Instagram-filtterillä hirvikolareita vastaan – Neste herättelee suomalaisia ennen näkemättömällä tavalla

Neste tuo Hirvivaara-nimisen filtterin Instagramiin muistuttamaan suomalaisia hirvikolarisesongista. Maailman kolmanneksi vastuullisimmaksi yritykseksi tänä vuonna nimetty Neste pyrkii teollaan vähentämään hirvikolareiden määrää. Kyseessä on tiettävästi Suomen ensimmäinen ison brändin tekemä IG-filtteri.
Filtteri muistuttaa nimensä mukaisesti hirvivaarasta: hirven pää, varoitusvärit ja ”Hidasta hämärällä” -kyltti toimivat selvänä viestinä. Tämän lisäksi kampanjan muissa materiaaleissa jaetaan käytännön vinkkejä riskien minimointiin.
”Pyrimme avaamaan keskustelun ihmisten välillä, heidän IG storyissaan”, kommentoi Tytti Stranding, Nesteen markkinointipäällikkö. ”Lisäksi haluamme antaa heille konkreettisia vinkkejä, joita he voivat omissa tarinoissaan seuraajilleen kertoa. Tärkeä muistutus tähän aikaan vuodesta on esimerkiksi se, että suurin riski hirvikolarille on tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskun jälkeen.”
Instagram avasi filtteritoiminnallisuuden kaksi kuukautta sitten julkisesti kaikkien käyttöön. Neste tarttui heti mahdollisuuteen. Kampanjan suunnitteli ja toteutti Nesteen pitkäaikainen markkinointikumppani Kurio.
”Neste on aina rohkeasti kokeilemassa uusia tapoja viestiä”, toteaa Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Tämä lienee ensimmäinen kerta, kun Suomessa nähdään brändin tekemä IG-filtteri. Etenkin liikenneturvallisuusviesteissä uudet keinot ovat tarpeen – asiat ovat kuitenkin useimmille jo tuttuja, mutta niistä pitää silti tasaisesti meitä kaikkia muistuttaa. Ja silloin yllättävä ravistelu on tarpeen.”
Suomessa sattui viime vuonna Tilastokeskuksen mukaan 1 956 hirvionnettomuutta ja toissa vuonna 1 824. Riistakeskuksen mukaan Manner-Suomen tieliikenteessä sattui vuonna 2018 kaikkinensa yli 12 000 riistaonnettomuutta. Vaarallisinta aikaa riistaonnettomuuksien osalta on marraskuu, jolloin sattui yli kuudesosa kaikista tapauksista.
Hirvivaara-filtteri:
https://www.instagram.com/a/r/?effect_id=709051572944139
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori
Creative Director, Kurio
050 530 6639
jari@kurio.fi
Tytti Stranding
Marketing Manager, Marketing & Services, Neste
050 458 5079
tytti.stranding@neste.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Tommi Opas
Toimitusjohtaja
Kurio // The Social Media Agency
+358 40 1833256
tommi@kurio.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kurio mukana merkittävässä yrityskaupassa – Bridgepoint vahvistaa omistustaan SAMY Alliancessa6.2.2025 14:59:33 EET | Tiedote
Kansainvälinen pääomasijoitusyhtiö Bridgepoint on kasvattanut omistustaan ja tullut enemmistöomistajaksi sosiaaliseen mediaan keskittyvässä markkinointikonsernissa SAMY Alliancessa, johon suomalainen Kurio kuuluu. Bridgepointin alkuperäisen 2023 tehdyn sijoituksen jälkeen SAMY on ylittänyt 100 miljoonan euron liikevaihdon ja laajentunut menestyksekkäästi yritysostojen kautta Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Bridgepointin tuella SAMY investoi jatkossa vahvemmin teknologiaansa ja laajenee uusille markkinoille.
Kurion, Caverionin ja Microsoftin kampanja neljänneksi paras viestintätyö maailmassa29.10.2024 14:49:29 EET | Tiedote
29.10.2024 WASHINGTON D.C. - - Suomen energiaviisain koulu -kampanja palkittiin neljänneksi parhaana työnä Global SABRE Awardsissa. Kyseessä on historian paras sijoitus suomalaiselle työlle tässä maailman laajimmassa viestintäalan kisassa. Kurion suunnittelema ja toteuttama kampanja tehtiin Caverionille ja kumppaneina työssä olivat myös Microsoft ja Oulun kaupunki. Yli vuoden kestäneen hankkeen tavoitteena oli auttaa koululaisia ympäri Suomen ymmärtämään rakennetun ympäristön energiaviisautta Minecraftin avulla.
Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote
Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.
Ajatteletko ennen kuin jaat? Jaa hyvää energiaa -painike pistää miettimään somekäyttäytymistä22.8.2023 09:04:12 EEST | Tiedote
Helen muuttaa internetin Jaa-painikkeet Jaa hyvää energiaa -painikkeiksi. Muutoksen tekevä selain-plugin on osa Helenin loppuvuoden isoa Hyvää energiaa jakamassa -kampanjaa. Siinä keskitytään nimensä mukaisesti positiivisen energian jakamiseen ihmiseltä ihmiselle.
Kurio panosti työntekijäkokemukseen – tulos näkyy työtyytyväisyyskyselyssä ja sairauspoissaoloissa24.7.2023 16:04:12 EEST | Tiedote
Kurio tarttui korona-aikana esiin tulleisiin haasteisiin ja uudisti strategiansa. Vuodesta 2021 alkanut työ näkyy positiivisesti hyvänä työntekijäkokemuksena, kertoo tuore työtyytyväisyyskysely.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme