Energiakaupungit ry

Kannanotto: Energiakaupungit esittää säätösähkön hintakaton korotuksen siirtämistä talven yli sekä fyysisen sähkökaupan vakuusvaateiden pikaista uudistamista

Jaa
Energiakaupunkien jäsenyhtiöt ovat vastuullisina markkinatoimijoina erittäin huolestuneita säätösähkön hintakaton nostamisen vaikutuksista sähkön toimitusvarmuuteen tulevana talvena. Ääritilanteissa Energiakaupunkien jäsenyhtiöiden tasevastuun arvioitu maksimivakuusvaade 10 000 €/MWh tasesähkön viikkokeskihinnalla kohoaisi miljardeihin euroihin. Energiakaupungit pitää eSettin nykyistä vakuusmallia kohtuuttoman ylimitoitettuna ja toivoo sen pikaista uudistamista markkinoiden toimivuuden varmistamiseksi.

Energiavirasto on 2.9.2022 antamallaan päätöksellä vahvistanut Fingrid Oyj:n noudatettavaksi säätösähkömarkkinoiden teknisen hintarajan +/- 10 000 €/MWh. Hintarajaa on päätöksen mukaan sovellettava viimeistään 1.11.2022 alkaen. Säätösähkön hinta vaikuttaa tasepoikkeaman hintaan ja tasevastaaville asetettaviin vakuusvaatimuksiin.

Energiakaupungit toivoo, että Energiavirasto huomioi Fingrid Oyj:n muutospyynnön ja että hintakaton korotus otettaisiin käyttöön aikaisintaan 1.4.2023.

Tämän lisäksi Energiakaupungit esittää, että fyysisen sähkökaupan vakuusvaateiden laskentaperiaatteet uudistetaan pikaisesti. Fingrid Oyj vastaa Suomen sähkötaseen sekä suomalaisten tasevastaavien sähkötaseiden selvittämisestä. Vastuun tekninen toteutus on organisoitu pohjoismaisesti eSett Oy:lle. Yhtiö on pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden tasaosuuksin omistama fyysisen sähkökaupan selvitystalo, joka selvittää ja laskuttaa tasesähkön määrät ja toimitukset tasevastaavittain kussakin maassa.

Selvitystalona eSett on tasesähkön toimituksiin liittyen maksuliikenteen solmupiste markkinaosapuolten ja kantaverkkoyhtiöiden välillä. Se myös asettaa tasevastaaville vakuusvaateen vastapuoliriskinsä hallitsemiseksi. Nykymallilla vakuuksien määrä kohoaa teoreettisessa ääritilanteessa tasolle, joiden rahoittaminen on käytännössä mahdotonta.

Nykyisen vakuusmallin perusongelma on, miten arvioida reaalimaailmassa todennäköistä suurinta mahdollista vakuusvaatimustasoa. Lisävakuusvaatimus pitää täyttää lyhyimmillään muutamissa tunneissa. Ääritilanteiden todennäköisyys on tämän hetken markkinatilanteessa aivan eri tasolla kuin vaikkapa pari vuotta sitten.

Ylimitoitetuilla vakuusvaatimuksilla voi olla markkinoiden toimivuuden ja tehokkuuden kannalta epätoivottavia vaikutuksia. Markkinoilla pysymiseksi toimijan pitäisi ääritilanteessa esimerkiksi rajoittaa oman tuotannon myyntiä tai toimituksia muille osapuolille, jotta toimitusvolyymit pienenevät tasolle, johon vakuuksien rahoituskyky riittää. Volyymien rajoittaminen pienentää markkinaosapuolen ja selvitystalon riskejä, mutta sähköjärjestelmän toimivuuden ja siten yhteiskunnan riskit kasvavat. Lisäksi on huomioitava, että rahoittajien energiasektorin rahoituslimiitit ovat jo osin ”täynnä” ja uusia takauksia ja limiittejä ei tähän tarkoitukseen yksinkertaisesti saa lisää, riippumatta yhtiön taloudellisesta tilanteesta. Isommassa kuvassa suuret vakuusvaatimukset varaavat resursseja varsinaisten erittäin tarpeellisten investointien rahoittamiseen.

Energiakaupungit esittää vakuusvaateiden laskentaperiaatteiden pikaista uudistamista ja esittää ainakin seuraavat kehitysehdotukset:

  • Osapuolet arvioidaan yksilöllisemmin vakuutta määritettäessä. Osapuolten kyky selviytyä maksuvelvoitteistaan ei riipu ainoastaan toimitusvolyymeista. Tällä arviolla voidaan asettaa painokerroin muihin vakuuskaavan parametreihin.
  • Oma tuotanto ja omistusosuudet tuotannosta huomioidaan vakuudenlaskennassa. Vakuuskaavassa oletetaan nyt, että toimija saattaa korvata kaiken tuotantonsa tasesähkön hankinnalla. Jos tuotantolaitoksia on useita, tämä ei ole todennäköistä. Vakuusvaade on nykymallilla maksimoitu yhteenlaskettu summa koko tuotannosta ja sen toimimattomuudesta, vaikka todellinen riski hajautuu useampaan tuotantoyksikköön ja mahdollistaisi oleellisesti pienemmän vakuuden.
  • Kahdenvälisten kauppojen hankinta vähennetään kiinteistä toimituksista, mikäli se liittyy mankala-yhtiöiden tuotanto-osuuksien toimitusketjuihin.
  • Tasesähkön viikon keskihinnan sijaan vakuuskaavassa käytetään tasesähkön viikon mediaanihintaa.

Helsingissä 14.10.2022

Jussi Laitinen
puheenjohtaja | Energiakaupungit
toimitusjohtaja | Tampereen sähkölaitos

Aku Aarva
toiminnanjohtaja
Energiakaupungit

Lisätietoja

Rami Vuola
hallituksen jäsen | Energiakaupungit
toimitusjohtaja | EPV Energia
rami.vuola@epv.fi
010 505 5044

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Rami VuolatoimitusjohtajaEPV Energia Oy

Rami Vuola on EPV Energian toimitusjohtaja ja Energiakaupunkien hallituksen jäsen

Puh:010 505 5044rami.vuola@epv.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Energiakaupungit ry
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

Energiakaupungit ry on 13 kaupunkienergiayhtiön sanansaattaja valtakunnallisesti ja EU-tasolla. Edistämme avointa ja läpinäkyvää kilpailua, joka tarjoaa kuluttajille kustannustehokkaimmat ja ympäristöystävällisimmät energiaratkaisut. Toimimme energiamurroksen ytimessä.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Energiakaupungit ry

Selvitys: Kaukolämpö on avain energiasiirtymässä - järjestelmän rapistuminen tulisi yhteiskunnalle hyvin kalliiksi25.10.2022 14:45:00 EEST | Tiedote

Suomalainen kaukolämpöjärjestelmä osoittautuu AFRYn tuoreen selvityksen mukaan yhteiskunnan kannalta halvimmaksi ja tehokkaimmaksi keinoksi yhdistää erilaisia energiavirtoja ja edistää siirtymistä hiilineutraaliin yhteiskuntaan kaupunkien lämmityksessä. Vaihtelevan sähköntuotannon lisääntymisen aiheuttamat haasteet voidaan sektorikytkennän mahdollistavalla kaukolämmöllä ylittää tavoin, joihin ei muiden lämmitysjärjestelmien kautta päästä. Kaukolämpöjärjestelmän roolin pienentyminen tietoisen politiikan ja kilpailua vääristävien tukimuotojen seurauksena puolestaan tulisi kalliiksi yhteiskunnalle ja kuluttajille.

Energiakaupungit | Aku Aarva: Budjettiriihestä määräaikaisia päätöksiä energiakriisiä helpottamaan1.9.2022 16:25:29 EEST | Tiedote

Hallituksen viimeinen budjettiriihi päättyi 1.9.2022 odotettuihin uutisiin määräaikaisista toimenpiteistä, joilla hallitus pyrkii helpottamaan energian hintakehityksen aiheuttamia ongelmia erityisesti pienituloisille kotitalouksille. Energiakaupungit pitää hallituksen päätöksiä pääosin oikein kohdistettuina ja arvioi, etteivät pahimmat pelot markkinoihin puuttumisesta toteutuneet. Akuutin kriisin takia budjettiriihessä tehdyt määräaikaiset päätökset tuovat helpotusta apua eniten tarvitseville. Samaan aikaan on tärkeää varmistaa, etteivät nyt tehdyt tai tulevat päätökset heikennä kaupunkienergiayhtiöiden kykyä jatkaa välttämättömiä tulevaisuusinvestointeja.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye