Energiakaupungit ry

Energiakaupungit | Aku Aarva: Budjettiriihestä määräaikaisia päätöksiä energiakriisiä helpottamaan

Hallituksen viimeinen budjettiriihi päättyi 1.9.2022 odotettuihin uutisiin määräaikaisista toimenpiteistä, joilla hallitus pyrkii helpottamaan energian hintakehityksen aiheuttamia ongelmia erityisesti pienituloisille kotitalouksille. Energiakaupungit pitää hallituksen päätöksiä pääosin oikein kohdistettuina ja arvioi, etteivät pahimmat pelot markkinoihin puuttumisesta toteutuneet. Akuutin kriisin takia budjettiriihessä tehdyt määräaikaiset päätökset tuovat helpotusta apua eniten tarvitseville. Samaan aikaan on tärkeää varmistaa, etteivät nyt tehdyt tai tulevat päätökset heikennä kaupunkienergiayhtiöiden kykyä jatkaa välttämättömiä tulevaisuusinvestointeja.

"Hallituskaudelle on osunut jo kolme merkittävää kriisiä: koronapandemia, Venäjän sota ja viimeisimpänä energiakriisi. On perusteltua, että pienituloisille kohdistetaan tässä poikkeustilanteessa tukitoimia, jotka määräaikaisina ja tarkasti kohdennettuina tuovat helpotusta arkeen. On kuitenkin muistettava, ettei mikään ole ikuista - ei edes käynnissä oleva energiakriisi, jonka pystymme ylittämään vain yhteistyöllä. Siksi markkinoiden toimintaan pitkään vaikuttavat ja ennakoimattomat poliittiset päätökset eivät olleet tässä tilanteessa perusteltuja.

Hallituksen budjettiriihipäätösten ja yleisen markkinatilanteen ohella myös kysyntäjoustolla on suuri merkitys tulevan talven kylmimpinä viikkoina ja kuukausina erityisesti väkirikkaissa kaupungeissa", toteaa Energiakaupungit ry:n toiminnanjohtaja Aku Aarva.

Energiakaupungit pitää hyvänä, että hallitus edistää energiakriisiin liittyviä toimenpiteitä juuri EU-tasolla. Epävakaassa markkinatilanteessa kansallisten päätösten seuraukset olisivat voineet olla arvaamattomia ja aiheuttaa uusia ongelmia esimerkiksi sähkön riittävyyteen.

"Kriisi ei ole kotimaista alkuperää vaan Putinin sodasta johtuva poikkeustilanne, johon pystytään vastaamaan parhaiten yhteisesti EU-tasolla sovituilla toimenpiteillä. On myös tärkeää, että suurista tavoitteista, kuten ilmastonmuutoksen torjunnasta ja energiasiirtymästä, pidetään poikkeusaikoinakin kiinni, jotta energia-alan investoinnit eivät hyydy.

Kaupunkienergiayhtiöiden viimeisten vuosikymmenten aikana tekemät laajamittaiset investoinnit puhtaaseen ja toimitusvarmaan energiaan ovat pehmentäneet kriisiä Suomessa. Kaupunkien ja koko maan elinvoiman sekä vihreän siirtymän kannalta kriittisten investointien määrää voidaan kasvattaa ja kriisi lopulta ylittää, jos energiayhtiöiden investointikyvystä huolehditaan tekemällä harkittuja päätöksiä", painottaa toiminnanjohtaja Aku Aarva.

Hallituksen pyrkimys tilanteen vakauttamiseen ja tukea tarvitsevien tilanteen helpottamiseen ansaitsee kiitoksen. Toisaalta Energiakaupunkien näkökulmasta budjettiriihen keskeiseksi avoimeksi kysymykseksi jäi niin kutsuttujen windfall-voittojen verotuksen selvittäminen, jonka tarkemmasta aikataulusta, kohdistumisesta ja muista yksityiskohdista ei vielä saatu selkoa.

Lisätietoja:

Aku Aarva, toiminnanjohtaja, Energiakaupungit ry
aku.aarva@energiakaupungit.fi

Aku AarvatoiminnanjohtajaEnergiakaupungit ry

Toiminnanjohtaja Aku Aarvan päätehtävä on käyttää ääntä kaupunkienergiayhtiöiden puolesta yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Puh:+358414326510aku.aarva@energiakaupungit.fi

Energiakaupungit ry
00130 HELSINKI

Energiakaupungit ry on 13 kaupunkienergiayhtiön sanansaattaja valtakunnallisesti ja EU-tasolla. Edistämme avointa ja läpinäkyvää kilpailua, joka tarjoaa kuluttajille kustannustehokkaimmat ja ympäristöystävällisimmät energiaratkaisut. Toimimme energiamurroksen ytimessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Energiakaupungit ry

Selvitys: Kaukolämpö on avain energiasiirtymässä - järjestelmän rapistuminen tulisi yhteiskunnalle hyvin kalliiksi25.10.2022 14:45:00 EEST | Tiedote

Suomalainen kaukolämpöjärjestelmä osoittautuu AFRYn tuoreen selvityksen mukaan yhteiskunnan kannalta halvimmaksi ja tehokkaimmaksi keinoksi yhdistää erilaisia energiavirtoja ja edistää siirtymistä hiilineutraaliin yhteiskuntaan kaupunkien lämmityksessä. Vaihtelevan sähköntuotannon lisääntymisen aiheuttamat haasteet voidaan sektorikytkennän mahdollistavalla kaukolämmöllä ylittää tavoin, joihin ei muiden lämmitysjärjestelmien kautta päästä. Kaukolämpöjärjestelmän roolin pienentyminen tietoisen politiikan ja kilpailua vääristävien tukimuotojen seurauksena puolestaan tulisi kalliiksi yhteiskunnalle ja kuluttajille.

Kannanotto: Energiakaupungit esittää säätösähkön hintakaton korotuksen siirtämistä talven yli sekä fyysisen sähkökaupan vakuusvaateiden pikaista uudistamista14.10.2022 12:48:55 EEST | Tiedote

Energiakaupunkien jäsenyhtiöt ovat vastuullisina markkinatoimijoina erittäin huolestuneita säätösähkön hintakaton nostamisen vaikutuksista sähkön toimitusvarmuuteen tulevana talvena. Ääritilanteissa Energiakaupunkien jäsenyhtiöiden tasevastuun arvioitu maksimivakuusvaade 10 000 €/MWh tasesähkön viikkokeskihinnalla kohoaisi miljardeihin euroihin. Energiakaupungit pitää eSettin nykyistä vakuusmallia kohtuuttoman ylimitoitettuna ja toivoo sen pikaista uudistamista markkinoiden toimivuuden varmistamiseksi.