Turun kauppakamari

Vastuullisuus ja mainehyöty vauhdittavat varsinaissuomalaisten yritysten ilmastotoimia

Jaa
Embargo 23.3. kello 7:00 // Yrityksen liiketoimintaan sopimattomien ratkaisujen puute ja ilmastotoimien kustannusten suuruus ovat suurimmat jarrut vähäisiin tai tekemättä jääneisiin ilmastoimiin. Tämä selviää kauppakamarien yhteisesti tekemästä ilmastokyselystä, johon osallistui myös 130 Turun kauppakamarin jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta.
Yleisimmät yritysten tekemät ilmastotoimet ovat energiatehokkuuden parantaminen ja jätteiden lajittelun kehittäminen ja hyödyntäminen. Tämä selviää kauppakamarien yhteisesti tekemästä kyselystä. Kuva: Adobe Stock
Yleisimmät yritysten tekemät ilmastotoimet ovat energiatehokkuuden parantaminen ja jätteiden lajittelun kehittäminen ja hyödyntäminen. Tämä selviää kauppakamarien yhteisesti tekemästä kyselystä. Kuva: Adobe Stock

Päästövähennystavoitteet yrityksissä yleistymässä

Vastuullisuus, uuden liiketoiminnan syntyminen ja mainehyöty ovat puolestaan keskeisimpiä syitä, jotka ovat saaneet suomalaisyritykset tarttumaan ilmastotyöhön.
Kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä selviää, että noin 90 prosenttia kaikista vastanneista yrityksistä kertoo tehneensä ilmastotoimia. Reilu kolmasosa kaikista yrityksistä ja suurista yrityksistä yli 80 prosenttia on asettanut päästövähennystavoitteen. Lähes 60 prosenttia vastaajista arvioi, että ilmastotoimet ovat taloudellisesti kannattavia pitkällä tai jo lyhyelläkin aikavälillä.

”Suomalaiset yritykset ovat tarttuneet laajasti ilmastotoimiin sekä taloudellisista syistä että vastuullisuuden vuoksi. Tulevalta hallituskaudella yritykset odottavat kilpailukykyistä, vakaata ja ennakoitavaa toimintaympäristöä, joka tukee yrityksissä jo käynnissä olevaa ilmastotyötä”, sanoo Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Yleisimmät yritysten tekemät ilmastotoimet ovat energiatehokkuuden parantaminen ja jätteiden lajittelun kehittäminen ja hyödyntäminen. Myös materiaalitehokkuuden parantaminen, päästöttömän energian ostaminen sekä kuljetusten ja työmatkojen päästöjen vähentäminen ovat suosittuja ilmastotekoja. Kuitenkin 11,5 prosenttia muun muassa varsinaissuomalaisista yrityksistä kertoo, ettei ole tehnyt mitään ilmastotoimia.

”Avoimista vastauksista välittyy myös skeptisyys pienten yritysten tekemien yksittäisten toimien osalta. Yrityksissä kaivataan edelleen myös aitoa ja luotettavaa tietoa aiheesta. Toisaalta osa alueen yrityksistä on hyvin pitkällä kiertotalouden ja ilmastotoimien osalta”, kuvailee Turun kauppakamarin vaikuttamispäällikkö Krista Ahonen.

Suurimmat yritykset ovat tarttuneet ilmastotoimiin huomattavasti pienempiä yrityksiä aktiivisemmin. Kauppakamarien toteuttamassa kyselyssä yli 250 henkeä työllistävistä yrityksistä 80 prosenttia on asettanut päästövähennystavoitteen ja 50–249 henkilöä työllistävistä yrityksistä 60 prosenttia.

”Vientiyrityksillä korostuu ilmastoimien merkitys kilpailuedun lähteenä ja markkinoilla pysymisessä. Suuriin yrityksiin kohdistuu myös enemmän sääntelyä ja niillä on käytössään enemmän resursseja ja osaamista kuin pienyrityksillä. Toimitusketjujen kautta suurten yritysten asettamat tavoitteet alkavat näkyä myös alihankkijoille, kuten kuljetusyrityksille ja konepajoille”, arvioi Säkkinen.

”Markkinat puskevat nyt vihreää siirtymää eteenpäin voimakkaasti. Suomen kilpailukyvyn vahvistaminen ja yritysten kasvua ja investointeja tukevat toimet, kuten osaavan työvoiman saatavuuden parantaminen ja sujuva luvitus tukevat sekä ilmastotoimia että Suomen talouden elinvoimaisuutta,” Säkkinen toteaa.


Kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemä ilmastokysely tehtiin kohdennettuna sähköpostikyselynä 14.–16.3. Siihen vastasi 1182 erikokoista yritystä ympäri Suomen. Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kyselyyn vastasi 130.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen, Keskuskauppakamari, puh. 050 516 2868, teppo.sakkinen@kauppakamari.fi



Vaikuttamispäällikkö Krista Ahonen, Turun kauppakamari, puh. 050 594 9641, krista.ahonen@kauppakamari.fi

Kuvat

Yleisimmät yritysten tekemät ilmastotoimet ovat energiatehokkuuden parantaminen ja jätteiden lajittelun kehittäminen ja hyödyntäminen. Tämä selviää kauppakamarien yhteisesti tekemästä kyselystä. Kuva: Adobe Stock
Yleisimmät yritysten tekemät ilmastotoimet ovat energiatehokkuuden parantaminen ja jätteiden lajittelun kehittäminen ja hyödyntäminen. Tämä selviää kauppakamarien yhteisesti tekemästä kyselystä. Kuva: Adobe Stock
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Turun kauppakamari
Turun kauppakamari
Puolalankatu 1
20100 Turku

http://www.turunkauppakamari.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari

Varsinais-Suomen alueen yrityksiltä arvosanaksi 7 työvoiman saatavuuteen liittyvästä politiikasta19.9.2024 07:20:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien jäsenyritykset antavat hallitukselle kouluarvosanaksi 6,7 eli ”7-” osaavan työvoiman saatavuuteen liittyvästä politiikasta. Turun kauppakamarin toiminta-alueella Varsinais-Suomessa keskiarvo on 7,03. Asia ilmenee Keskuskauppakamarin kauppakamarien jäsenille tekemästä osaajakyselystä, johon vastasi noin tuhat yritystä elo-syyskuun vaihteessa.

Varsinaissuomalainen viestintäteko -tunnustus Carita Varjoselle16.9.2024 15:00:00 EEST | Tiedote

SHIFT Events Oy:n toimitusjohtaja Carita Varjonen on tämänkertaisen varsinaissuomalainen viestintäteko -tunnustuksen saaja. Tunnustuksen myöntää joka toinen vuosi Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunta, johon kuuluu yli 40 alan tekijää Varsinais-Suomen alueelta. Tunnustuksella haluttiin huomioida tänä vuonna erityisesti taho, joka on vaikuttanut seudun elinkeinoelämään viestinnän ja markkinoinnin keinoin rohkealla tavalla.

Tuore selvitys: Lentoliikenteen taloudelliset vaikutukset ovat Varsinais-Suomelle ylivertaiset4.9.2024 12:03:09 EEST | Tiedote

Lentoliikenteen taloudelliset vaikutukset ovat Varsinais-Suomen kasvulle ja menestykselle merkittävät. Lentoliikenteen aluetaloudellisia vaikutuksia selvittivät Turun kauppakamarin lisäksi seitsemän muuta alueellista kauppakamaria. Vastaavaa näin laajaa selvitystä ei ole aiemmin tehty. Selvityksessä mukana olleiden lentoasemien aluetaloudellinen merkitys on 38 miljardia euroa ja 96 000 työpaikkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye