Esteetön hotelli toivottaa kaikki asiakkaat tervetulleiksi

Hotelliketjujen esteettömyystyöskentely on osa osa S-ryhmän vastuullisuusohjelman toimeenpanoa. Sokos Hotellit ja Radisson Blu Hotellit toimivat S-ryhmässä edelläkävijöinä entistä esteettömämmän asiointiympäristön kehittämisessä, sillä matkailualalla esteettömien tilojen tarve edustaa jo valtavirtaa. Esteettömiä palveluita tarvitsevien ryhmä on todella moninainen näkövammaisista liikuntaesteisiin ja lapsiperheistä vanhuksiin. Pelkästään EU:n vammaiskorttiin oikeutettuja henkilöitä on Suomessa noin 300 000. Hyvät, esteettömät tilat tarjoavat myös uutta liiketaloudellista potentiaalia hotelli- ja ravintolayrityksille.
Entistä esteettömämmän hotelliympäristön työstämisessä SOK Matkailu- ja ravitsemistoimialan ketjuohjaus käytti apuna vammaisjärjestöjen asiantuntijoita sekä Avaavan esteettömyyskonsultteja
Hotellien henkilökunta kartoitti – paras palaute tulee asiakkailta
Esteettömyyskartoitus tehtiin hotelleissa itsearviointina 10-kohtaisen asiakaspolkukriteeristön mukaan. Kartoituksessa tarkasteltiin hotelliasiakkaan vierailua kokonaisuudessaan aina varaamisesta uloskirjautumiseen. Hotellien henkilökunta perehtyi muun muassa opasteisiin, hotellihuoneiden varusteluun, sujuvaan kulkemiseen sekä näkö- ja kuuloympäristöön.
Mitä kartoituksessa selvisi Original Sokos Hotel Presidentin osalta, hotellinjohtaja Hannele Laurila?
”Meillä esteettömyyteen liittyvät perusasiat saatiin hyvin ajan tasalle hotellin 2018 valmistuneessa uudistuksessa. Esteettömyyskartoituksessa tuli kuitenkin esiin kehityskohteita, joita emme olleet osanneet ajatella”, Laurila toteaa. ”Esimerkiksi ovisilmät ovat edelleen pyörätuolillaliikkuvilleliian korkealla. Monet ongelmakohdat olemme saaneet kuntoon pienillä korjausliikkeillä, muun muassa hankkimalla uusia apuvälineitä. Puiseen vastaanottotiskiin asennettiin kauniit tapit, joiden varaan kainalosauvat tai kävelykepin voi laskea. Sisäänkäynnin punainen matto sijoitettiin uudelleen niin, että sen suunta ohjaa näkövammaisia vastaanottoa kohti. Kartoitus oli todella hyödyllinen mutta parhaat vinkit meille ovat kuitenkin tulleet asiakaspalautteiden kautta.”
Mikä on tilanne Sokos Hotelleissa ketjutasolla, konseptipäällikkö Janina Nurmela SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta?
”Hotelleissamme perusasiat ovat hyvin hoidossa. Esteettömissä hotellihuoneissa on pääosin mitoitusten mukaiset kylpyhuoneet, kynnyksettömät ovet ja apuvälineitä tarjolla. Kartoituksissa tuli esiin monia, melko pienillä muutoksilla korjattavia asioita, joilla kuitenkin
on iso merkitys asiakkaan hotellikokemukseen. Epäkohtia voidaan korjata viestinnällä, kuulosilmukoilla, kalusteiden paikkaa vaihtamalla ja asiakaspalvelua kehittämällä. Suurimmat haasteet liittyvät tällä hetkellä osan käyttäjistä näkökulmasta katsottuna sähköiseen asiointiin ja opasteisiin”, Nurmela kertoo.
”Palvelun merkitys korostuu esteettömässä hotellikokemuksessa. Erityisryhmiin kuuluvien tarpeet ovat niin moninaiset, että on mahdotonta ennakoida kaikkea. Asiakaspalvelijan tulee kyetä ratkaisemaan jokainen palvelutilanne siten, että asiakkaamme tulevat huomioiduksi yksilöinä. Tähän tulemme jatkossa keskittymään entistä enemmän muun muassa henkilökuntaa valmentamalla.”
Kartoituksen jälkeen kehitystyö yhä esteettömämmän hotelliympäristön saavuttamiseksi jatkuu Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu Hotelleissa. Uudet standardit ovat valmiina vuoden 2019 loppuun mennessä.
”Nyt haluan kannustaa asiakkaitamme kertomaan aktiivisesti käyttäjäkokemuksistaan ja antamaan vinkkejä kehitystyöhömme”, Nurmela kehottaa. ”Palautetta voi antaa suoraan hotelleissa.”
- - - -
Ympäristöministeriön uusi asetus rakennusten esteettömyydestä tuli voimaan vuoden 2018 alusta. Sen mukaan uusien hotellien hotellihuoneista 5 % on oltava esteettömiä huoneita. Pienissä boutique-hotellissa, jossa on vain muutamia huoneita, vähintään yhden hotellihuoneen on oltava esteetön. Esteettömissä huoneissa on oltava aina normaalia väljempi wc- ja pesutila, ja puolet näistä wc- ja pesutiloista on varustettava apuvälineillä, kuten wc-istuinten käsituilla ja tukikaiteilla. Muut huoneet on tarvittaessa varustettava tällaisiksi. Hotellialalla ei Suomessa ole käytössä yhtenäisiä esteettömyys-standardeja.
Yhteyshenkilöt
Janina Nurmela, konseptipäällikkö, Sokos Hotels, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 010 76 82878, janina.nurmela@sok.fi
Mika Riuttanen, Brand Manager, Suomen Radisson Blu Hotellit, puh. 050 388 3378, mika.riuttanen@radissonblu.com
Outi VitieMarkkinointijohtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
Puh:0107682733outi.vitie@sok.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Sokos Hotels on 49 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun kolme eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Original-hotellit tunnetaan sydämellisestä palvelustaan ja keskeisistä sijainneistaan, Break-hotellit tarjoavat rentouttavaa irtiottoa arjesta ja uniikkien Solo-hotellien korkea laatu näkyy niin palvelussa kuin hotellien puitteissakin.
Sokos Hotels on valittu Suomen vastuullisimmaksi ja luotetuimmaksi hotelliketjuksi useana vuonna peräkkäin. Ketjun hotelleja on Suomessa, Virossa ja Venäjällä. Kaikilla Suomen ja Pietarin hotelleilla on Green Key -tunnus merkkinä ympäristön eteen tehdystä työstä.
Radisson Blu -hotelliketju kuuluu Radisson Hotel Groupiin, joka on yksi maailman nopeimmin kasvavista hotelliryhmittymistä. Ryhmään kuuluvat Radisson Blu Hotellien lisäksi Radisson Collection, Radisson, Radisson RED, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inn & Suites by Radisson sekä prizeotel-hotellit. Radisson Hotel Groupilla on toiminnassa ja rakenteilla yli 1 400 hotellia ympäri maailmaa. Radisson Blu Hotelleja on Suomessa kahdeksan, joista neljä Helsingissä sekä yksi Espoossa, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Hotellit ovat keskittyneet tarjoamaan yksilöllisiä elämyksiä, ja yhteistä niille on kansainvälisesti palkittu palvelun laatu. Kaikki Suomen hotellit ovat Green Key -sertifioituja. Radisson Hotel Group on valittu jo yhdeksänä vuonna peräkkäin maailman eettisimpien yritysten joukkoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme