Opiskelijat ideoivat Lahteen Suomen vetovoimaisinta kestävää kaupunkikeskustaa, aikaa 72 tuntia

72 tunnin liikennehaasteessa haetaan monialaisia, innovatiivisia ja kestäviä ratkaisuja Lahden kaupunkikeskustan kehittämiseksi: miten kestävyys huomioidaan eri ratkaisuissa ja miten tuetaan alueen elinvoimaisuutta ympäri vuoden.

Tänään käynnistyneessä 72 tunnin liikennehaasteessa joukko opiskelijoita kisaa parhaista ideoista ja ratkaisuista, joiden avulla Lahdesta lähdetään rakentamaan Suomen kiinnostavinta, kestävintä ja helposti saavutettavaa kaupunkikeskustaa.

‒ Haluamme uusia ja innovatiivisia ideoita kaupunkikeskustamme kehittämiseen, ja odotamme innolla opiskelijoiden tuottamia ehdotuksia, sanoo Lahden elinvoimajohtaja Henna Eskonsipo-Bradshaw – Tavoitteenamme on, että vuonna 2040 Lahti tunnetaan kaupunkina, joka on elävä ja elinvoimainen vuoden ympäri ja tarjoaa monipuolisia toimintamahdollisuuksia niin asukkaille kuin vierailijoillekin.

Opiskelijoiden päätehtävänä on tuottaa ideoita, jotka tukevat kaupungin tavoitteita. Ratkaisuissa tulee huomioida kaupungin strategia ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden suhteen. Opiskelijoiden tulee pohtia, millainen keskusta on ympäri vuoden elävä ja houkutteleva eri ikäisille asukkaille ja vierailijoille. Samalla haetaan uusia ideoita siihen, miten keskusta yhdistyy ympäröiviin kaupunginosiin niin liikenteellisesti kuin mielikuvallisesti.

‒ Tehtävänanto on laaja ja antaa paljon mahdollisuuksia erilaisiin ratkaisuihin. Kilpailun myötä opiskelijat pääsevät tutustumaan oikeaan projektityöskentelyyn ja verkottumaan oppilaitosten, yritysmaailman ja alan julkisten toimijoiden kanssa, sanoo asiantuntija Kaisa Reunanen-Krause Väylävirastosta.

‒ Järjestämme 72 tunnin liikennehaasteen jo yhdeksännen kerran. Aiemmat kisat ovat tuoneet alalle monia uusia osaajia, ja osallistuneet kaupungit ovat saaneet käyttöönsä runsaasti uusia ideoita. Odotan innolla kuulevani lisää näistä ratkaisuista haasteen päättyessä, sanoo liikennehaasteen ideoinut Jukka-Pekka Pitkänen Rambollista.

Kilpailijat esittelevät töitään perjantaina 10.11. kello 8.15-11.15 ja voittajat julkistetaan samana päivänä klo 12.30 – 13.30 järjestettävässä tilaisuudessa (Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, kokoustila Kuusi).

Tänä vuonna liikennehaasteessa on mukana ennätysmäärä partnereita: Lahden kaupunki, Väylävirasto, Päijät-Hämeen liitto, Uponor, Telia, Pelicans ja Ramboll Finland yhteistyössä LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun kanssa. Kisa yhdistää alan toimijat ja yksityisyritykset, mukaan lukien paikallisen jääkiekkojoukkueen, joka haluaa kehittää Lahtea ja omaa toimintaansa entistä ympäristöystävällisemmäksi.

Lisää 72 tunnin liikennehaasteesta: https://c.ramboll.com/fi/72h-liikennehaaste-2023

Haastetta voi seurata sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #liikennehaaste ja #Lahti72h.

Lisätiedot:
Jukka-Pekka Pitkänen, johtaja, Smart Mobility, Ramboll Group, puh. 040 7384190, jukka-pekka.pitkanen@ramboll.fi

Vili Ampuja, suunnittelija, Smart Transport Systems, Ramboll Finland, puh. 050 4318274, vili.ampuja@ramboll.fi

Henna Eskonsipo-Bradshaw, elinvoimajohtaja, Lahden kaupunki, Henna.Eskonsipo-Bradshaw@lahti.fi

Kaisa Reunanen-Krause, liikennejärjestelmän asiantuntija, Väylävirasto, kaisa.reunanen-krause@vayla.fi