Ramboll Finland Oy

Rambollin tutkimus: vastuullisuus yhä useammin liiketoimintastrategian ajurina

Jaa

Yritysten globaali toimintaympäristö muuttuu nopeasti vastuullisuuteen liittyvien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ja luontokadon sekä lisääntyvän sääntelyn myötä. Myös yhä useampi Suomessa toimiva yritys on nostanut vastuullisuuden oman liiketoimintastrategiansa ytimeen.

kuvituskuva. Kaksi ihmistä toimistossa
Ramboll

Ramboll Finlandin toteuttama tutkimus kertoo, kuinka yritysten päättäjät toteuttavat vastuullisuustyötä osana yrityksen strategiatyötä.

Nostoja tutkimuksen tuloksista

“Tutkimukseen vastanneiden mukaan tärkein syy vastuullisuuden ottamiselle osaksi yrityksen strategiaa oli yrityksen liiketoiminnan kasvattaminen tai yrityksen liiketoiminnan arvon laskemisen välttäminen”, kertoo Ramboll Finlandin strategisen vastuullisuuskonsultoinnin johtaja Lauri Larvus.

95 % haastatelluista koki, että vastuullisuuden nostaminen liiketoimintastrategiaan on vauhdittanut ja laajentanut yrityksen vastuullisuustyötä.

Vastaajista 53 % tunnisti, että heillä on enimmäkseen riskien välttämiseen liittyvä motivaatio sisällyttää vastuullisuus yrityksen strategiaan. Toisaalta 47 % vastaajista taas näkee muutoksen mahdollisuutena kasvattaa liiketoimintaansa.

“Haastatteluaineisto osoittaa, että organisaation rakenteiden, kuten johtamismallin ja roolikuvausten, muokkaaminen vastuullisuusnäkökulmat huomioiviksi kannattaa, jotta kestävän liiketoiminnan transformaatiosta saadaan irti kaikki mahdollinen hyöty. Tämä koskee myös johtoryhmä- ja liiketoimintayksikkötason tehtäviä ja kannustimia”, Larvus toteaa.

Haastateltujen yritysten toiminnassa ja tarjoamassa tapahtuneet muutokset ovat vastuullisuuden näkökulmasta vielä enimmäkseen vaatimattomia ja kokeellisia ja luovat vain pienen osan yrityksen liikevaihdosta. Suurin osa vastaajista kuitenkin odottaa kestävän strategian saavan aikaan merkittäviä tuloksia yrityksen toiminnassa seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Lataa koko tutkimusraportti 

Näin tutkimus toteutettiin

Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Vastaajina oli 19 suuren yrityksen johtoryhmän tai laajennetun johtoryhmän jäsentä.

Haastatellut yritykset edustivat kuutta eri toimialaa ja niiden keskimääräinen liikevaihto oli 1,4 miljardia euroa. Kolmella neljäsosalla haastateltavista oli tehtävänimikkeessään viestintä-, media- tai yhteiskuntasuhteet ja/tai vastuullisuus. Muiden haastateltavien nimikkeet liittyvät talouteen ja liiketoiminta-alueiden kehittämiseen.

Kysymykset/teemat:

  • miksi vastuullisuus otettiin osaksi yrityksen strategiaa
  • kuka muutosta on johtanut
  • miten strateginen siirtymä kohti kestävää liiketoimintaa on toteutettu
  • millaisia tuloksia muutos on tuottanut

Haastattelut toteutettiin maalis-kesäkuussa 2023. Tutkimuksen toteutti Ramboll Finlandin strategisen vastuullisuuskonsultoinnin johtaja Lauri Larvus.

Lisätiedot:

Lauri Larvus, Ramboll Finlandin strategisen vastuullisuuskonsultoinnin johtaja,

lauri.larvus@ramboll.fi, +358 44 4939077

Avainsanat

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Ramboll on johtava kestävien kaupunkien ja yhteiskuntien suunnittelu- ja konsultointiyritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee yli 18 000 asiantuntijaa globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ja kestävät ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ramboll Finland Oy

Ramboll-konsernilla vahva kasvu ja tulos haastavassa markkinassa14.3.2024 09:06:23 EET | Tiedote

Energia- ja Ympäristö- ja terveys -toimialojen kaksinumeroinen kasvu sekä vahvat suoritukset Tanskassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa toivat kansainväliselle suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Rambollille sen tähän asti parhaan tuloksen. Markkinatilanteissa oli Suomessa vaihtelua eri suunnittelualojen välillä. Strategiansa mukaisesti Ramboll auttoi asiakkaitaan kestävässä muutoksessa näiden arvoketjuissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye