Marketing Finland ry

Tekoäly ja ESG pääprioriteetteja ICCO:n World PR -raportissa

Jaa

Viestintäjohtajat näkevät tekoälytyökalujen hallitsemisen tulevaisuuden tärkeimpänä taitona ja viestinnän investointien kohdistuvan eniten ESG:n osa-alueisiin vuonna 2024.

Viestintä- ja PR-toimistoja edustava International Communications Consultancy Organisation (ICCO) on julkaissut vuosittaisen tutkimuksen, joka selvittää viestintäalan investointien kohdistumista sekä alan tulevaisuuden kehityssuuntia, teknologioita, monimuotoisuutta, mittareita ja osaamistarpeita. Tutkimus on jaoteltu seitsemän maantieteellisen alueen mukaan. Raportti on laadittu 300:lle viestintä ja PR -johtajalle tehdyn kyselyn pohjalta, joka toteutettiin vuoden 2023 elo-syyskuussa.

Raportista on havaittavissa merkittävä ajatusmallin muutos koskien tekoälyn roolia ja vaikutusta. Viestintäjohtajat pitävät tulevaisuuden tärkeimpänä taitona tekoälytyökalujen hallintaa, jonka 45 % arvioi kolmen tärkeimmän taidon joukkoon ja näin se nousee strategisen konsultoinnin (42 %) edelle. Vastaajista 86 % sijoittaa tekoälyn kolmen tärkeimmän tulevaisuuden teknologian joukkoon, kun vuonna 2022 vastaava luku oli 40 %. Tärkein uuden teknologian sovelluskohde on "toiminnan tehostaminen", jonka osuus on tänä vuonna 55 %, kun vielä edellisenä vuonna se sijoittui neljänneksi (40 %). 

Yritysten tarpeet ESG:n liittyvään viestintään nähdään suurimpana viestinnän alan investointikohteena. Tänä vuonna prosenttiosuus on 49, kun vuonna 2022 osuus oli 44 % ja vuonna 2021 32 %. Vaikuttajaviestintä ja strateginen konsultointi täydentävät kärkikolmikon jo toisena vuonna peräkkäin. Tärkein yhteiskunnallinen haaste, jonka asiakkaat asettavat etusijalle, on kestävyys ja ympäristö (osuus vuonna 2023 69 %, 2022 62 %). 

Viestintätoimistojen johtajien käsitykset kasvusta ja kannattavuudesta ovat edelleen myönteisiä ja alan palvelutarjoajista 96 % odottaa kasvavansa seuraavan viiden vuoden aikana. Johtajat odottavat myös organisaatioidensa kannattavuuden kasvavan (6,2), vaikka luku onkin laskenut vuodesta 2022 (7,0). Eettiset arvot ohjaavat yhä useammin viestinnän alan toimistoissa päätöksentekoa. ICCO Ethics Chairin puheenjohtaja ja viestintätoimisto Netprofilen perustaja Christina Forsgård, on tyytyväinen kehitykseen: 

"On rohkaisevaa huomata, että 78 % viestintätoimistoista on päättänyt kieltäytyä tietyistä asiakastarjouksista tai projekteista. Tämä rohkea kannanotto on selkeä osoitus eettisten näkökohtien todellisesta vaikutuksesta alan toimintaan." 

Lataa koko tutkimus täältä

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Marketing Finland

Marketing Finland on markkinoinnin -ja viestinnän alan etujärjestö, johon kuuluu 515 yritysjäsentä. Se tarjoaa jäsenilleen laajan valikoiman palveluita, kuten koulutusta, tutkimuksia, verkostoitumismahdollisuuksia ja asiantuntijaneuvontaa. Marketing Finland keskittyy edistämään alan ammattitaitoa ja eettisiä standardeja sekä puolustamaan markkinoinnin arvoa liike-elämässä. Marketing Finland on aktiivisesti mukana kansainvälisissä verkostoissa, kuten World Federation of Advertisers (WFA), European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Orgainsations (ICCO). 

ICCO

Kansainvälinen viestintätoimistojen kattojärjestö (International Communications Consultancy Organisation, ICCO) toimii viestintä- ja PR-yritysten äänenä ympäri maailmaa. ICCO:n jäseninä on 40 järjestöä, jotka edustavat 82 maata ja 3000:tta alan toimistoa eri puolilla maailmaa. Jäsenet jakavat näkemyksiä ja tietoa ja työskentelevät yhdessä parantaakseen ammatillisia ja eettisiä standardeja, puolustaakseen PR:n arvoa liike-elämässä ja valmistellakseen alaa tulevaisuuden teknologioihin, ammattitaitovaatimuksiin ja liiketoimintamalleihin. ICCO yhdistää yrityksiä, jotka etsivät kumppanuuksia eri puolilta maailmaa, ja hyödyntää konsulttitoimistojen laajaa verkostoa kansainvälisen liiketoiminnan kasvun tukemiseksi. Marketing Finland on ICCO-jäsenyritys.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry

Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa15.2.2024 21:47:39 EET | Tiedote

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.

Finnish Comms Awards voittajat 202316.11.2023 22:28:45 EET | Tiedote

Viestintätoimisto Drumin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toteuttama työ HYVANTEKIJÄT valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin TBWA\Helsinki Oy:n Martti Ahtisaari Peace Foundationille toteuttama työ CMI – Avaimet rauhaan. Vuoden viestintätoimistona palkittiin SEK. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Laura Vuorio-Kuokka, Vuoden pitchaajaksi Paula Sonne, Vuoden nuoreksi kyvyksi Hannele Hautaniemi sekä Vuoden Spokespersoniksi Sallamaari Muhonen. Tänä vuonna Vuoden timantti palkinnon sai Kaija Pohjala, Viestintätoimisto Kaiusta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa Ry:n kanssa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye