Musiikillisia muunnelmia – steinerkasvatus ja perusopetus kohtaavat musiikin opetuksessa

Tutkimukseen sisältyvät kolme artikkelia lähestyvät teemaa eri näkökulmista. Ensimmäinen käsittelee kolmen suomalaisen steinerkoulun 8. luokkatason oppilaiden arvioita ja näkemyksiä sekä musiikinopetuksesta että sen tarpeesta oppiaineena. Havaitaan, että steinerkoulujen oppilaat suhtautuvat musiikin opetukseen hyvin positiivisesti. Musiikin opetus on oppilaiden näkemyksen mukaan tarpeellista kaikilla vuosiluokilla läpi koko kouluajan.
Toinen artikkeli tarkastelee opetussuunnitelmassa keskeisen menetelmän, improvisaatioon, ja workshop-tyyppisen toiminnan kokemuksia opettajan näkökulmasta. Havaitaan improvisaation toimivan oppimisprosessia rohkaisevana ja opiskelijan musiikkisuhdetta edistävänä tekijänä. Kokemukset voivat jopa johtaa uuden musiikillisen harrastuksen aloittamiseen. Workshop koetaan vahvasti positiivisena työskentelyalustana ja se rohkaisee opiskelijoita toimimaan ryhmässä, joka koostuu musiikillisilta taidoiltaan eri vaiheissa olevista opiskelijoista.
Kolmannessa tutkimukseen sisältyvässä artikkelissa lähestytään erään suomalaisen peruskoulun 8. luokkatason oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia musiikin opetuksesta ja sen tarpeellisuudesta. Lisäksi tarkastellaan opetussuunnitelman perusteiden 2014 edellyttämän oppilaan yksilöllisemmän, henkilökohtaiset ominaisuudet ja vahvuudet huomioivan opetuksen lähestymistavan vaikutusta musiikin opetukseen oppilaan kokemuksena.
Tietyistä eroavuuksista huolimatta perusopetuksen ja steinerpedagogiikan opetusmenetelmät näyttävät lähentyvän vähitellen toisiaan. Valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ovatkin osittain siirtyneet toteuttamaan samantyyppisiä lähestymistapoja, joita steinerkouluissa on toteutettu jo aiemmin.
— Steinerkoulujen yhteisölliset työskentelymenetelmät ovat kehittyneet vuosien varrella osana yhä jatkuvaa soveltamista ja tutkimusta. Esitänkin väitöstutkimuksessani suomalaisen perusopetuksen rakenteen ja käytettävien opetusmenetelmien tarkistamista ja kehittämistä kokonaisvaltaisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi toiminnaksi, josta steinerpedagogiikan sovellukset ovat tässä tutkimuksessa esimerkkinä, Honkonen toteaa.
FM Jyrki Honkosen musiikkikasvatuksen väitöskirjakäsikirjoituksen "Variations on the Idea of Learning – Benchmarking the Interface Between Finnish Primary School and Waldorf School Music Education" tarkastustilaisuus pidetään 4.9.2021 klo 12 alkaen verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä toimii yliopistonlehtori, FT Jan-Erik Mansikka (Helsingin yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Suvi Saarikallio (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Yleisö voi seurata tilaisuutta verkosta, osoite on https://r.jyu.fi/dissertation-honkonen-040921.
Kustoksen puhelinnumero, johon yleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä, on 050 536 1900.
Julkaisu on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8807-4
Jyrki Honkonen on Nokialla asuva musiikkipedagogi, muusikko ja tutkija. Honkonen on työskennellyt freelance-muusikkona. Hän on toiminut sekä steinerkoulun että peruskoulun ja lukion aineenopettajana ja lisäksi kuoronjohtajana.
Lisätietoa:
Jyrki Honkonen: +358 45 1077979, jyrkijhonkonen@me.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkijat ovat askeleen lähempänä antineutriinon massan ymmärtämistä6.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Neutriinot ja antineutriinot ovat alkeishiukkasia, joilla on pieni mutta toistaiseksi vielä tuntematon massa. Jyväskylän yliopiston kiihdytinlaboratoriossa tehdyt erittäin tarkat atomimassamittaukset paljastivat, että hopea-110-isotoopin isomeeristä tilaa voitaisiin tulevaisuudessa käyttää elektronin antineutriinon massan määrittämiseen. Tulos on merkittävä askel matkalla tulevaisuuden antineutriinomittauksiin.
Väitös: Kielitaidon testaamisen tulisi mitata ymmärrettävyyttä, ei äidinkielisyyttä2.5.2025 12:55:04 EEST | Tiedote
MA Sheryl Cooke tutki väitöstutkimuksessaan, miten englannin kielen maailmanlaajuinen käyttö lingua francana haastaa perinteiset tavat testata kielitaitoa. Hänen mukaansa kielitaidon arvioinnissa tulisi painottaa vähemmän äidinkielenään puhuvien normien mukaista ilmaisua ja enemmän viestinnän toimivuutta kansainvälisissä, todellisissa vuorovaikutustilanteissa.
Mikä tekee kodista kodin? Tuore filosofian väitöskirja tutkii kodin merkityksellisyyttä kokemuksena29.4.2025 13:43:17 EEST | Tiedote
Mikä saa kodin tuntumaan kodilta? Miksi taas kaikki asuinpaikat eivät tunnu kodilta? YTM Olli-Pekka Paanasen väitöstutkimus tarkastelee, miten kokemus kodista rakentuu, millainen on kodin ja asumisen välinen suhde ja miten tunnesiteet kotia kohtaan rakentuvat.
Perinnöllinen lihasvoima pienentää riskiä kuolla sydän- ja verisuonitauteihin29.4.2025 10:26:45 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa toteutetussa tutkimuksessa havaittiin, että miehillä, joilla oli parempaa lihasvoimaa tukeva geeniperimä, oli matalampi riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin. Tämä yhteys oli riippumaton aikuisiän vapaa-ajan fyysisen aktiivisuuden määrästä ja muista elämäntapoihin liittyvistä tekijöistä.
Väitöstutkimus paljastaa Raamatun kymmenen käskyn roolin yhteiskunnan muodostumisessa klassikkoteoksen valossa25.4.2025 10:39:50 EEST | Tiedote
Mikä tekee yhteiskunnastamme mahdollisen? YTM Jukka Ruokanen selvitti väitöskirjassaan, millaiset tekijät tukevat sosiaalisuuden, yhteisöjen ja yhteiskunnan olemassaoloa saksalaisen politiisen filosofin ja oikeusoppineen Johannes Althusiuksen teoksessa Politica Methodice Digesta. Althusiuksen mukaan yhteiskunta ei synny vain ihmisten toiminnan tai luonnollisten syiden seurauksena – myös Jumalan toimet, kuten kymmenen käskyä, ovat olennaisia yhteiselomme aikaansaamiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme