Uusia jäseniä Tradekan hallitukseen – Heinäluoma jatkaa puheenjohtajana

Osuuskunta Tradekan edustajisto kokoontui kuusivuotiskautensa ensimmäiseen varsinaiseen kokoukseen torstaina 28.4.

Edustajiston kokouksessa tehtiin henkilövalintoja osuuskunnan hallitukseen ja hallituksen uusiksi jäseniksi valittiin kansanedustaja Niina Malm Imatralta, kansanedustaja Jari Myllykoski Nakkilasta, kansanedustaja ja lähihoitaja Aino-Kaisa Pekonen Riihimäeltä, yliopistotutkija ja pääluottamusihminen Sinikka Torkkola Tampereelta, sairaanhoitaja ja työväenyhdistyksen puheenjohtaja Rauno Vesivalo Porista sekä kansanedustaja ja sairaanhoitaja Tuula Väätäinen Kuopiosta. Henkilöstön edustajat hallituksessa ovat pääluottamushenkilö Marjo Haikonen Restelistä ja avainasiakaspäällikkö, työsuojeluvaltuutettu Ville Suominen ONNIsta.

Järjestäytymiskokouksessaan hallitus päätti, että Osuuskunta Tradekan hallituksen puheenjohtajana jatkaa europarlamentaarikko Eero Heinäluoma. Varapuheenjohtajina jatkavat erityisasiantuntija Miia Nahkuri Riihimäeltä ja rehtori Mikko Raudaskoski Oulusta.

“Uuden edustajiston ja hallituksen kanssa jatkamme työtä sen eteen, että omistajaosuuskunta Tradeka vaikuttaa tulevaisuudessakin omistamisellaan suomalaiseen talouselämään ja yhteiskuntaan”, sanoo Heinäluoma.

Vastuu ja kestävyys tärkeitä teemoja tulevalle edustajistokaudelle

Edustajisto päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että Tradekan tuotto-osuuksien merkitsijöille maksetaan vuodelta 2021 tavoitteen mukainen 3,5 % korko.

Voitonjakolupauksensa mukaan Tradeka yhdessä Tradekan säätiön kanssa palauttaa liiketoiminnan tuloksesta vähintään 10 % takaisin yhteiskuntaan. Edellisellä edustajistokaudella lahjoitettiin 16,9 miljoonaa euroa. Edustajiston kokous vahvisti ylijäämän käytön; päätöksen myötä yleishyödyllisiin tarkoituksiin lahjoitetaan kuluvana vuonna enintään 600 000 euroa. Lisäksi Tradeka lahjoitti Ukrainan sodassa kärsiville 100 000 euroa, lahjoitus ohjattiin SPR:n katastrofirahastoon.

Lahjoitusten lisäksi vastuullisuuden kaikki osa-alueet näkyvät konsernin liiketoiminnan arjessa ja päätöksenteossa. Tulevalla edustajistokaudella Tradeka esimerkiksi valmistautuu ottamaan käyttöön EU:n yritysvastuusääntelyn vaatimukset jo ennen lainsäädännön voimaantuloa.

Haasteellinen alkuvuosi liike- ja sijoitustoiminnalle

Alkuvuosi oli osuuskuntakonsernille haasteellinen sekä Ukrainan sodan että koronan takia. Ukrainan tilanne vaikutti erityisesti Tradeka-sijoituksen sijoitustoimintaan ja painoi sen 1,6 % pakkaselle ensimmäisellä neljänneksellä. Erityisesti Restelin toimintaan vaikutti alkuvuoden voimassa olleet koronarajoitukset. Lisäksi korona aiheutti kaikissa konsernin yhtiöissä mittavan määrän sairausolopoissaoloja ja muiden kulujen kasvua.

Konsernin ensimmäisen kvartaalin liikevaihto oli 170 miljoonaa euroa, jossa kasvua vuoden takaiseen 49 miljoonaa euroa. Ensimmäisen kvartaalin käyttökate oli 5,8 miljoonaa euroa, joka on 3 miljoonaa euroa edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa parempi.

“Ukrainan sota, kasvava globaali epävarmuus, kiihtyvä inflaatio ja kiristyvä rahapolitiikka varjostavat sijoitusmarkkinoita loppuvuonnakin. Konsernin muun liiketoiminnan arvioimme sen sijaan kehittyvän suotuisammin ja merkittävästi viime vuotta paremmin. Erityisesti koronarajoitusten päättyminen on kirkastunut ravintolatoiminnan näkymiä”, sanoo Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Osuuskunta Tradeka on noin 200 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillisemmän markkinatalouden toteuttaminen käytännössä. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy, jonka omistukset on jaettu neljään kategoriaan: Omista ja kehitä, Sijoita ja turvaa, Luo uutta sekä Malta ja toteuta.

Yhtiö omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys Med Group Oy:n, katsastus- ja rekisteröintipalveluja tarjoavan A-Katsastus Groupin sekä sijoitustoimintaa harjoittavan Tradeka-sijoitus Oy:n. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 567 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä kokoaikaisiksi muutettuna 4 157.