Marketing Finland ry

Porisuhde-kampanja putsasi palkintopöydän – Effie Awards Finland voittajat 2022 on julkistettu

Jaa
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 21. kerran. Kilpailu huipentui 9.2.2023 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä, kahdella kultaisella, kahdella hopeisella ja kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandia järjestää Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa.

Staartin toteuttama Porisuhde-kampanja Porin kaupungille voitti Erikoissarjassa ja Tuotteet & Palvelut -sarjassa kultaa sekä kilpailun himoituimman palkinnon – Grand Effien. Palkintopallille kahdella hopealla pääsi myös Erikoissarjassa sekä Tuotteet & Palvelut -sarjassa Milltonin toteuttama Puuilon listautumiskampanja MORJENSTA PÖRSSIIN! Muissa kategorioissa jaettiin pronssia Reaktor Creativelle, Reaktor Innovationsille, Avidlylle, Wörksille, IVALO Creative Agencylle sekä SEKille.

“Tänä vuonna palkitut työt loistavat rohkeudellaan. Niistä kaikista löytyy sellaista ideaa, toteutusta tai asennetta, joka poikkeaa konventioista. Voittajatöistä ihan jokainen ansaitsee olla framilla hienoina esimerkkeinä rohkean markkinoinnin vaikuttavuudesta, tuloksellisuudesta ja arvontuotosta. Oli ilo myös huomata, että Effiessä tuloksellinen markkinointi ja brändin tärkeys on tunnistettu laajemmalla rintamalla – tämä oli ehdottomasti väkevä ja rohkea Effie-vuosi, kilpailun päätuomari, Villivision toimitusjohtaja Anna Lehtisalo kommentoi.

“Tämän vuoden Effiessä nähtiin monipuolinen katsaus kotimaiseen markkinoinnin tekemiseen. Huomattavaa oli, miten luovasti kilpailutöissä oli hyödynnetty eri kanavia sekä tapoja tehdä markkinointia”, Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki täydentää.

”Palkitut työt edustivat keskenään hyvin erilaisia toimialoja, mutta niitä yhdisti vahva ja rohkea luova idea, jonka toteutuksessa ei arasteltu vaan se vietiin maaliin täysillä. Ideat poikkesivat toimialojensa totutusta kerronnasta ja mediastrategiasta, joten ne saavuttivat ansaitusti poikkeuksellisen vaikuttavuuden ja tulokset. Effie osoitti jälleen, että Suomesta löytyy lahjakkaita ja rohkeita markkinoijia. Lämpimät onnittelut omasta ja Sanoman puolesta kaikille voittajille”, kommentoi Leena Koskinen, Head of Marketing, Sanoma B2B.

 
Voittajatyöt perusteluineen



GRAND EFFIE

Porisuhde

Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy

Grand Effien voittanut työ on poikkeuksellisen rohkea ja haastoi täysin alan konventiot. Siinä yhdistyy huumori, vahva itseironia, luotto omiin vahvuuksiin ja yksinkertaiseen konseptiin. Työ sai ansaitusti valtavan valtakunnallisen näkyvyyden ja erittäin kovat tulokset. On löydetty uniikki tapa kommunikoida, joka ei vain herätä mielenkiintoa vaan aiheuttaa paikallisissa ja ex-porilaisissa ylpeyden tunnetta kotipaikkakuntaansa kohtaan. Kuntamarkkinoinnilta on vaikea toivoa enempää!

 
ERIKOISSARJA

 
KULTA

Porisuhde

Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy

Erittäin eheä kokonaisuus ja rohkea ratkaisu kaikin puolin. Työ osoittaa selkeää ymmärrystä kohteesta, sen luonteesta sekä kohdeyleisöstä. Huumori, luotto omiin vahvuuksiin ja yksinkertaiseen konseptiin. Lopulliset toteutukset ovat äärimmäisen laadukkaita, mihin perustuu koko kampanjan onnistuminen ja vahvat tulokset.

 
HOPEA

MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten Puuilon rempseällä listautumiskampanjalla saatiin osakkaiksi ennätysmäärä piensijoittajia sitten vuoden 1999 teknobuumin.

Puuilo & Miltton, Bauer Media, GroupM, Nöjd Agency

Työllä oli täysin poikkeuksellinen strategia verrattuna muihin. Malliesimerkki siitä, kuinka brändin kannattaa luottaa omaan identiteettiinsä ja hyvin tehtyyn brändipersoonaan. Loistava, yksinkertainen toteutus, ja tulokset puhuvat puolestaan. Tämä työ tulee olemaan kansainvälisesti kovaa valuuttaa.

 
PRONSSI

Remix22 (feat. Isac Elliot)

Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events

Immersiivinen ja tyylipuhdas luova suoritus, jossa kohderyhmän ymmärrys ja vaikuttajan syvällinen hyödyntäminen loistavat keskiössä. Rohkea uskominen vaikuttajaan ja sitä kautta kanavien valintaan. Kovat tulokset, jotka osoittavat pitkäkestoisuutta ja linjakasta tekemistä.

 
PRONSSI

Näin myydään autoja näyttämättä autoja

Saka Finland & Avidly Oyj, Grillifilms, Nöjd, Flc, Miracle Sound Oy

Uljas kokonaisuus ja markkinoinnin voimannäyte. Hieno esimerkki siitä, kuinka haastamalla toimialan konventiot päästään erinomaisiin tuloksiin. On luotettu vahvaan strategiaan ja omaan näkemykseen: se on maksanut itsensä takaisin – moninkertaisesti. Tulokset puhuvat puolestaan.

 
KAUPPA & KULUTTAJA

 
PRONSSI

Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus

Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories

Rohkea markkinoille tulo, jossa on selkeä päämäärä ja kohderyhmät. Vahva kommunikaatio edesauttoi koko toimialan kiinnostusta, ja toimija pystyi samalla nousemaan siitä esiin voittajana. Onnistunut uuden tulokkaan lanseeraus ja vahvat tulokset.

 
POSITIIVINEN MUUTOS

 
PRONSSI

Kuinka yhden K-Market-kauppiaan puuttuminen kiusaamiseen sai aikaiseksi ilmiön ja lähes 800 kaupan toimintamallin.

Kesko Oyj, K-Market & Wörks Oy, Dagmar, Cocoa Media Productions Oy, Result Entertainment

Brändistrategiaan mainiosti istuva ja toimialalta poikkeava, oivaltava konsepti ja toteutus. Täydellinen case-esimerkki, miten iso toimija voi puuttua ja ylläpitää keskustelua todella isosta ja vakavasta ilmiöstä. Hieno tarina ja tärkeä avaus.

 
TUOTTEET & PALVELUT

 
KULTA

Porisuhde

Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy

Todella rohkea ratkaisu ja erinomainen toteutus! Huumorin ja itseironian naurun suunta on pidetty oikeana. Tekijätiimi tuntee selkeästi kohderyhmän ytimen ja se on poikinut kovia tuloksia. Kuntamarkkinoinnilta on vaikea toivoa enempää!

 
HOPEA

MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten rempseällä listautumiskampanjalla Puuilon osakkeesta tehtiin himottu kansanosake.

Puuilo & Miltton, Bauer Media, GroupM, Nöjd Agency

Linjakas työ ja täysin brändin päällä. Lähestymistapa on poikkeuksellinen. Huikeat tulokset, rohkea toteutus ja täydellinen ajoitus. Voi sanoa, että omassa kategoriassaan uraauurtavaa duunia.

 
PRONSSI

Voimaa oman tiensä kulkijoille.

Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum

Tarttuminen tärkeään ja ajankohtaiseen teemaan rohkeasti brändillä. Työn vahvin elementti on uskallus ”rikkoa” ikoni ja tehdä mielipiteitä jakavaa kommunikaatiota. Oivallus kohderyhmän määrittelyn muuttamisesta, tarpeesta arvoihin on loistava. Vahva ja freesi toteutus ilman perinteistä uutuusvetoisuutta. Kampanjan mediat on valikoitu hyvin, ja tulokset puhuvat puolestaan.

 
PRONSSI

Uusi brändi-identiteetti ja design system rakensivat menestyksen myymälässä.

Kesko Oyj & Oy SEK Ab

Hieno esimerkki designin voimasta. Selkeä tavoiteasetelma ja nokkela toteutus – simppeliä ja selkeää. Uudistuksen linjakkuus ja modulaarisuus puhuttelee. Työllä on saatu erinomaisia tuloksia aikaiseksi!

Effie Awards on maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailua järjestää Marketing Finland ry.

Kuvaaja: Petri Mast, Petri Mast Photography

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anna Lehtisalo, kilpailun päätuomari: 044 587 1663, anna.lehtisalo@villivisio.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Marketing Finland ry
Hitsaajankatu 24
00810 Helsinki

010 248 1060https://www.marketingfinland.fi/
Marketing Finland ry
 

Marketing Finland on yhteisö kaikille, jotka haluavat menestyä ja kasvaa markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Edistämme markkinointi- ja viestintäpositiivista organisaatiokulttuuria Suomessa. Vaikutamme aktiivisesti kansainvälisissä verkostoissa kuten World Federation of Advertisers (WFA), European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Organisations (ICCO). Tuomme kansainvälistä alan osaamista Suomeen muun muassa kouluttamalla, järjestämällä tapahtumia ja alan kilpailuja sekä MRKTNG-median kautta.

Meillä on lähes 500 yritys- ja yhteisöjäsentä, jotka ostavat ja tuottavat yli 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista. Jäseneksi voivat liittyä kaikki mainontaa ja viestintää tekevät organisaatiot, joiden päätoimiala ei ole media-ala. Myös johtavat alan toimistot, tuotantoyhtiöt ja vaikuttajayhteisöt ovat jäseniämme. Yhteisöömme kuuluu niin ikään liittoja, virastoja ja oppilaitoksia.

Tarjoamme jäsenillemme alan johtavaa koulutusta, verkostoitumispaikkoja, kilpailuja sekä rahanarvoisia jäsenetuuksia. Yhteiskunnallinen roolimme on tunnustettu, olemmehan olleet mukana perustamassa muun muassa MainosTV:tä, vaikuttaneet lainsäädäntöön ja  lisänneet alan itsesääntelyä. Olemme myös luoneet alan toimiintaedellytyksiä tukevia eettisiä sääntöjä sekä rakentaneet aktiivisen yhteisön markkinoinnin ja viestinnän ympärille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry

Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa15.2.2024 21:47:39 EET | Tiedote

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye