Opiskelijat ideoivat Joensuusta Suomen vetovoimaisinta ympärivuotista kaupunkikeskustaa, aikaa 72 tuntia

72 tunnin liikennehaasteessa haetaan monialaisia, innovatiivisia ja käyttäjälähtöisiä ratkaisuja Joensuun kaupunkikeskustan kehittämiseksi: millainen keskusta on ympärivuotisesti elävä eri elämänvaiheissa oleville asukkaille ja vierailijoille ja miten alueella voidaan tulevaisuudessa liikkua mahdollisimman kestävästi.
Kuva: Joensuun kaupunki/Lev Karavanov

Tänään käynnistyneessä 72 tunnin liikennehaasteessa joukko opiskelijoita kisaa parhaista ideoista ja ratkaisuista, joiden avulla Joensuusta lähdetään rakentamaan Suomen vetovoimaisinta ympärivuotista kaupunkikeskustaa.

‒ Olemme mukana järjestämässä kilpailua, koska haluamme aidosti uusia ja innovatiivisia ideoita kaupunkikeskustamme kehittämiseen. Tunnelmat ovat innostuneen odottavat. Toivon, että opiskelijat pystyvät tuottamaan sellaisia täysin uusia juttuja, joita perustehtävässä mukana olevat eivät olisi keksineetkään, sanoo Joensuun kaupunkiympäristöjohtaja Ari Varonen.

– Joensuun asukkaista suuri osa on opiskelijoita ja olemme todellinen opiskelijakaupunki. Olisi tärkeää, että kaupungista myös tulee opiskelijoiden tuottamien ideoiden näköinen. Ehkä me myös pystymme paremmin vastaamaan tulevaisuuden kaupungin odotuksiin, kun ideat ovat tulleet nuorilta.

Opiskelijoiden päätehtävänä on pohtia, millainen on Suomen vetovoimaisin ympärivuotinen kaupunkikeskusta ja sen kestävä saavutettavuus vuonna 2040.

Opiskelijoiden tulee käsitellä ratkaisuissaan muun muassa sitä, millainen keskusta on ympäri vuoden elävä ja houkutteleva kaikenikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville asukkaille ja vierailijoille ja millaisilla ratkaisuilla Joensuun keskusta erottuu muista suomalaisista kaupungeista ja tuo esiin paikallisuutta. Samalla haetaan uusia ideoita siihen, miten keskustan saavutettavuutta voidaan parantaa kestävästi ja millaiset ratkaisut tekevät kestävästä liikkumisesta houkuttelevimman tavan kulkea keskustaan ja keskustassa.

‒ Tehtävänanto antaa paljon vapauksia ideointiin ja aivan uudenlaisiin ratkaisuihin. Samalla opiskelijat pääsevät tutustumaan oikeaan projektityöskentelyyn ja verkottumaan oppilaitosten, yritysmaailman ja alan päättäjätahojen välillä, sanoo liikennejärjestelmän asiantuntija Jyri Mustonen Väylävirastosta.

‒ Liikennehaaste täyttää jo kahdeksan vuotta. Aiemmat kisat ovat tuoneet alalle monia uusia osaajia, ja kilpailutyöt ovat tarjonneet uusia innovaatioita kaikille isäntäkaupungeille. Olemme tuoneet haasteeseen joka vuosi uusia elementtejä, joiden avulla haluamme lisätä opiskelijoiden ymmärrystä kaupunki- ja liikennesuunnittelun kokonaisvaltaisuudesta ja innostaa osallistujia entistä rohkeampiin kilpailutöihin. Odotan innolla kuulevani lisää näistä ratkaisuista haasteen päättyessä, sanoo liikennehaasteen ideoinut Jukka-Pekka Pitkänen Rambollista.

Kilpailijat esittelevät töitään perjantaina 28.10. kello 8.15-11.00 ja voittajat julkistetaan samana päivänä klo 12.30-13.30 järjestettävässä tilaisuudessa (Temple of Challenge, Joensuun tiedepuisto, Länsikatu 15, 3A-rakennus, 4. krs)

Haasteen järjestävät Joensuun kaupunki, Väylävirasto ja Ramboll Finland yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa.

Lisää 72 tunnin liikennehaasteesta: https://projektit.ramboll.fi/liikennehaaste2022/

Haastetta voi seurata sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #liikennehaaste ja #joensuu72h.

(Kuva: Joensuun kaupunki/Lev Karavanov)

Jukka-Pekka Pitkänen, johtaja, Smart Mobility, Ramboll Group, puh. 040 7384190, jukka-pekka.pitkanen@ramboll.fi

Inna Ampuja, ryhmäpäällikkö, Kestävä kaupunkikehitys, Ramboll Finland, puh. 050 4318273, inna.ampuja@ramboll.fi

Ari Varonen, kaupunkiympäristöjohtaja, Joensuun kaupunki, puh. 050 337 8578, ari.varonen@joensuu.fi