Väitös 4.9.2020: Johtaminen tapahtuu muutoksessa ja vajeessa (Kovalainen)

Vajeeseen liittyvät löydökset ovat tulleet näkyviksi, kun koulujen johtamiseen on pandemian vuoksi kiinnitetty entistä enemmän huomiota ja johtamisen vaje vaikuttanut etäopetuksen onnistumiseen. Vajeen ymmärtäminen on sekä postmodernin nyky-yhteiskunnan että aikamme nopean ja prosessinomaisen muutoksen vuoksi ratkaisevaa.
Pedagoginen johtajuus saa muodon seitsemän pedagogiaan ja muutokseen orientoituneen koulutusjohtamisen teorian ja suuntauksen kautta. Johtajuuden määrittämisen tueksi Kovalainen on koonnut neljä pedagogisesti johdettua oppivaa yhteisöä kuvaavaa teoreettista perusolettamusta. Nämä oppimista, oppivan yhteisön ydinarvoja ja perusperiaatteita sekä muutosta kuvaavat aksioomat ohjaavat myös vajeen etsimistä. Vaje löytyy 14:sta järjestelmä- ja systeemitason muutoksen 2000-luvun alussa kokeneen yhtenäiskoulun rehtorin johtajuuspuheesta.
Tutkimuksen mukaan pedagoginen johtajuus toteutuu moniammatillisessa oppivassa yhteisössä, jonka toiminta on vastuullista, yhteisöllistä ja yhteiseen moraaliseen visioon pohjautuvaa. Yhteisöllisyys edellyttää luottamukseen perustuvaa toimintakulttuuria, jossa vastavuoroisen keskustelun avulla saavutetaan yhteinen ymmärrys siitä mitä tapahtuu ja kuinka toimitaan. Muutoksen toteutuminen edellyttää sitoutumista ja muutoksen pysyvyys ajattelun muuttumista. Oppivassa yhteisössä myös vajeen tunnistamisvelvoite on yhteisöllistä. Huomaamaton vaje ruokkii itseään.
Tutkimuksen mukaan perusolettamusten tasolla piilotteleva vaje on vaikeasti havaittavissa. Johtaminen, muutos ja vaje ovat sidoksissa toisiinsa. Eri aikoina, paikoissa, tilanteissa ja toimissa ne ilmenevät myös eri tavoin. Lisäksi yhteiskunnan rahoittamana instituutiona koulu on sidottu monen tason poliittisiin päätöksiin ja niiden ajamiin muutoksiin, mikä antaa vajeelle kiitollisen kasvualustan. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että pedagoginen johtajuus sisältää arvoja ja periaatteita, joiden avulla muutoksessa ja vajeessa johtaminen on mahdollista.
YTK Marja Terttu Kovalaisen aikuiskasvatuksen väitöskirjan "Pedagoginen johtajuus ja sen vaje yleissivistävän perusopetuksen järjestelmä- ja systeemitason muutoksessa " tarkastustilaisuus pidetään 4.9.2020 klo 12 alkaen verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä professori Michael Uljens (Åbo Akademi) ja kustoksena professori Aini-Kristiina Jäppinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Yleisö voi seurata väitöstä verkkovälitteisenä osoitteesta: https://r.jyu.fi/dissertation-kovalainen-040920
Julkaisutiedot
Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 257, 228 s., Jyväskylä 2020, ISBN 978-951-39-8243-0 (PDF) ISSN 2489-9003
Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8243-0
Taustatietoja
Marja Terttu Kovalainen (os. Korhonen) on valmistunut yhteiskuntatieteiden kandidaatiksi (ylempi korkeakoulututkinto) vuonna 1976 ja suorittanut luokanopettajan tutkinnon vuonna 1977 Jyväskylän yliopistossa. Johtamista Kovalainen on opiskellut muun muassa Jyväskylän yliopiston koulutusjohtamisen instituutissa.
Suurimman osan työurastaan hän on toiminut luokanopettajana sekä historian-, yhteiskuntaopin ja taloustiedon vanhempana lehtorina Outokummussa. Koulutusjohtamisen kokemusta on karttunut alakoulun rehtorin sekä pedagogisen koulutoimenjohtajan ja vs. sivistysjohtajan tehtävistä. Liike-elämään Kovalainen on tutustunut toimiessaan pankkitoimihenkilönä Jyväskylässä ja Zugissa (Sveitsi).
Lisätietoja:
Marja Terttu Kovalainen, +358440559250, terttukovalainen@hotmail.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.
Uudet professorit esittäytyivät juhlaluennoilla 7.5.20257.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudet professorit esittäytyivät keskiviikkona 7.5.2025. Juhlaluentonsa pitivät taloustieteen professori Mika Haapanen, kognitiivisen neurotieteen professori Piia Astikainen, kansainvälisen kehitystutkimuksen professori Tiina Kontinen sekä aivojen kehityksen professori Jan Kujala.
Tuoretta professoria Miriam Nokiaa kiehtoo muistin hermostollinen perusta7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on nimittänyt Miriam Nokian psykologian professorin tehtävään. Professuurin erityisalana on käyttäytymisen muutoksen taustalla olevat, erityisesti keskus- ja autonomisen hermoston perusmekanismit.
Sivistys puhututtaa Jyväskylän Kesässä – puheohjelma on julkaistu7.5.2025 08:37:38 EEST | Tiedote
Vuonna 2025, Jyväskylän Kesän 70-vuotisjuhlavuonna, teemana on sivistys. Tämän vuoden puheohjelmassa käsitellään asiantuntijoiden siivittämänä polarisoituvaa ja polarisoitunutta sivistystä, sivistyneen keskustelun tuomaa vapautta ja vastuuta, ylikuluttamisen syitä ja seurauksia, sekä Suomen sivistyspääoman tilannetta.
Tutkijat ovat askeleen lähempänä antineutriinon massan ymmärtämistä6.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Neutriinot ja antineutriinot ovat alkeishiukkasia, joilla on pieni mutta toistaiseksi vielä tuntematon massa. Jyväskylän yliopiston kiihdytinlaboratoriossa tehdyt erittäin tarkat atomimassamittaukset paljastivat, että hopea-110-isotoopin isomeeristä tilaa voitaisiin tulevaisuudessa käyttää elektronin antineutriinon massan määrittämiseen. Tulos on merkittävä askel matkalla tulevaisuuden antineutriinomittauksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme