Jyväskylän yliopistoJyväskylän yliopisto

Uusi työyhteisövalmennus tukee opettajien hyvinvointia ja resilienssiä

Jaa
Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteen asiantuntijat ovat kehittäneet uuden työyhteisökoulutuksen opetus- ja kasvatusalalle. Opettajien työhyvinvoinnilla on merkittäviä vaikutuksia myös oppilaiden hyvinvointiin ja oppimistuloksiin. Koulutusta myy Edita Publishing Oy.
Maarika Piispanen (vas.) ja Merja Meriläinen toivovat, että koulutuksen hyödyt ulottuisivat myös oppilaille
Maarika Piispanen (vas.) ja Merja Meriläinen toivovat, että koulutuksen hyödyt ulottuisivat myös oppilaille

Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteen yliopistonlehtori FT, KM Merja Meriläinen ja yliopistonopettaja KT Maarika Piispanen suunnittelivat innovatiivisen valmennuksen, joka tukee opettajien hyvinvointia ja resilienssiä. 

Minun vuoroni loistaa on joustava täydennyskoulutus kaikille työyhteisöille, jotka toimivat opetuksen ja kasvatuksen parissa. 

Koulutuksesta hyötyä koko yhteisölle

Koulutuksessa keskitytään positiivisen psykologian ja ratkaisukeskeisyyden viitekehyksissä tukemaan opettajien hyvinvointia ja resilienssiä, jotka puolestaan lisäävät opettajan voimavaroja ja tietoisuutta tukea oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja työhyvinvointia koko työyhteisössä.

"Minun vuoroni loistaa -koulutusohjelma on pitkäkestoinen prosessivalmennus koko työyhteisölle, ja se ajoittuu noin yhdelle lukuvuodelle", kertoo Meriläinen.

Sekä hän että Piispanen ovat opettajankouluttajia ja toimivat myös tunnetyöskentelyyn erikoistuneina terapeutteina ja työnohjaajina. Meriläiselle ja Piispaselle koulumaailma on tuttu myös erityisopetuksen näkökulmasta, ja vuodet opettajina perusopetuksessa sekä opettajien työnohjaajina vahvistavat tämän päivän koulumaailman tuntemusta. Molemmilla heillä on myös ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmentajan/terapeutin pätevyys.

Tämän työyhteisökoulutuksen avulla ja aikana haastetaan kasvatusalan ammattilaiset pysähtymään tuiki tärkeiden kysymysten äärelle:

Kuinka minä itse voin? Kuinka ajattelen omasta hyvinvoinnista, ja onko sillä väliä? Tunnistanko ja hyödynnänkö omia vahvuuksiani yhteisen hyvän rakentamisessa?

Koulutuksen keskeisenä tavoitteena on auttaa ja ohjata osallistujia tunnistamaan ja vahvistamaan olemassa olevia henkilökohtaisia voimavaroja. Kun omat voimavarat tunnistaa, lisääntyy kyky nähdä hyvä omassa työssä ja tuoda hyvää myös omalle työpaikalle ja työyhteisöön. Sitä kuvaa koulutuksen nimikin: ”Minun vuoroni loistaa” tarkoittaa toivetta, että jokainen oppisi näkemään sekä omat että kollegan parhaat puolet. Sekä itseä että toisia täytyy katsoa oikeanlaisin silmin, ei arvostelevasti vaan arvostavasti.

Koulutuksissa käytettävät menetelmät ja opiskeltavat asiat ovat myös suoraan siirrettävissä luokkiin: Koska koulutus on suunnattu kasvatuksen ja opetuksen kentällä toimiville työyhteisölle, on tavoitteena myös, että se hyvä, mitä osallistujat oppivat arvostamaan itsessään ja toisissaan, välittyisi myös osaksi oppilaiden, lasten ja nuorten arkea. Jokainen voisi myös omassa työssään auttaa lapsia ja nuoria näkemään vahvuutensa ja voimavaransa – saada heidätkin loistamaan.

Uusi opettajien täydennyskoulutuksen malli

Minun vuoroni loistaa -työyhteisökoulutus hyödyntää ubiikin oppimisen ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Koulutusmalli osallistaa ja aktivoi osallistujia kiinnittämään huomiota ja edistämään niin omaa kuin työyhteisön hyvinvointia. Toteutuksessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia ajasta ja paikasta riippumattoman verkko-oppimisen keinoja.

"Olemme ylpeitä tästä kehittämästämme ubiikista rakenteesta, koska se mahdollistaa osaamisen syventämisen, jakamisen ja yhteisöllisen oppimisen myös itse koulutuksen ulkopuolella monilla eri tavoilla. Suunnittelussa hyödynsimme vahvaa pedagogista oppimisympäristöosaamistamme", kuvailee Maarika Piispanen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

FT, KM Merja Meriläinen, työnohjaaja (STOry) merja.k.merilainen@jyu.fi +358 40 7518 036
KT Maarika Piispanen, työnohjaaja (STOry) maarika.m.piispanen@jyu.fi +358 40 8054 426

Kuvat

Maarika Piispanen (vas.) ja Merja Meriläinen toivovat, että koulutuksen hyödyt ulottuisivat myös oppilaille
Maarika Piispanen (vas.) ja Merja Meriläinen toivovat, että koulutuksen hyödyt ulottuisivat myös oppilaille
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Liikuntatutkimuksen akatemiaohjelmasta lähes 2 miljoonaa Jyväskylän yliopistoon21.5.2025 13:30:00 EEST | Tiedote

Suomen Akatemia on myöntänyt Jyväskylän yliopiston tutkijoille yhteensä lähes 2 miljoonan rahoituksen Liikuntatutkimuksen akatemiaohjelmasta (ACTIVE). Rahoituksen saivat Enni-Maria Hietavala ja Mikko Huhtiniemi liikuntatieteellisestä tiedekunnasta, Geoffrey Luck humanistis-yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta sekä Pekka Mertala kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta.

Väitös: Kauppakorkeakoulujen kestävyysopetusta on mahdollista vahvistaa käytännön oppimisen ja sektorirajat ylittävän yhteistyön kautta21.5.2025 08:37:08 EEST | Tiedote

KTM Maija Lähteenkorvan Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemä väitöskirjatutkimus tarkastelee, miten kestävyysopetusta kauppakorkeakouluissa voidaan vahvistaa käytäntöön perustuvan opetuksen ja sektorirajat ylittävän yhteistyön avulla. Tutkimus osoittaa, että käytännönläheinen oppiminen ja yhteistyö vaihtoehtoisten organisoitumistapojen kanssa voivat avata uusia mahdollisuuksia opetuksen uudistamiseen ja kestävyyden vahvistamiseen.

Auta pelastamaan raakut sukupuutolta - lahjoita Jyväskylän yliopiston raakkututkimukseen20.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Raakku on erittäin uhanalainen, vaativa ja herkkä laji, joka selviää vain sorapohjaisissa vesissä, joissa vesi virtaa kirkkaana ja hapekkaana. Raakkuja elää vielä monissa joissa, mutta vain harvassa niistä syntyneet poikaset jäävät eloon. Raakkujen toukat kiinnittyvät lohikalojen kiduksiin, ja seuraavana kesänä nuoret simpukat kaivautuvat jokiuomiin ruokailemaan ja kasvamaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye