin. Viime vuonna onnettomuudet jakautuivat kuitenkin melko tasaisesti pitkin vuotta. ”Poikkeuksellinen kehitys rattijuoppojen kuolonkolarien jakautumisessa myös talvikaudelle on jatkunut jo muutamia vuosia. Syytä tälle kehitykselle ei vielä ole tiedossa", OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen kertoo.
”Talvikautena sattuneissa alkoholionnettomuuksissa on enemmän yhteenajoja toisten ajoneuvojen kanssa kuin kesäkaudella tapahtuneissa onnettomuuksissa. Kesällä rattijuopot suistuivat yleensä yksinään tieltä kesäyössä", Holopainen kuvailee onnettomuuksien eroja.
Menehtyvä rattijuoppo on usein nuori
Vuonna 2017 nuorten kuljettajien osuus rattijuopumusonnettomuuksista oli 24 prosenttia eli noin neljännes. Heidän kyydissään menehtyy monesti myös muita nuoria matkustajia.
”Nuorten kuljettajien huomattavan suuri osuus päihdeonnettomuuksissa kuolevista on keskeinen syy siihen, miksi olemme mukana nuorille suunnatussa rattijuopumuksen vastaisessa #rohkee-kampanjassa. Jokainen tapaus on liikaa”, Parkkari painottaa.
Ole #rohkee ja älä päästä kaveria kännissä rattiin. Kerrotaan kaikille, että kännissä tai huumeissa ei ole ok ajaa.
#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.
Liikennevakuutuskeskuksen osalta kampanjointiin osallistuu keskuksessa toimiva Onnettomuustietoinstituutti (OTI).
Lisätietoja:
Liite: OTIn ennakkotiedot alkoholionnettomuuksista 2017
- Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, p. 040 450 4531
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, p. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta

Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kysely: Alkolukko tärkein liikenneturvallisuustoimi11.9.2025 05:00:00 EEST | Tiedote
Alkolukko toistuvasti päihtyneenä ajaneiden autoihin nousi tärkeimmäksi liikenneturvallisuustoimeksi tuoreessa kyselyssä. Huoli rattijuopumuksista on kasvanut kahdessa vuodessa, ja kuljettajan ajoterveys korostuu aiempaa selvemmin.
Alkolukko autoihin, ikäpoikkeuslupa pois ja automaattivalvonta Helsingin sisääntuloväylille – asiantuntijan suorat ehdotukset28.8.2025 07:30:00 EEST | Uutinen
Alkolukko kaikkiin autoihin, ikäpoikkeusluvan poisto ja automaattinen liikennevalvonta Helsingin sisääntuloteille. Näin lähes 470 kuolemaan johtanutta onnettomuutta tutkinut Marko Kelkka parantaisi liikenneturvallisuutta.
Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee26.6.2025 06:20:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.
OTI: Mikroliikennelaki parantaa turvallisuutta – seuranta alkaa18.6.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti tukee 17.6. voimaan tullutta mikroliikennelakia ja pitää sitä tärkeänä askeleena liikenneturvallisuuden parantamisessa. Lain vaikutuksia seurataan, ja OTI:n mukaan jatkossakin on syytä arvioida sääntelyn tarkentamistarpeita.
Veteen suistuneet autot: mitä tutkijalautakunnat kertovat?12.6.2025 11:50:00 EEST | Blogi
Onnettomuudet, joissa autot päätyvät veteen, ovat äärimmäisen vaarallisia, mutta niistä voi selvitä oikeilla ennaltaehkäisy- ja pelastautumistoimilla, kirjoittaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme